رقیب برای بازار سرمایه

12:23 - 1402/11/14
وقتی نرخ بهره -که بدون ریسک است- افزایش پیدا می‌کند، بازار سرمایه رقیب جدی‌تری پیدا می‌کند. چرا که در چنین شرایطی باید نسبت سود به قیمت سهام به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که از میزان سود بدون ریسک فراتر برود و سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام و یا نگهداری آن جذب کند.

بازار سرمایه در هفته گذشته با خروج پول دست‌و‌پنجه نرم کرده است و در دو روز پایانی، این خروج سرمایه افزایش پیدا کرد. بورس چندوقتی است که با بازار ارز هم‌جهت حرکت نمی‌کند، جهت کلی شاخص کل بورس منفی است و بازدهی بورس تهران برای دومین هفته متوالی منفی شده است که به خاطر ریسک‌های سیستماتیک است که بر تمامی بازار سرمایه سایه افکنده است.

 

فقط پس انداز کافی نیست، سرمایه‌گذاری کنید- 65% بازدهی سالانه

سرمایه و بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است. افزایش دماسنج ریسک، دست معامله‌‌گران را برای ورود به بازار سرمایه می‌لرزاند.

در هفته گذشته گروه انبوه‌سازی از معدود گروه‌های بازار سرمایه بود که بازدهی مثبت ثبت کرد. ولی ارزش سهام این گروه روی محدوده مقاومتی قرار دارد و اگر این مقاومت عمل کند، گروه انبوه‌سازی به عقب رانده خواهد شد.

گروه پالایشگاهی هم به عنوان یکی از لیدرهای شاخص کل بازار سرمایه در این مدت وضعیت خوبی نداشته و حتی سهام‌داران این گروه بازدهی منفی‌تری را نسبت به شاخص کل کسب کردند.

اگرچه غالبا نوسانات ارزی بر بازار سرمایه تاثیرگذار است ولی در حال حاضر بازار سرمایه با چالش‌های مهمی روبه‌رو است. یکی از این موارد تنش‌های منطقه‌ای است که در شب گذشته قدری هم بالاتر رفته بود و به همین خاطر انتظار می‌رود اکثریت سرمایه‌ها در چنین شرایطی برای ورود به بازار سرمایه احتیاط کنند.

نرخ بهره بدون‌ریسک نیز مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه است که مانع از اوج‌گیری آن می‌شود.

تامین سرمایه در گردش از طریق گواهی سپرده خاص

وقتی نرخ بهره -که بدون ریسک است- افزایش پیدا می‌کند، بازار سرمایه رقیب جدی‌تری پیدا می‌کند. چرا که در چنین شرایطی باید نسبت سود به قیمت سهام به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که از میزان سود بدون ریسک فراتر برود و سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام و یا نگهداری آن جذب کند.

این در حالی است که در حال حاضر سطح ریسک سیستماتیک افزایش پیدا کرده و نسبت ریسک به پاداشِ بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است که به خودی خود سمت تقاضا را تضعیف می‌کند.

بانک مرکزی در هفته گذشته اجازه انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد را صادر کرده است که سررسید یکساله دارد. براساس گزارشات، این سپرده‌ها به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها انجام خواهد شد ولی مساله‌‌ای که وجود دارد آنست که برای بسیاری از شرکت‌ها ایجاد درآمدی در این سطح مشکل است، به همین خاطر تعداد زیادی از شرکت‌ها نمی‌توانند از این طریق تامین سرمایه کنند.

چندی پیش بازار سرمایه با خبر افزایش سرمایه دچار نوسان افزایشی شد، غالبا شرکت‌ها از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به دلیل مالیات و کاهش نسبت‌های سودآوری استقبال نمی‌کنند ولی شرکت‌های ورشکسته مشمول قانونی ورشکستگی با این قانون می‌توانند از شمولیت ورشکستگی خارج شوند.

همچنین افزایش سقف تسهیلات دریافتی از بانک‌ها دلیل دیگری برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی است و گواهی سپرده خاص نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه شرکت‌ها به سرمایه در گردش باشد چرا که همه شرکت‌ها پتانسیل ساخت این سطح سود را ندارند.