6 توافق خودروییِ صمت و بورس کالا

14:55 - 1401/09/26
اکوایران: جلسه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا با محوریت عرضه خودرو در بورس کالا برگزار شد که حاصل آن، چند توافق درمورد بازار خودرو بود.

به گزارش اکوایران، در جلسه مشترک وزارت صمت و بورس کالا که با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت و رضا محتشمی‌پور معاون معادن وزارت صمت و همچنین مدیران بورس کالای ایران در محل بورس کالا برگزار شد، شش توافق مهم برای تعادل بازار خودرو انجام شد.

 

طی این جلسه مقرر شد جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل، توسط وزارت صمت به بورس کالا اعلام شود و مبنای تایید عرضه‌ها و معاملات قرار گیرد.

همچنین قرار شد بورس کالا میزان عرضه‌ها را به صورت هفتگی، دو هفته‌ای و ماهانه به گونه‌ای تایید کند تا کف عرضه‌های ماهانه رعایت شود.

در خصوص نحوه عرضه‌ها نیز مقرر شد تجمیع عرضه‌ها براساس کلاس خودروها، پرتیراژها و کم‌تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود.

از دیگر توافقات این است که تعیین پیش‌دریافت خرید خودرو به‌گونه‌ای متناسب با شرایط بازار باشد تا تقاضای خودرو متعادل‌تر شود و آن دسته از کدهای ملی در بورس کالا امکان خرید خودرو دارند که از ابتدای سال ۹۸ از بورس کالا یا سامانه‌های وزارت صمت خرید نداشته‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، همچنین مقرر شده است که شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به منظور رشد عرضه‌ها تسهیل شود.