چشم‌انداز تقاضا از سوی چین تیره شد

کاهش اندک قیمت متانول در بازارهای آسیایی

23:30 - 1400/01/17
قیمت متانول این هفته در تمام مناطق آسیا به جز جنوب شرق این قاره سیری رو به فول را تجربه کرد اما میزان کاهش قیمت چندان ملموس نبود.  کاهش مشکلات لجستیکی در چین با بهبود نسبی شرایط جوی و همچنین انتظار برای کاهش تقاضا برای متانول با نزدیک شدن به پایان سال قمری در این کشور، از جمله دلایل تزلزل قیمت در بازارهای آسیایی به حساب می‌آید.
کاهش اندک قیمت متانول در بازارهای آسیایی

پلاتس: پس از بروز مشکلات لجستیکی در حمل و نقل متانول به تبع شرایط بد جوی هفته گذشته به ویژه در شرق چین، این هفته با بهبود نسبی اوضاع جوی، متانول در سراشیبی قرار گرفت.  قیمت متانول در بازار داخلی چین این هفته 50 یوان پایین آمد و به 3700 یوان رسید که این رقم برابر با 452 دلا بر مبنای قیمت‌های وارداتی است.

همچنین با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو قمری چین در میانه فوریه، به صورت سنتی تقاضا برای متانول در چین کاهش می‌یابد. امسال نیز فعالان بازار اعتقاد دارند با حرکت به سوی به پایان ژانویه باید منتظر کاهش تقاضا برای متانول از سوی صنایع پایین دستی باشیم. همین امر نیز چشم انداز قیمت متانول را کمی کدر کرده است.

در این میان در بازا هند بیشترین افت هفتگی قیمت متانول رقم خورد. معامله گران این بازار اعلام کرده‌اند که در هفته‌های پیش رو قرار است محموله‌هایی از ایران به بازار وارداتی هند برسد و به همین علت نیز چشم انداز عرضه روشن بوده و قیمت زیر فشار قرار گرفته است.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 2 دلاری در این هفته در سطح 413 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 6 دلار، قیمت 415 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 4 دلار پایین آمد و این محصول در سطح 430 معامله شد. در بازار هند متانول با کاهشی 8 دلاری به 422 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.