نقشه بازار سهام در روز دوشنبه؛

تقاضای حقیقی در نیمه دوم معاملات / صعود سهم‌های ریالی‌ بورس

16:57 - 1401/05/24
اکوایران: در نیمه دوم معاملات امروز شاخص کل بورس تهران صعود کرد اما تنها 44 واحد نسبت به سطح دیروز بالا آمد. در نیمه دوم معاملات شاخص هم وزن رشد چشمگیری داشت.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه بیست و چهارم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 44 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 463 هزار و 697 واحد رسید.  

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و 779 واحدی در سطح 397 هزار و 227 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 20 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 184 واحد باقی ماند.  

خروج پول از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 39 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبانک (شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از وبانک، نمادهای آریان (شرکت پارس آریان) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد ذوب اختصاص داشت. پس از ذوب، نمادهای وبملت و اخابر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

تقاضای حقیقی در نیمه دوم معاملات / صعود سهم‌های ریالی‌ بورس16

نمادهای پیشران بازار سهام 

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «کگل»، «کچاد» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «وبملت»، «اخابر»، «خودرو»، «وتجارت»، «شستا» و «خساپا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فغدیر» و «بمپنا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «خدیزل» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

در معاملات دوشنبه، قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «مخابرات»، «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» رشد کرد و سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 163 هزار و 87 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 158 هزار و 133 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 664 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز تمامی صف‌های فروش جمع آوری شد. در مقابل در پایان معاملات، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد رشد کرد و در رقم 159 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خساپا، نمادهای اخابر (شرکت مخابرات ایران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند.