تورم دی چند شد + تغییرات جدید

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش جدید نرخ تورم منتشر شد:

نرخ تورم کل کشور در دی ماه ١٣٩٩ برابر ٣٢,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٩.٣ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٩,٥درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٩.٣درصد) ٠.٢واحد درصد افزایش داشته است.

گزارش جدید مرکز آمار | ترمز تورم کشیده شد

Submitted by admin on

دنیای بورس | آخرین داده‌های مرکز آمار از قیمت کالاها نشان می‌دهد که روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در دی ماه ادامه یافته است.

تورم ماهانه دی به 1.8 واحد درصد رسیده که نسبت به تورم آذرماه 0.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد و همچنین کمترین سطح از اسفند 98 محسوب می‌شود.  در اسفند 98 نرخ تورم 1.46 واحد درصد بود و بعد از آن در یک مسیر صعودی نوسانی تورم افزایش یافت تا در مهرماه به اوج خود، یعنی بیش از 7 درصد رسید.

چند نفر در ایران بیکارند؟

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از مرکز آمار ایران، اوضاع بیکاری در ایران نشان می دهد که از جمعیت بیش از ۲.۴ میلیون نفری بیکار حدود ۱.۷ میلیون نفر را افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله تشکیل می دهند

برچسب‌ها

کدام گروه ها بالاترین تورم را داشتند

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، معاون مرکز آمار ایران گفته است: سه گروه روغن‎ها، لبنیات و تخم‎مرغ، میوه‎ها و خشکبار بالاترین تورم ماهانه و نقطه‎ای را تجربه کردند.

تورم خوراکی ها | ترمز تورم کشیده شد؟

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، سرعت رشد تورم در آذر ماه کاهش یافت. آنطور که آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم ماهانه در آذرماه به حدود 2 درصد رسیده که کمترین میزان از اسفند سال گذشته است. با این حال مانند ماه گذشته تورم گروه‎های خوراکی در سطح بالایی باقی ماند و فشار بر خانوارهای روستایی و دهک پایین درآمدی که خوراک سهم بالایی در سبد هزینه‌های آنها دارد، شدت بیشتری یافته است. در این میان دهک دهم درآمدی (پردرآمدترین خانوارهای کشور) حتی تورم منفی را تجربه کرده‌اند.

مرکز آمار ایران: نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۵ درصد بود

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، مرکز آمار گفته است:

  • نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۵ درصد بود.
  • تعداد شاغلان در مقایسه با تابستان سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر کمتر بود.
  • ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار کشور در تابستان شاغل بودند؛ در نرم جهانی این رقم باید ۶۰ درصد باشد.

برچسب‌ها

بیشترین تورم را کدام گروه خوراکی داشتند + نمودار

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: گزارش تورم ماهانه استان‌ها نشان می‌دهد در آبان‌ماه تورم مناطق محروم بالاتر از تورم کل کشور بوده است؛ درحالی‌که تورم مناطق توسعه‌یافته مانند تهران در پایین‌ترین سطح گزارش شده‌اند. تورم ماهانه آبان‌ماه در استان ایلام ۸/ ۸ درصد و در استان تهران ۲/ ۳ درصد بوده است.

دلیل این افزایش تورم به‌دلیل رشد قیمت‌های گروه خوراکی در آبان‌ماه بوده که وزن بیشتری در سبد خانوارهای مناطق محروم دارند. ضریب اهمیت کالاهای خوراکی در استان ایلام به میزان ۳/ ۳۵ درصد و در استان تهران ۱۹ درصد گزارش شده است.

چگونه تورم می‌تواند از قله برگردد + تغییرات جدید

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم ۷ درصد در مهرماه سال جاری به بیشترین مقدار در دو سال اخیر رسیده است. همچنین نرخ تورم متوسط و نقطه به نقطه نیز در اولین ماه پاییز نسبت به ماه قبل افزایشی بوده است. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه را ۵/ ۴۱ درصد و نیز نرخ تورم متوسط را ۲/ ۲۷ درصد گزارش کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر بازگشت از قله تورمی ماهانه، به انتخاب سیاست‌های پولی و ارزی درست بازمی‌گردد. کنترل انتظارات تورمی، تنظیم نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت و ثبات‌بخشی به بازار ارز می‌تواند مسیر بازگشت تورم از قله دوساله را هموار سازد.

چگونه بورس بازان به کمک اشتغال آمدند

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس مرکز آمار ایران در گفت‌وگویی مباحث گوناگون از جمله ظن‌ سیاسی کاری در مورد آمارها، تناقض نرخ بیکاری و رشد اقتصادی در فصل اول و عملیات آمارگیری در روزگار کرونا را تشریح کرده است.

یکی از مهم‌ترین نکات درخصوص نحوه محاسبه بورس‌بازان در آمارهای اشتغال است. جواد حسین‌زاده در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که بورس در افزایش افراد دارای درآمد بدون کار در جمعیت غیرفعال موثر بوده است و در سال ۹۸ و در بهار امسال، افراد دارای درآمد بدون کار افزایش داشته‌اند.

برچسب‌ها

پیش بینی نرخ تورم در نیمه دوم امسال + نمودار

Submitted by admin on

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد هم در مطلبی نوشت: در‌حالی‌که تورم ماهانه در تیرماه سال‌جاری در سطح ۴/ ۶ درصد ثبت شد و برخی این موضوع را نشانه ورود به فاز «تورم‌های بالا» عنوان می‌کردند، در دو ماه مرداد و شهریور تورم ماهانه با ثبت رقم ۵/ ۳ درصد و ۶/ ۳ درصد، فاز جدیدی را تجربه کرده است.

بنابراین آمارها در این سه ماه نشان می‌دهد که اقتصاد ایران، دو سطح تورمی متفاوت را تجربه کرده و در پایان نیم‌سال نخست، به یک فضای تردید رسیده است. ادامه مسیر تورم در نیم‌سال دوم، با توجه به انتظارات تورمی و سیاست‌گذاری‌های تیم اقتصادی می‌تواند دو مسیر متفاوت را تجربه کند.

Subscribe to مرکز آمار ایران