تقابل سیگنال‌های ارزی و افزایش تنش ژئوپلتیک بازار محصولات پتروشیمیایی را به کدام سمت سوق می‌دهد؟

مذاکرات برجام علیه رونق رینگ پتروشیمیایی

11:26 - 1400/11/24
رینگ پتروشیمیایی بورس کالای ایران در هفته گذشته (منتهی به جمعه 22 بهمن) متاثر از سیگنال‌های کاهشی نرخ ارز از رونق افتاد به نحوی که از حجم دادوستد در این بخش با وجود قرارگیری در زمان سنتی رونق در این بازار کاسته شد. با این وجود با توجه به شدت گرفتن احتمال تنش ژئوپلتیک در اروپای شرقی احتمال بازگشت رونق به این بازار در معاملات هفته جاری با پیش‌بینی رشد قیمت در هفته جاری وجود دارد.

به گزارش اکوایران در هفته گذشته منتهی به روز جمعه 22 بهمن ماه حدود 63 هزار تن ماده پلیمری و 24 هزار تن ماده شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت که این ارقام کمتر از میانگین حجم هفتگی فروش این محصولات از ابتدایی امسال تا هفته اخیر بوده است.

 

درحالی از حجم معاملات در بخش محصلات پلیمری و شیمیایی در بازا فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شده که در هفته‌های پایانی سال به سر می‌بریم و این زمان به شکل سنتی زمان رونق معاملات در رینگ پتروشیمیایی بورس کالای ایران است. با این وجود از حجم تقاضا در بازار محصولات پتروشیمیایی بورس کالای ایران کاسته شده است. این افت تقاضا عمدتا ناشی از عقبگرد محسوس نرخ ارز آزاد و نیمایی در بازار داخل و تعدیل انتظارات تورمی میان معامله‌گران این بازار رقم خورده است.

 صعود قیمت جهانی تاثیر خود بر معاملات پتروشیمایی‌ها را از دست داد

قیمت جهانی و نرخ ارز آزاد و نیمایی مهم‌ترین سیگنال‌های جهت‌دهنده به بازارهای کالایی کشور هستند. ظرف هفته‌های اخیر بهای کالاهای پتروشیمیایی متاثر از صعود نرخ نفت در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمت عرضه انواع محصولات پتروشیمیایی در بورس کالای ایران بوده است. اما این سیگنال افزایشی نتوانسته چندان بر جریان معاملات این بخش در هفته جاری اثرگذار شود. درواقع اثرگذاری سیگنال منفی کاهش نرخ ارز به میزانی بر ذهنیت معامله‌گران در این بخش تاثیر منفی داشته که سیگنال‌های مثبت قیمت جهانی را خنثی کرده است.

البته با توجه به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین و جدی شدن احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین، احتمال تغییر رویه در رینگ پتروشیمیایی بورس کالای کشور به قوت و جود دارد.