گزارش اکوایران از تحولات بازار سهام؛

واکنش مثبت بورس به وعده‌های دولت

11:03 - 1400/09/28
اکوایران: در روز شنبه، 27 آذر 1400، تابلوی بورس تهران سبز شد و تمام نماگرهای بازار سهام صعود کردند.

به گزارش اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 12 هزار و 336 واحد رشد کرد و به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد بازگشت.

به نظر می‌رسد بازار به وعده‌های دولت و سازمان بورس واکنش مثبت نشان داده است. صبح امروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از تصویب کلیات پیشنهادی 10 بندی وزارت اقتصاد و سازمان بورس در ستاد اقتصادی دولت خبر داد و گفت: «مقرر شده صندوق تثبیت بازار علاوه بر ردیف بودجه مشخصی که در بودجه 1401 در نظر گرفته شده است، حدود 10 برابر این عدد هم از طریق انتقال سهام و نقدینگی به این صندوق کمک شود تا این صندوق بتواند به وظیفه خودش عمل کند. قرار است مبلغ 50 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه شود تا بتواند از سهم‌های بازار حمایت کند و یک جریان ورودی خوبی به بازار تزریق شود.»

با اعلام این خبر، بورس تهران برخلاف روند یک هفته اخیر از ابتدای معاملات امروز صعودی شد.

اعداد سبز تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 20 دقیقه ابتدایی 5 هزار واحد رشد کرد و وارد کانال 1.3 میلیونی شد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 12 هزار و 336 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 305 هزار و 574 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 2 هزار و 470 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 346 هزار و 980 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 15 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 586 واحد رسید.

واکنش مثبت بورس به وعده‌های دولت15

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 314 نماد رشد قیمت داشتند که 226 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. همچنین 167 نماد کاهش قیمت داشتند که 111 نماد بورسی و 56 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 63 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 34 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج سرمایه 

امروز برای شانزدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 101 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، شپاکسا (شرکت پاکسان) و وپاسار (بانک پاساردگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «شپدیس»، «پارسان» و «کگل» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «شفن»، «تیپیکو» و «پارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «فرابورس» و «آریا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «دماوند» و «سغدیر» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و فتوسا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 19 درصد کاهش یافت و 114 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 520 درصد افت کرد و در رقم 211 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 99 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای کالا (شرکت بورس کالای ایران) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 21 درصدی به رقم 4 هزار و 440 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 322 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 606 میلیارد تومان رسید که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 137 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپدیس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد سمگا و انرژی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد 701 میلیون و 284 هزار و 890 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فاذر تعلق داشت. دو نماد خپارس و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

واکنش مثبت بورس به وعده‌های دولت18