«صنعت‌سنجِ غذا و نوشیدنی» توسط «ایلیا» منتشر می‌شود

11:48 - 1403/01/29
شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، مجموعه گزارش‌های جدیدی تحت عنوان «صنعت‌سنج» منتشر می‌کند.

اولین سری این گزارش‌ها که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده است به بررسی هفت صنعت کلیدی ایران می‌پردازد و با جمع آوری و تحلیل بخش عمده‌ای از داده‌های رسمی و معتبر این صنایع، در کنار تحلیل بستر کلان اقتصادی به عنوان منبعی برای تصمیم‌گیری آگاهانه کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.

در صنعت‌سنج سعی کردیم فقط از داده‌های معتبری که در کشور منتشر می‌شوند استفاده کنیم تا کاربران بتوانند به تصویر کلی و قابل اتکایی از صنعت دسترسی داشته باشند. مجموعه گزارش‌های «صنعت‌سنج» با هدف توانمندسازی کسب‌وکارهای ایرانی و تقویت تصمیم‌گیری آگاهانه برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی تدوین شده است.

اولین سری از این گزارش‌ها با عنوان «صنعت‌سنج صادرات» همزمان با ششمین نمایشگاه ایران-اکسپو در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه 1403 منتشر می‌شود. این سری به ارائه‌ی اجمالی هفت صنعت کلیدی ایران (کشاورزی، خودرو، غذا و نوشیدنی، لوازم خانگی، معدن و فلزات پایه، پتروشیمی، و دارو) به دو زبان فارسی و انگلیسی می‌پردازد و شامل چهار بخش اصلی است:

۱. نگاهی به اقتصاد کلان ایران

۲. آمارها و روندهای کلی صنعت

۳. آمار صادرات

۴. بازیگران کلیدی

گزارش «صنعت‌سنجِ غذا و نوشیدنی» در چهار بخش مجزا به بررسی این صنعت مهم می‌پردازد:

بخش یک – نگاهی به اقتصاد کلان ایران

در میان بخش‌های اصلی تولیدناخالص‌داخلی، بین سال‌های ۱۳۹۰-۱۴۰۱، بیشترین نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب مربوط به خدمات (۴٪)، کشاورزی (۲٪)، صنعت و معدن (۱٪) بوده؛ در حالی‌که بخش نفت‌وگاز با نرخ مرکب سالانه ۴٪- افت کرده است.

بخش دو - آمارها و روندهای کلی غذا و نوشیدنی

طبق این گزارش:

  • صنعت غذا و نوشیدنی در سال ۱۳۹۹، 18٪ از کل نیروی کار صنعتی را در اشتغال داشته و با سهم 10٪ از ارزش تولید، 10٪ از سرمایه‌گذاری در تولید صنعتی را داشته است.

  • در سال ۱۳۹۹، ۱۸٪ از نیروی کار صنعتی در کارگاه‌های تولید غذا و نوشیدنی فعالیت داشته‌اند، این کارگاه‌ها ۱۰٪ از تولید صنعتی و ۱۰٪ از ارزش سرمایه‌گذاری را در این سال به خودشان اختصاص داده‌اند.

  • تعداد کارگاه‌ها در صنعت غذا و نوشیدنی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ افزایش قابل توجهی داشته و تقریباً از سال ۱۳۹۵ ثابت مانده است.

  • صنعت غذا و نوشیدنی ایران در مقایسه با ارزشی که تولید می‌کند، نیروی کار بیشتری را مصرف می‌کند. در سال ۱۳۹۹ این صنعت ۱۸٪ اشتغال و ۱۱٪ ارزش افزوده صنعتی را به خود اختصاص داده است.

  • ارزش افزوده دلاری صنعت غذا و نوشیدنی در سال ۱۳۹۹ پایین‌تر از اوج این صنعت در سال ۱۳۹۶ بوده است، اما بیشتر از سال ۱۳۹۰ است و در این دوره با نرخ رشد مرکب یک درصد رشد کرده است.

  • در طول دوره‌ی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، الگوی کلی سرمایه‌گذاری در غذا و نوشیدنی افزایشی بوده و با نرخ رشد مرکب سالانه ۸٪ افزایش یافته است.

  • صنعت غذا و نوشیدنی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: ۱- تولید غذا و ۲- تولید نوشیدنی، که بخش تولید غذا بیش از ۹۰٪ از ارزش صنعت را تشکیل می‌دهد.

  • گروه تولید روغن، با سهم ۴٪ از نیروی کار، ۱۳٪ ارزش افزوده صنایع غذایی را خلق می‌کند و بیشترین خلق ارزش به ازای واحد نیروی کار را دارد.

بخش سه – صادرات غذا و نوشیدنی

گزیده ای از یافته‌ها و عناوین:

  • در یک نگاه کلی صادرات غذا و نوشیدنی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با افت در حجم و ارزش مواجه بوده و نرخ افت بیش‌تر ارزش صادرات (۱۵٪-) نمایانگر کاهش نسبی قیمت واحد کالای صادراتی این صنعت است.

  • عراق و افغانستان در سال ۱۳۹۷ بازارهای جذابی برای صنعت غذا و نوشیدنی بودند و با کاهش صادرات به این دو مقصد اصلی، کل صادرات این صنعت در فاصله ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

  • مواد آماده‌پز، بخش اصلی صادرات غذا و نوشیدنی ایران بوده‌اند اما از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ ارزش آن‌ها با کاهش ۴۸٪ مواجه شده است.

  • صادرات محصولات آماده غذایی ایران شاهد کاهشی مستمر بوده، در حالی که حجم صادرات به طور قابل توجهی تغییر نکرده که این خود نشان دهنده‌ی کاهش ارزش کالاهای صادراتی است.

  • پس از سال ۱۳۹۷، روغن‌ها و روغن‌های گیاهی از سبد صادرات روغن‌ها و روغن‌های ایران تقریباً حذف شده و از ۵۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به ۰.۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

  • در طی دوره ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، هم در ارزش و هم در حجم صادرات نوشیدنی، روند کاهشی مشاهده شده که البته این روند در فاصله‌ی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ تغییر کرده است.

  • صادرات محصولات آسیاب شده از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ کاهش مستمری داشته که ناشی از کاهش شدید صادرات محصولات گندم، از نظر ارزش و حجم بوده است.

بخش چهار – معرفی بازیگران برتر

در ادامه گزارش، عملکرد این بازیگران بررسی شده است:

  • صنعت غذایی کوروش، شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان و گروه صنعتی مینو که سهامدار اصلی مینو، شرکت آزادگان است.

در مجموع این گزارش می‌تواند به عنوان منبعی جامع برای فعالان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی باشد تا با بستر کلی اقتصاد ایران و نقش کلیدی که می‌تواند در بازار جهانی ایفا کند آشنا شوند.