نزول اولیه شاخص ادامه پیدا کرد

گزارش بازار 14 مهر

15:50 - 1400/01/25
شاخص کل بورس امروز با نزول 45 واحدی در کمتر از 15 دقیقه، شروع بدی را داشته که هرچند در ادامه با تلاش خودرویی ها به مرز صفر واحدی رسیده بود، فشار فروش در اکثر گروه ها از جمله سرمایه گذاری ها و فرآورده های نفتی، نهایتا کاهش 152.27 واحدی (0.2) را ثبت کرده و به عدد 77 هزار و 183 رسید. در این کاهش نماد های «شبندر»، «همراه» و «شبریز» بیشترین نقش را داشته تا تاثیر مثبت «خودرو»، «وپاسار» و «پترول» چندان به چشم نیاید. آیفکس نیز با 6.5 واحد کاهش به عدد 811.8 رسید تا نمادهای «مارون»، «دماوند» و «شتران» با بیشترین کاهش، نقش بیشتری را نسبت به نمادهای «هرمز»، «شراز» و «میدکو» که بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند، ایفا کنند.

خودرو به بازار برگشت

این گروه که شروع خوبی را در بازار امروز نداشت، ابتدا متاثر از جو منفی نمادهای «خساپا» که دیروز به سقف محلی رسیده (سقف حدودا 5 ماهه قیمتی در 1487 ریال) و از آن برگشت کرده بود و کار روزانه خود را نیز با بیش از 4 درصد نزول آغاز کرد، و همچنین «خپارس»، نزول پرشیبی را در شاخص خود مشاهده کرد تا ابتدا اینگونه به نظر برسد که شاخص این گروه به روند نزولی خود که از میانه های روز گذشته آن را آغاز کرده، ادامه می دهد اما با گذشت ساعت آغازین بازار، حمایت سهامداران حقوقی در نماد «خودرو» و «خزامیا» منجر به صعود شاخص گروه شده تا نهایتا معاملات بالا در سهام شرکت ایران خودرو، آن را به تاثیر گذارترین نماد بر شاخص، تبدیل کند. حجم معاملات در این گروه نیز اگر چه باکاهش نسبت به روز گذشته همراه بوده، اما با رسیدن به نزدیکی مرز 1000 میلیارد ریالی، همچنان پر ارزش ترین گروه بازار است.

سرمایه ای که به بار ننشست

در گروه سرمایه گذاری ها که می توان به نوعی معاملات خوب و صعودی آنها را تنها به نیم ساعت آغازین بازار محدود دانست، معاملات پر حجمی را در دو نماد «وساپا» و «واتی» مشاهده کردیم که به ترتیب با جذب حدودا 45 هزار میلیارد و 28 هزار میلیارد از نقدینگی شناور بازار، بیش از نیمی از ارزش معاملات این گروه (با 125 هزار میلیارد ریال و پس از گروه خودرو از این حیث) را تشکیل دادند. در ادامه همانطور که اشاره شد این گروه نتوانست روند خوب خود را حفظ کند و با نزول شاخص خود، نهایتا با 9.3 واحد معادل با 0.46 درصد نزول به کار خود پایان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که «واتی» با انجام معاملات بیش از 9 میلیون سهم (از حدود 13 میلیون معامله سهم امروز خود) در حوالی قیمت 3430 ریالی، نتواند تاثیر مثبت بزرگی بر شاخص خود بگذارد تا روند نزولی نمادهای همگروه بر آن غلبه کنند (قیمت پایانی روز گذشته 3411 ریال بوده است).

فاذر مشکوک است

این گروه که با معاملات مثبت «فاراک» در شروع بازار رشد خوبی را به خود می دید، در ادامه با فشار فروش در این نماد مواجه شد تا نزول شاخص را در در این گروه نظاره کنیم. نکته ای که در مورد این گروه به چشم می آید، نماد تاثیر گذار دیگر آن ینی «فاذر» است که کل معاملات امروز آن 15 میلیون سهم بوده، اما ازین حجم حدود 13 میلیون سهم آن در 10 دقیقه پایانی بازار انجام شده است که فشار تقاضای بالا را در این سهم نشان می دهد.

فرآورده های نفتی به هر دو بازار ضربه زدند

این گروه بازار را از همان شروع کار با نزول آغاز کرد و در ادامه نیز به روند نزولی خود ادامه داد تا نمادهای بورسی «شبندر» و «شبریز» و نیز نماد فرابورسی «شتران» عملکرد مثبت شراز که البته حجم معاملات آن نیز چندان بالا نبوده (کمتر از 1 میلیون سهم) را کاملا تحت الشعاع قرار داده تا نهایتا شاخص نفتی ها با افت 1.13 درصدی رو به رو شود. فشار فروش سهامداران حقیقی در «شبندر» آن را به نمادی که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشته، تبدیل کرده است.

عرضه اولیه ها ترمز زدند

در بازار امروز عرضه های اولیه نیز حال خوبی نداشته اند و زگلدشت که سابقه بیشتری نسبت به دو سهم دیگر در عرضه اولیه داشت، با فشار فروش از زمان های ابتدایی بازار مواجه شد تا صف فروش را در سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان مشاهده کنیم. همچنین «بکهنوج» که دو روز قبل به بازار عرضه شد پس از تجربه صف خرید روز گذشته، بازار امروز را با توجه به بازگشایی قیمتی بالای خود در زمان عرضه، با صف فروش به پایان برد. همچنین «غگلستا» پس از ثبت بازدهی 27 درصدی در روزهای پس از عرضه خود، امروز لحاظاتی را سپری کرد که صف خرید خود را از دست رفته مشاهده می کرد؛ هرچند در ادامه توانست بت حمایت سهامداران عمده خود، صف خرید را مجددا تشکیل دهد.

کانی های غیر فلزی متاثر از «کرازی»

در کانی های غیر فلزی که شروع خوبی را داشتند و نمادهای بورسی «کفرا» و «کفپارس» نقش مثبتی را در شروع بازار بر شاخص خود ایفا کردند، در ادامه شاهد نزولی شدن شاخص بودیم که می توان شروع این نزول را در سهام شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی دید، که معاملات پرحجم در نماد بورسی «کرازی» و در بازدهی های نزولی این سهم تاثیر زیادی را بر نزول شاخص گذاشته است که این نزول نیز به دنبال فشار فروش سهامداران اتفاق افتاده است تا در انتهای بازار شاخص این گروه در مرز صفر درصدی رشد قرار گیرد.