نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (14 آذر)

10:04 - 1400/01/21
رشد ملایم نمادهای شاخص‌ساز در معاملات امروز صعود 1400 واحدی نماگر کل بازار را در پی داشته است. این در حالی که رشد حداکثری قیمت‌ها در برخی گروه‌های کوچک‌تر بازار شاخص هم‌وزن را با رشد 1.15 درصدی همراه کرده است. در حالی که افت و خیز ادامه‌دار بازارهای جهانی مانع از تداوم رشد ملموس نمادهای کالایی شده، مجموعه‌ای از اخبار مساعد گروه‌های کوچکتر را در داد و ستدهای امروز حمایت می‌کند.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (14 آذر)

دنیای بورس: در شرایطی که بازارهای جهانی از ادامه مسیر صعودی باز ماندند، نمادهای بزرگ بازار نیز با درنگ در رشد قیمت‌ها مواجه شدند. به شکلی که از بین نمادهای کالایی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در فهرست نمادهای موثر بر رشد شاخص دیده می‌شدند تنها «شپنا» در فهرست امروز جای دارد.

در سوی مقابل همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد گروه‌های کوچکتر با تمرکز بر اخبار، به پیشروی در معاملات امروز ادامه دادند و در پی این مساله رشد نسبی شاخص هم‌وزن بر شاخص کل پیشی گرفت. در ادامه نگاهی به روند معاملات بزرگان و گروه‌های کوچکتر بازار انداخته می‌شود.

نگاهی به بازارهای جهانی و صنایع مرتبط

آخرین قیمت‌ها در بازارهای جهانی نشان از ناکامی در ادامه روندی دارد که از روز دوشنبه آغاز شده بود. در آخرین داد و ستدهای بازار فلزات لندن قیمت هر تن مس در سطح 6170 دلار قرار دارد و هر تن روی در حدود 2590 دلار معامله می‌شود. قیمت این محصولات در روزهای ابتدایی هفته به سطوح بالاتر از 6300 و 2600 دلار رسیده بود. افت بیشتر قیمت مس سبب شده است تا معاملات «فملی» دامنه نوسان محدودی را تجربه کند و بعضا قیمت‌هایی در سطوح منفی را به ثبت برساند.

در گروه نمادهای صنعت روی، از هیجان روزهای پیش تا حدودی کاسته شده است؛ با این حال حفظ سطوح قبلی و همچنین پیش‌بینی‌های خوشبینانه از روند قیمتی این محصول در سال آینده میلادی همچنان بزرگان این گروه را در مدار مثبت نگاه داشته است. تعدیل مثبت «فاسمین» در پی تغییرات ناشی از نرخ تسعیر ارز نیز مزید بر علت شده تا واکنش این نمادها به تغییرات بازارهای جهانی چندان همراستا با گروه مس نباشد. در جلسه معاملاتی امروز، نماد «فاسمین» بعد از بازگشایی رشد بیش از 6 درصدی قیمت پایانی سهم را تجربه می‌کند و عمده معاملات نماد «فرآور» در محدوده صف خرید انجام شده است. با این حال از شدت هیجان در نمادهای کوچکتر گروه کاسته شده است.

قیمت فولاد در بازارهای شرق آسیا پس از جهش ملموس روز دوشنبه، روز گذشته افت 2 درصدی را تجربه کرد. قیمت فولاد در مقایسه با فلزات رنگین، طی هفته‌های اخیر افت به مراتب بیشتری را تجربه کرده بود و با رشد اخیر تنها قسمتی از این افت جبران شده است. عمده نمادهای فولادی در معاملات امروز نوسانات محدودی داشته‌اند. در روند قیمت این گروه خبر دیگری نیز تاثیر داشته و آن افزایش تعرفه گاز مصرفی این واحدهای تولیدی است؛ با این حال محاسبات نشان می‌دهد این افزایش نرخ تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر سود هر سهم شرکت‌های بزرگ این صنعت نخواهد داشت.

بازارهای جهانی همچنان در انتظار برای مشخص‌تر شدن روند اقتصادی دنیا در چشم‌انداز پیش رو هستند و در این بازه احتمالا نوسانات متعددی خواهند داشت.

پیش‌برنده‌های شاخص هم‌وزن

در معاملات امروز نمادهای خودرویی بار دیگر بر موج خبر افزایش قیمت سوار شده‌اند و اکثرا صف‌های خرید را تجربه می‌کنند. معاملات این گروه در صف‌های قیمتی سبب شده است تا در روز کم‌نوسان نمادهای بزرگ، دو نماد «خودرو» و «خساپا» در فهرست اثرگذارترین نمادها در رشد شاخص کل قرار گیرند.

آخرین اخبار، به انتظار برای اعلام نرخ‌های جدید این محصولات در هفته آینده اشاره دارد. اگر چه هنوز نحوه قیمت‌گذاری هنوز به قطعیت نرسیده است با این حال آن‌چه واضح است بر این مساله تاکید دارد که ادامه رویه فعلی این صنعت مهم کشور را هر چه بیشتر به سمت نابودی نزدیک می‌کند.

 خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه در سال 98 توانسته به رونق نسبی معاملات این گروه کمک کند. عمده نمادهای این گروه در معاملات امروز بر مدار رشد قرار دارند و بیمه‌های آسیا، سامان و دانا پیشتاز رشد قیمتی در این گروه هستند.

 صنعت لاستیک از دیگر گروه‌هایی است که به یمن اخبار در معاملات امروز رشد حداکثری قیمت را تجربه می‌کند. بنا به آخرین تصمیمات سیاست‌گذاری مواد اولیه این صنعت در فهرست کالاهای اساسی قرار گرفته و قرار است با نرخ ارز رسمی تامین شود. قریب به اتفاق نمادهای این گروه امروز در سقف مجاز قیمتی معامله می‌شوند.