معاملات مبهم در بازار فلزات پایه

13:45 - 1400/01/25
با وجود رونق نسبی معاملات صب امروز فلزات پایه در شانگهای ، این روند هم اکنون کمی ارام شده و در عین حال در بازار لندن روندی مبهم را در روز سه شنبه شاهد هستیم. نوسان‌گیری سرمایه گذران پس از رشد قیمت شب گذشته اصلی‌ترین دلیل تزلزل قیمت‌ها در روز جاری به حساب می‌آید.
معاملات مبهم در بازار فلزات پایه

شب گذشته به تبع سقوط ملموس شاخص دلار، معاملات فلزات پایه رونق مناسبی را تجربه کرد. افت ملموس دلار در برابر یورو به تبع انتقاد مرکل از تضعیف بیش از حد یورو به تبع سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا، عاملی برای تحریک تقاضای فلزات پایه از سوی مشتریان استفاده‌کننده از ارزهای غیر دلار شد و همین امر نیز قیمت‌ها را در مسیر رشد قرار داد.

در روز جاری اما روند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران معاملات را کمی زیر فشار قرار داده و همین امر نیز به افت قیمت برخی محصولات از جمله مس منجر شده است. بروز مازاد عرضه در بازار مس نیز در تضعیف این محصول نقش آفرین بوده است. اداره جهانی آمار فلزات(WBMS) در جدیدترین گزارش خود از بروز مازاد عرضه 148 هزار تنی در بازار مس در فصل ابتدایی سال 2017 خبر داده است. در این میان انتشار خبر تصمیم کارگران معدن مس گراسبرگ اندونزی برای ادامه اعتصاب در ماه ژوئن کمی از فشار بر معاملات مس را کاهش داده است.

از سوی دیگر معاملات بسیاری از  فلزات پایه در بازار آتی شانگهای با رونق پیگیری می‌شود و معامله گران این بازار به تبع تضعیف دلار بر تقاضای خود همانند روزهای گذشته افزوده و قیمت‌ها را در مسیر رشد قرار داده‌اند.

هم اکنون هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/6 درصدی مختصر در سطح 5681 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/7 درصدی در سطح 1926 دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی 0/7 درصدی در سطح 2114 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با رشدی 0/4 درصدی به 2653 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم به میزان 0/2 ارزان شده اما مس افزایش قیمتی 0/1 درصدی را تجربه کرده است. سرب نیز به میزان 0/6 درصد رشد کرده و در این میان روی افزایش قیمتی به میزان یک درصد را به ثبت رسانده است.