پیش‌بینی بورس فردا 4 تیر 1403 / گرمازدگی بازار سهام در گرمای انتخابات تابستانی

16:28 - 1403/04/03
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روزهای ابتدایی تابستان 1403 را به سختی شروع کرده است. تب و حرارت فضای انتخاباتی در کشور از گرمای تابستان بیشتر شده است و این گرمای بیش از اندازه تابستانی و انتخاباتی بازار سرمایه را گرمازده کرده است. تا جایی که بازار در سایه‌ای به دور از هیاهوی انتخاباتی تنها نظاره‌گر رقابت بین اصوگرا ، اصلاح‌طلبان و کسانی که هنوز برای شرکت در انتخابات تردید دارند، قرار گرفته است.

 

 

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار تهران در حوالی 3200 میلیارد تومان قرار گرفت و این رقم برای بازار عددی عادی شده است و کمتر کسی از کم بودن رقم ارزش معاملات گلایه می‌کند چرا که مدت زمان زیادی است که بازار در این محدوده قرار گرفته است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز بیش از 4300 واحد مثبت شد تا همچنان بی رمقی بازار را در این روزهای گرم تابستانی را شاهد باشیم. به عقیده اهالی بازار سرمایه بازار بورس تهران در این روزها دچار گرمازدگی شدیدی شده است و در سایه ارزش معاملاتی کم تنها نظاره‌گر رقابت بین اصوگرایان، اصلاح‌طلبان و کسانی که هنوز برای شرکت در انتخابات تردید دارند، قرار گرفته است. روز گذشته کانون‌های بازار سرمایه به نمایندگی از سهامدارن و فعالان بازار سرمایه بیانیه مشترکی را منتشر کردند و مشکلات و چالش های بازار سرمایه و اقتصاد را به نامزدهای انتخاباتی گوشزد کردند. همچنین آنها را به مناظره و نشست تخصصی نیز دعوت کردند تا بعد از روی کار آمدن رییس جمهور منتخب اقتصاد و بازار سرمایه در مسیر درستی قرار بگیرد.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی 208 میلیارد تومانی در جایگاه برترین ارزش معاملاتی روز جاری قرار گرفت. ارزش معاملات فلزات 150 میلیادر تومان و ارزش معاملاتی گروه بانک ها روی رقم 147 میلیارد تومان قرار گرفت.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار تهران از برگزاری مجامع عمومی در فصل بهار به صورت الکترونیکی خبر داده است. جزییات آمار منتشره شده توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، نشان می‌دهد که در فروردین ماه ۱۰، اردیبهشت ماه ۹ و در خرداد ماه ۲۲ شرکت مجامع صاحبان سهام خود را از طریق درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما» برگزار کردند. این گزارش می‌افزاید؛ درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما»، جهت سهولت دسترسی تمامی سهامداران به مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک مهیا شده و این سامانه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، بدون محدودیت‌های جغرافیایی، امکان برگزاری در بستری امن را برای سهامداران فراهم کرده است.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیگیری این وزارتخانه برای حل چالش برق صنایع خبر داده است علیرضا عسگریان عنوان کرده است که طبق ارزیابی‌های انجام شده اکنون تعداد ۱۰ شرکت از آمادگی لازم برای ورود به بورس برخوردارند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صدد عرضه این شرکت‌ها به بورس تا پایان سال جاری هستیم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص وعده سه سال قبل مبنی بر حل سه روزه مشکل بورس، همچنان تاکید دارد که می‌توان مشکل بازار سرمایه را ظرف سه روز حل کرد.  بورس، بازار آینده است و مردم بنا بر اعتماد در آن سرمایه گذاری می‌کنند. اگر اعتماد وجود داشته باشد سه روزه هم می توان بورس را درست کرد. این درحالی است که اهالی بازار معتقد هستند که این نامزد انتخاباتی از سال 1400 به عنوان معاون رئیس‌جمهور دولت سیزدهم فعالیت داشته است و سه سال زمان بهبود وضعیت بازار سرمایه زمانی کافی بوده است!

همچنین خبر رسیده است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور حکمی محمد رضا پورابراهیمی را به سمت رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع منصوب کردند.

اما مهمترین خبر بازار که از سوی بانک مرکزی مطرح شده است رونمایی از ریال دیجیتال بود. از همین رو در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، اعضای هیئت عامل این بانک و مدیران عامل بانک‌ها ریال دیجیتال رونمایی شد.

معاون بانک مرکزی در این خصوص عنوان کرده است که  ریال دیجیتال یک اسکناس است و تنها فرق آن حذف کاغذ و فیزیک است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند جهت انجام پرداخت های عمومی مورد استفاده قرارگیرد. ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره برداری می باشد.

اما رونامه دنیای اقتصاد از افزایش قیمت مسکن نوشت: ماه گذشته شاخص «قیمت پیشنهادی» آپارتمان در تهران ۲ درصد افزایش پیدا کرده است و واسطه‌های بازار مسکن می‌گویند، معاملات صورت گرفته در خرداد با قیمت‌های ابتدای سال انجام شده است. این گفته به معنای آن است که قیمت مسکن در معاملات کاهش یافته است و به بیان دیگر قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها با سطح پایین، مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل عملا تغییر خاصی را به چشم ندید و بازار در همان محدوده های قبلی با مفروضات مشخص شده تکنیکالی قرار دارد بازار و هر چه به پایان هفته نزدیک تر شود آرام تر خواهد بود تا خود را برای روز بازگشایی دامنه نوسان در تاریخ 9 تیر ماه 1403 آماده کند. چرا که در این روز تکلیف سکان‌دار دولت چهاردهم نیز مشخص شده است.

پیش‌بینی بورس فردا 4 تیر 1403 / گرمازدگی بازار سهام در گرمای انتخابات تابستانی13