فراز و فرود ونزوئلا و اثرگذاری بر بازار نفت

Submitted by admin on
  • نویسنده: شيلا اوردانتا، آناتولي کوردانائف، ايزايان اررا
  • مترجم: علي درويشان

ونزوئلا به پایان یک دوره از تاریخ خود رسیده است. منابع نفتی ونزوئلا که بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان هستند، این کشور و بازار انرژی جهان را شکل داده بودند. اما امروز بخش نفتی این کشور، تقریبا متوقف شده است. آیا امیدی به بازسازی آن هست؟

برچسب‌ها

تاثیر تحولات ونزوئلا بر بازار نفت

Submitted by admin on

دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر سرعت تحولات در ونزوئلا بسیار سریع بوده است. از روز چهارشنبه گذشته که تظاهرات گسترده در این کشور آمریکای لاتین شروع شد و خوان گوایدو خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور نامید، هر روز خبرهای مختلف از تحولات سیاسی و اقتصادی آن منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

دو اثر تحریم نفت ونزوئلا برای ایران

Submitted by admin on

دنیای اقتصاد: شرکت ملی نفت ونزوئلا رسما از سمت وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ با تحریم‌های بیشتر مواجه شد. این اقدام که در جهت حمایت از خوان گوایدو (رهبر اپوزیسیون ونزوئلا) انجام شد، علاوه‌بر محدود کردن درآمدهای نفتی دولت نیکلاس مادورو باعث قطع عرضه روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام کاراکاس به پالایشگران آمریکایی و فشار بر آنها شده است. تحریم نفتی ونزوئلا برای ایران نیز با دو اثر همراه است. اثر نخست را می‌توان در رشد قیمت نفت در بازار جهانی و احتمال تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا برای ایران جست‌وجو کرد.

برچسب‌ها

بازار نفت در آستانه ورود به دورانی حساس

Submitted by admin on

براساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی  انتظار می رود میزان مصرف نفت خام در سه سه ماه آینده از مرز 100 میلیون بشکه در روز عبور و همین امر از افزایش قیمت نفت حمایت کند اما در ادامه میزان تقاضا به تبع جنگ تجاری اقتصادهای بزرگ و بحران‌های ارزی در اقتصادهای نوظهور ممکن است روند نزولی را در پیش گیرد. براین اساس انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت خام در فصل پایانی سال جاری به 100/3 میلیون بشکه در روز برسد اما در فصل ابتدایی سال آینده به 99/3 میلیون بشکه تقلیل یابد.

تورم یک میلیون درصدی در کاراکاس

Submitted by admin on

دنیای بورس: به گزارش این موسسه از زمان سقوط قیمت نفت در سال 2014، اقتصاد ونزوئلا وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند و تا پایان 2018 نرخ تورم آن‌ها به یک میلیون درصد خواهد رسید. این وضعیت مشابه اقتصاد آلمان در سال 1923 میلادی و زیمبابوه در اواخر 2000 میلادی است.

برچسب‌ها

صعود مجدد قیمت نفت خام

Submitted by admin on

روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو در سخنرانی خود بار دیگر اتهاماتی را بر علیه ایران از جمله حمایت این کشور از تروریسم مطرح کرد و با ارائه لیستی بلند بالا از درخواست‌‌ها، ابراز داشت که در صورت تمایل ایران برای مذاکره مجدد بر سر پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، باید ضمن پایان دادن به برنامه غنی‌سازی اورانیوم دیگر خواسته‌های آمریکا را هم مد نظر قرار دهد. پمپئو همچنین تهدید کرد که در صورت عدم پدیرش این شروط، شدیدترین تحریم‌ها بر ضد ایران اعمال خواهد شد.در مقابل این اظهارات، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که آمریکا 15 سال به عقب و به زمان جرج بوش بازگشته است.

صعود مجدد قیمت نفت به 79 دلار

Submitted by admin on

پس از رایزنی مقامات چین و آمریکا در چند هفته اخیر، روز گذشته دو کشور در بیانیه ای اعلام کردند که به چهارچوبی مشترک در زمینه همکاری‌های تجاری دست یافته اند و به همین علت اجرای تعرفه‌های وارداتی وضع شده در ماه‌های اخیر را به حالت تعلیق در می‌آورند و به گفتگوهای تجاری ادامه می‌دهند. به گفته وزری خزانه‌داری آمریکاف چین متعد شده تا میزان خرید کالاهای آمریکایی را افزایش دهد. به تبع اعلام این خبر نگرانی در زمینه اخلال در روند رشد اقتصاد جهانی کاهش یافت و همین امر نیز به بهبود چشم‌انداز تقاضای نفت منجر شد.

رشد دو رقمی کریپتوها

Submitted by admin on

از شب گذشته روند نزولی قیمت ارزهای دیجیتال به پایان رسیده و این ارزهارشد قیمت ملموسی را تا این لحظه از معاملات امروز تجربه کرده اند.

رئیس اداره مالیات‌های مستقیم هند اعلام کرد که 100هزار نفر از افراد که در این کشور موفق به کسب سود از خرید و فروش ارزهای دیجیتال شده‌اند مالیاتی بابت این سود پرداخت نکرده‌اند. ساشیل چاندارا در این زمینه اعلام کرد که این افراد شناسایی شده و اظهارنامه مالیاتی برای آنها صادر خواهد شد.

برنامه کاهش تولید نفت گسترش می یابد؟

Submitted by admin on

اولوجیو دلپینو در این رابطه اظهار کرد که 10 تا 12 کشور تولیدکننده نفت به شرکت در برنامه کاهش تولید نفت خام دعوت شده‌اند. وی افزود کشورهای دعوت شده از آمریکای جنوبی و آفریقا هستند.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر 24 کشور در برنامه کاهش تولید نفت خام به رهبری اوپک حضور دارند.

رایزنی عربستان برای تمدید برنامه کاهش تولید نفت

Submitted by admin on

وزرات انرژی عربستان رو گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که خالد الفلیح، وزیر انرژی این کشور با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی خود در زمینه امکان تمدید برنامه کاهش تولید نفت خام به رایزینی پرداخته  است.

بنا بر گفته های الفلیح، هر دو این کشور‌ها با تمدید تلاش‌ها برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت در صورت لزوم موافق بوده اند.

 

Subscribe to ونزوئلا