گمانه زنی از نرخ دلار در بودجه 99/ دولت تصمیم دارد چقدر نفت بفروشد؟

12:10 - 1400/01/21
دولت در بودجه سال آینده چه نرخی برای دلار تعیین و برای فروش روزانه نفت چقدر لحاظ می کند؟ با تمهیدات بازارسازی در کاهش فاصله قیمتی نرخ دلار در نیما و سنا و فروکش کردن تب التهاب بازار ارز، تصمیم دولت چیست؟
گمانه زنی از نرخ دلار در بودجه 99/ دولت تصمیم دارد چقدر نفت بفروشد؟

به گزارش‌«دنیای بورس»، قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده نزدیک سطح مقاومتی بالای 11 هزار تومان قراردارد. آمار جدید بانک مرکزی نیز نشان میدهد نرخ دلار در بازار ثانویه (نیما) با سنا کاهش یافته و بر این استدلال بازارساز تا حد زیادی توانسته علاوه بر کاهش فاصله بوجودآمده از تب بازار نیز بکاهد. حالا اما پس از یکسال از سیاست های جدید بانک مرکزی در قالب عملیات باز، به نظر میرسد که رویکرد دولت برای تعیین نرخ دلار در بودجه نیز متفاوت باشد. اکنون اما ناظران با اشاره به دلار 4200 تومانی در برخی از کالاها، معتقدند معلوم نیست دولت چه نرخی را میخواهد برای سال آینده در بودجه لحاظ کند؟ برخی تاکید دارند دولت باید نرخ دلار 4200 تومانی را به کلی به کناری بگذارد تا سیاست هایش راهنمای درست تری پیش رویش قرار دهد. البته تجربه شکست دلار 4200 تومانی که درباره آن ماجرا و اطلاعات عدیده ای وجود دارد، نشان داد استدلال مخالفان با این سیاسیت بیشتر واقعی و منطقی به نظر می رسد و بهتر است دولت در این باره تجدید نظر کند.

در این خصوص اما شنیده های «تسنیم» از بودجه سال 99 حکایت از این دارد که ممکن است دولت بودجه را با دلار 8 هزار تومانی ببندد و فروش نفت را بالاتر از 500 هزار بشکه نفت در روز لحاظ کند. این شنیده اما در حد گمانه زنی های غیر رسمی است که هنوز معلوم نیست چقدر با واقعیت مطابقت دارد؟