بررسی عملکرد مالی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛

تحلیل بنیادی افق کوروش

11:31 - 1401/07/25
شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش که مالکیت بخش اصلی آن ها با شرکت گلرنگ است در مجمع فوق العاده شهریور ماه افزایش سرمایه 323 درصدی خود را به تصویب رساندند. گزارش فروش شهریور ماه این شرکت رشد 51 درصدی را درفروش سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال قبل نشان می دهد که به دلیل بسته شدن نماد افق در 16 شهریور ماه، مجالی برای تأثیر بر قیمت این سهم نداشته است.

به گزارش اکوایران، نماد افق در صنعت خرده فروشی مربوط به سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است. شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کورش در سال 1388 بعنوان یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ تاسیس و 9 سال بعد با نمادی به نام افق در بازار سرمایه پذیرش گردید. فعالیت اصلی این شرکت شامل بازاریابی غیرهرمی و تامین و توزیع کلیه کالاهای بازرگانی و خرده فروشی در داخل و خارج می باشد. در مقیاس کشوری شرکت افق طی سال 97 لقب پرفروش ترین و بهره ورترین فروشگاه زنجیره ای (TFP) را از آن خود ساخت و کماکان بعنوان شرکت پیشرو در این صنعت نوپا شناخته می شود. افق کورش در برنامه ای جسورانه با اجرای موفق مدل بازاریابی فرانچایز (اعطای حق امتیاز برند یا بطور ساده ایجاد چتر تجاری) توانسته به سرعت شعب خود را گسترش دهد به طوری که علاوه بر شعب اصلی استانها، در بسیاری از شهرستانهای کم جمعیت سطح کشور تنها فروشگاه زنجیره ای موجود می باشد.

 

 تعداد فروشگاه های این شرکت مطابق آخرین اعلام این مجموعه در تیر ماه سال 1400 از 3 هزار و 500 شعبه فراتر رفته است. با تمام این تفاسیر شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در سال 1400 به نسبت سال قبل آن کاهش سود خالص داشته است. در مجمع عمومی این شرکت 1400 میلیارد تومان تقسیم سود انجام گرفت که به هر سهم 470 تومان سود نقدی رسید. در مجمع اخیر نیز شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به منظور اصلاح ساختار مالی،  تامین سرمایه در گردش و استفاده از مزایای تخفیف مالیاتی، سرمایه فعلی را از ۳۰۰ میلیارد به ۱.۲۷ هزار میلیارد تومان رساند که نشان از افزایش سرمایه 323 درصدی این مجموعه دارد. همچنین تطابق اساسنامه و اصلاح اساسنامه بابت تغییرات سرمایه به تصویب رسید. نماد افق پس از توقف به دلیل برگزاری مجمع فوق العاده در تاریخ 16 شهریور ماه، قرار است در روز های آتی بازگشایی شود.

رشد 51 درصدی فروش افق کوروش در سال جاری

مجموعه فروشگاه های زنجیره ای افق کورش در سال جاری رشد قابل توجهی را در فروش ماهانه داشته اند. افق کورش در سال 1400 توانسته بود بیش از 23 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و متوسط فروش ماهانه را برای ماه های سال اخیر به هزار و 923 میلیارد تومان برساند. فروش این مجموعه در شش ماهه ابتدایی امسال نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان بوده که از 10.5 هزار میلیارد تومان فروش شش ماهه سال قبل 51 درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش فروش نیز در ماه های سال جاری نسبت به ماه مشابه در سال قبل مربوط به اردیبهشت ماه با 69 درصد رشد فروش است. شهریور ماه نیز با فروش 2 هزار و 957 میلیارد تومانی بالاترین میزان فروش را در بین 18 ماه گذشته داشته است و به نسبت مرداد ماه امسال 8 درصد افزایش داشته است. ناگفته نماند که رشد فروش در دیگر فروشگاه ها زنجیره ای و فروشنده های مواد غذایی نیز دیده می شود که دلیل اصلی آن می تواند تورم بالای مواد غذایی در ماه های اخیر باشد زیرا آمار های فروش فروشگاه های زنجیره ای حاکی از کاهش مقدار خرید است و رشد فروش را نشأت گرفته از رشد نرخ فروش نشان می دهد.

تحلیل بنیادی افق کوروش2

عملکرد مالی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

درآمد عملیاتی افق کوروش در سال 1400 بیش از 24 هزار میلیارد تومان بوده که 53 درصد رشد را در مقایسه با 15.7 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی سال99 نشان می دهد. بهای تمام شده این درآمد ها نیز در سال 1400 با افزایش 54 درصدی به 19.4 هزار میلیارد تومان رسیده است. سود ناخالص افق کوروش در سال 1400 رشد 47 درصدی داشته و به 4.5 هزار میلیارد تومان رسیده در صورتی که در سال 99 نزدیک به 3.1 میلیارد تومان بوده است. رشد 58 درصدی هزینه های فروش در سال 1400 باعث شد تا سود خالص این مجموعه با کاهش 400 میلیارد تومانی نسبت به سال قبل آن به هزار و 140 میلیارد تومان کاهش یابد که 26 درصد کمتر از سود خالص سال 99 است.

تحلیل بنیادی افق کوروش9

عملکرد مالی سال 1400 افق کوروش نشان از ضعف این مجموعه در مدیریت هزینه های خود دارد. در سال های اخیر به دلیل اوج گرفتن تورم کشور و مخصوصا تورم مواد غذایی فروشنده ها ناچار شدند تا هزینه های فروش خود را کاهش دهند تا تورم باعث ضعف آن ها در تهیه محصولات جدید نشود. فروشگاه های زنجیره ای نیز به این دلیل ایجاد شدند تا با فروش حجیم به وسیله تخفیفات بتوانند جایگزین فروشگاه های خرد شوند اما هزینه بالای فروش آن ها با کاهش قدرت خرید مردم به وسیله تورم می تواند ضربه بزرگی به آنها وارد کند.

تحلیل بنیادی افق کوروش0

افق کوروش در بهار امسال با افزایش 55 درصدی که در درآمد های عملیاتی خود به نسبت بهار سال 1400داشته توانسته است سود ناخالص خود را تا هزار و 428 میلیارد تومان برساند که نسبت به بهار سال قبل 67 درصد افزایش داشته است. افزایش هزینه های فروش در بهار امسال نتوانست اثری مانند اثر هزینه های فروش در صورت مالی سالانه این مجموعه داشته باشد و سود خالص افق کوروش در بهار امسال 52 درصد بالاتر از بهار سال قبل است و به 292 میلیارد تومان رسیده است. سودآوری فصل بهار افق در صورت تکرار شدن در صورت های مالی شش ماهه می تواند نوید بخش اصلاح روند مدیریت هزینه های این فروشگاه های زنجیره ای باشد.

در همین زمینه بیشتر بخوانید؛

تحلیل سهام غگیلا / رشد 97 درصدی فروش در 5 ماه

تحلیل بنیادی سهام شرکت نوش مازندران / غنوش پر تراکنش شد