انگیزه سیمانی‌ها برای تولید عرضه را زیاد کرد/ رینگ سیمان زمستان را بدون التهاب پشت سر گذاشت

12:22 - 1402/11/21
26 درصد سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا در سومین هفته از بهمن ماه بدون مشتری ماند؛ به این ترتیب باید منتظر کاهش قیمت عرضه این محصولات در هفته پیش رو باشیم. منطقی شدن قیمت پایه سیمان باعث افزایش تمایل واحدهای سیمانی کشور برای تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد؛ این استمرار تولید و عرضه باعث شد تا رینگ فیزیکی این محصول، زمستان آرام و بدون التهابی را پشت‌سر بگذارد.

ظرف سومین هفته از بهمن ماه امسال از حجم فروش سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران کاسته شد؛ به این ترتیب در حالی که ظرف هفته‌های قبل عموما حدود 80 تا 95 درصد عرضه این محصول در رینگ فیزیکی مورد دادوستد قرار می‌گرفت در این بازه زمانی نسبت معامله سیمان به عرضه آن به 74 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد فروکش انتظارات تورمی بر رفتار معامله‌گران سیمان نیز اثرگذاشته و از حجم فروش این محصول در رینگ داخل کاسته شده است.

74 درصد عرضه‌ها فروخته شد

ظرف سومین هفته از بهمن ماه منتهی به روز جمعه بیستم این ماه بالغ بر یک میلیون و 537 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه‌ای در بازه 621 تومان تا 2 هزار و 641 تومان عرضه شد. در حالی که ارزانترین محصول این بازار مربوط به سیمان تیپ 325-1 بود که به شکل فله روانه این بازار شد، بیشترین قیمت پایه نیز مربوط به سیمان سفید ارومیه در بسته‌بندی 20 کیلویی می‌شد.

در این بازه زمانی تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 468 هزار تن در رینگ فیزیکی سیمان به ثبت رسید؛ اما در نهایت تنها یک میلیون و 147 هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این بازار به 74 درصد رسید.

بازه رقابت تا 50 درصد کشیده شد

اغلب معاملات سیمان در قیمت پایه و یا با رقابت قیمتی بسیار محدود انجام شد؛ به نحوی که از یک میلیون و 147 هزار تن محصول فروخته شده در رینگ فیزیکی ظرف سومین هفته از بهمن ماه، 711 هزار تن معادل 62 درصد بدون رقابت معامله شد.

در این بین متقاضیان محصول تولیدی برخی واحدهای خاص برای کسب سهم از عرضه مورد نظر خود به رقابت سنگین قیمتی نیز روی آوردند. در معاملات مورد بررسی بیشترین متوسط رقابت قیمتی مربوط به سیمان پوزولانی شرکت سیمان ممتازان کرمان بود. همچنین سیمان تیپ 5 شرکت سیمان مدشتی با متوسط رقابت 38 درصدی درر تبه بعدی قرار گرفت. در این بین متقاضیان برای سیمان مرکب شرکست سیمان فراز فیروزکوه نیز رقابت 28 درصدی داشتند و سیمان تیپ 2 گروه صنعتی معدنی سیمان تجارت مهریز با متوسط رقابت 27 درصدی معامله شد. این در حالی بود که سیمان تیپ 325-1 شرکت سیکان ساوه نیز با رقابت 27 درصد معامله شد. هزینه بالای حمل سیمان نسبت به قیمت آن باعث می‌شود تا متقاضیان خرید با رقابت را به خرید محصول از منطقه‌ای با فاصله دور و انتقال به محل مقصد ترجیح دهند. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که بازار سیمان منطقه‌ای است.