هزینه‌های درمان زخم پای دیابتی چقدر است؟

10:58 - 1401/05/26
زخم پا از جمله شایع‌ترین عوارض بیماری دیابت در سراسر جهان است که هزینه‌های بسیاری به بیماران، خانواده هایشان و جامعه تحمیل می نماید.

زخم پای دیابتی دارای منشأ نوروپاتیک می باشد که میزان شیوع آن در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بیشتر است. زخم پای ناشی از دیابت معمولاً به راحتی قابل تشخیص است. هزینه های درمان باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و همه علائم بالینی و مسائل اجتماعی بیمار در نظر گرفته شوند. 

علل زخم پای دیابتی

زخم در افراد مبتلا به دیابت بیشتر به دلایل زیر ایجاد می شود:

  • گردش خون ضعیف
  • قند خون بالا (هیپرگلیسمی)
  • آسیب عصبی
  • پاهای تحریک شده یا زخمی

گردش خون ضعیف نوعی بیماری عروقی است که در این بیماری به دلیل اینکه خون به طور مؤثر به پاها جریان نمی یابد، بهبود زخم دشوارتر می شود. سطوح بالای گلوکز می تواند روند بهبود زخم پای دیابتی را کند نماید، بنابراین کنترل قند خون بسیار مهم است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً برای مقابله با عفونت‌های ناشی از زخم‌ مشکلات بیشتری دارند. آسیب عصبی یک اثر طولانی مدت است و می تواند منجر به بی حسی در پاها  و در نتیجه ایجاد زخم های بدون درد شود.   زخم پای دیابتی را می توان با تخلیه ناحیه آسیب دیده و همین طور به صورت یک توده مشاهده و شناسایی کرد.

شناسایی علائم و تشخیص

هزینه‌های درمان زخم پای دیابتی چقدر است؟16

یکی از اولین نشانه های زخم پای دیابتی، خارج شدن ترشحاتی از پا می باشد که ممکن است جوراب ها را لکه دار نماید یا در کفش نشت کند. تورم غیرمعمول، تحریک، قرمزی، و بو از یک یا هر دو پا نیز از علائم اولیه شایع هستند.

مشهودترین علامت زخم پا، ایجاد لکه های سیاه رنگ (اسکار) در اطراف زخم است. این به دلیل عدم وجود جریان خون سالم در ناحیه اطراف زخم ایجاد می شود.

عفونت و مگر بافت ها در اطراف زخم ممکن است منجر به ایجاد بیماری قانقاریا شود. در این حالت ممکن است ترشحات بدبو باشند و درد و بی حسی نیز رخ دهد.

علائم زخم پا همیشه واضح نیست. گاهی اوقات، حتی تا زمانی که زخم عفونی نشده باشد، علائم زخم خود را نشان نمی دهند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست یا احساس درد در اطراف ناحیه ای که به نظر می رسد پینه بسته یا تحریک شده است، با پزشک خود تماس بگیرید. 

پزشک شما احتمالاً با استفاده از سیستم طبقه بندی زخم واگنر، شدت زخم شما را در مقیاس 0 تا 5 دسته بندی می کند:

  • 0: بدون ضایعات باز. ممکن است ضایعه بهبود یافته باشد
  • 1: زخم سطحی بدون نفوذ به لایه های عمیق تر
  • 2: زخم عمیق تر، رسیدن به تاندون، استخوان یا کپسول مفصلی
  • 3: بافت های عمیق تر درگیر، با آبسه، استئومیلیت یا تاندونیت
  • 4: قانقاریا در قسمتی از جلو یا پاشنه پا
  • 5: درگیری قانقاریا به طور گسترده در کل پا

هر چه زودتر زخم پای دیابتی را تشخیص دهید، هزینه های درمان کمتر می شود، بنابراین در صورت داشتن علائم زیر می توانید به کلینیک زخم آسا مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت نمایید:

درمان زخم پای دیابتی

هزینه‌های درمان زخم پای دیابتی چقدر است؟10

فشار ناشی از راه رفتن می تواند عفونت را بدتر کرده و زخم را گسترش دهد. بنابراین برای جلوگیری از درد ناشی از زخم، از راه رفتن پرهیز کنید.

پزشک ممکن است برای محافظت از پاهای شما، موارد زیر را توصیه کند:

  • کفش های طراحی شده برای افراد مبتلا به دیابت
  • بریس های پا
  • روکش های فشرده سازی
  • استفاده از کفش برای جلوگیری از میخچه و پینه

پزشکان می‌توانند زخم‌های پا را با دبریدمان یا برداشتن پوست مرده و اجسام خارجی ایجاد کننده زخم، از بین ببرند.

عفونت یکی از عوارض جدی زخم پا است و نیاز به درمان فوری دارد. همه عفونت ها یکسان درمان نمی شوند.

بافت اطراف زخم ممکن است به آزمایشگاه فرستاده شود تا مشخص گردد کدام آنتی بیوتیک به درمان کمک می کند. اگر عفونت جدی باشد، ممکن است برای بررسی علائم عفونت استخوان، عکسبرداری با اشعه ایکس تجویز شود.

از عفونت زخم پا می توان با موارد زیر پیشگیری کرد:

  • حمام پا
  • ضد عفونی کردن پوست اطراف زخم
  • خشک نگه داشتن زخم با تعویض مکرر پانسمان
  • درمان های آنزیمی
  • پانسمان های حاوی آلژینات کلسیم برای مهار رشد باکتری ها

داروها

در صورت پیشرفت عفونت ممکن است آنتی بیوتیک، ضد پلاکت یا داروهای ضد انعقاد خون  برای درمان زخم تجویز شود. بسیاری از این آنتی‌بیوتیک‌ها به استافیلوکوک اورئوس؛ باکتری‌هایی که باعث عفونت استاف یا استرپتوکوک بتا همولیتیک می‌شوند، که معمولاً در روده‌های شما یافت می‌شوند، حمله می‌کنند. در صورت ابتلا به بیماری های دیگری مانند HIV و مشکلات کبدی که ممکن است خطر عفونت را افزایش دهند حتماً آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

روش‌های جراحی

ممکن است پزشک برای درمان زخم پای دیابتی، جراحی را پیشنهاد کند. جراح می تواند با تراشیدن استخوان یا از بین بردن ناهنجاری های پا مانند بونیون یا انگشت چکشی به کاهش فشار در اطراف زخم کمک کند.

شما احتمالاً نیازی به جراحی زخم خود نخواهید داشت. با این حال، اگر هیچ گزینه درمانی دیگری نمی تواند به بهبود زخم شما کمک کند، جراحی می تواند از بدتر شدن زخم یا قطع عضو جلوگیری کند.

هزینه‌های درمان زخم پای دیابتی

هزینه های درمان زخم پای دیابتی به دلیل شدت بیماری متفاوت است. به بیماران و خانواده‌های آنها توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم اولیه زخم پای دیابتی فورا به پزشک مراجعه کنند و درمان را به تعویق نیاندازند.

تشخیص و درمان زودهنگام معمولاً بهترین نتیجه را ارائه می دهد و ارزان ترین روش درمانی است زیرا فقط به پانسمان و آنتی بیوتیک نیاز دارید. با این حال، درست مانند درمان کیست مویی، اگر درمان به تأخیر بیافتد هزینه درمان بیشتر می شود. زخم های کهنه پا به شرایط ویژه ای در بیمارستان نیاز دارند که هزینه های درمان را بالا می برد.

در صورت نیاز به قطع پا، هزینه‌های زخم پای دیابتی افزایش می‌یابد زیرا هزینه‌های کنترل زخم و بهبودی پس از جراحی می‌تواند بسیار بالا باشد. همچنین افراد قطع عضو به پروتز و فیزیوتراپی و توانبخشی نیاز خواهند داشت که هزینه های درمان را بالا می برد.

اکثر شرکت های بیمه درمان زخم پای دیابتی را پوشش می دهند، بنابراین با شرکت بیمه خود صحبت کنید تا ببینید چه مقدار از درمان تحت پوشش است و چه مقدار از هزینه را باید خودتان بپردازید.

منبع: مقالات سایت کلینیک زخم آسا