زغال‌سنگ حرارتی برنده کالاهای پایه بخش انرژی در سال جاری میلادی

عدم قطعیت، قطعی‌ترین سیگنال کامودیتی‌ها

11:45 - 1400/10/01
اکوایران: سال 2021 روزهای خوشی برای کالاهای پایه در زیرگروه انرژی بود و محصولات این زیرگروه صعود نرخ قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. این رشد نرخ شامل تمامی محصولات بخش انرژی می‌شد اما زغال‌سنگ حرارتی و گاز طبیعی رکوردهای به رکورد تاریخی قیمت در بازار چین و اروپا رسیدند. چالش در بخش عرضه در عین رشد تقاضا مهم‌ترین دلیل این اوج‌گیری قیمتی بود. در این میان نفت نیز با صعود قیمتی روبرو شد و خلاف اغلب برآوردها به کانال 80 دلاری صعود کرد که اگرچه نرخی قابل توجه برای این محصول بود اما با رکورد قیمتی آن فاصله محسوسی داشت. در این شرایط نوسان نرخ محصولات زیرگروه انرژی در سال آینده میلادی تا حد زیادی به آینده پاندمیک کرونا وابسته است و به این ترتیب با توجه به نامشخص بودن آینده این پاندمیک می‌توان گفت که عدم قطعیت همچنان قطعی‌ترین اتفاق بازارهای کالایی است.

بهای زغال‌سنگ حرارتی نیوکاسل استرالیا در اواسط اکتبر به رکورد قیمتی 252 دلار و 72 سنت به ازای هر تن رسید. بار دیگر چین عامل اصلی این صعود قیمتی بود، رشد تقاضا و البته مناقشات سیاسی میان چین و استرالیا که به کاهش واردات زغال‌سنگ حرارتی چین از استرالیا منجر شد عامل اصلی این اوج‌گیری قیمتی بود.

 

اوج‌گیری زغال‌سنگ در میانه مناقشه تجاری چین و استرالیا

در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی، دولت چین برای ارتقا ایمنی در معادن زغال‌سنگ خود، برخی معادن این کشور را تعطیل کرد؛ این موضوع به افت تولید زغال‌سنگ حرارتی در چین منجر شد. در همین زمان با کاهش شیوع کرونا در چین و بازگشت شرایط به روال طبیعی بر میزان تقاضای زغال‌سنگ حرارتی در چین به منظور تولید انرژی برق افزوده شد.

عدم تعادل میان عرضه و تقاضای زغال‌سنگ حرارتی با توجه به دلایل ذکر شده به صعود بهای این محصول در این سال منجر شد. از میان رفتن تعادل عرضه و تقاضا در زمینه زغال‌سنگ باعث شد تا تجار چینی برای کسب سهم بیشتر از بازار استرالیا قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد دهند.

با افزایش تولید زغال‌سنگ حرارتی در چین و هند از ماه نوامبر بهای این محصول رو به کاهش گذاشت. در این شرایط برآورد می‌شود که زغال‌سنگ حرارتی در سال 2022 وضعیت باثباتی داشته باشد، البته این برآورد در شرایطی است که اقتصادهای آسیایی در کنترل شیوع کرونا در سال آینده موفق باشند و مجدد قرنطینه‌های سختگیرانه به منظور کنترل کرونا برقرار نشود.

صعود نرخ گاز با محدودیت عرضه و رشد تقاضا

بهای گاز طبیعی نیز در سال جاری میلادی صعودی قابل ملاحظه داشت ؛ این اوج‌گیری قیمتی به خصوص در کشورهای اروپایی محسوس‌تر بود. در این شرایط برآورد می‌شود که تقاضای قوی انرژی در نیم‌کره شمالی در زمستان پایدار بماند، اما برآورد می‌شود که با کاهش تقاضا در فصل بهار سال آینده قیمت‌ها رو به کاهش بگذارد.

چین بازگیر اصلی نفت نیست

نفت خام یکی از کالاهای اصلی است که نقش چین در بازار آن به مراتب کمتر از سایر کامودیتی‌هاست؛ این در حالی است که چین بزرگترین واردکننده نفت خام دنیا نیز هست. اگرچه بهای نفت خام در سال جاری میلادی با رکرودهای تاریخی قیمت خود فاصله زیادی داشت اما صعود بهای آن به کانال 80 دلاری نیز اتفاق مهمی برای این بازار بود. محرک اصلی صعود نفت خام در سال 2021، کاهش عرضه برنامه‌ریزی شده از سوی کشورهای اوپک‌پلاس همزمان با رشد تقاضا از سوی کشورهای توسعه‌یافته بود.

اگرچه اثرگذاری چین بر بازار نفت کمتر از سایر بازارهای کالایی است اما نمی‌توان معادلات چین را در این بازار مدنظر نداشت. برآورد می‌شود که میزان واردات نفت خام چین در سال 2021 نسبت به سال قبل حدود 7 درصد کاهش داشته باشد.

بازگشت چین به مدار رشد اقتصادی در سال 2022 باعث می‌شود تا خرید نفت چین افزایشی شود، اما این احتمال نیز وجود دارد که چین در این سال ذخیره‌سازی نفت را متوقف کند و از این منظر بازار با کاهش تقاضا روبرو شود.

در کنار موارد بیان شده آینده پاندمیک کرونا همچنان نامشخص است؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا در مقابل این ویروس واکسینه شده‌اند. با این وجود اثرگذاری واکسن‌های فعلی در مقابل سویه‌های جدید جهش یافته کرونا نامشخص بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا بازارهای کالایی همچنان با سیگنالی موثر ولی نامشخص روبرو باشند.