تنها 3 روز معاملاتی تا انتخابات باقی مانده است

استراتژی‌های معاملاتی در داغ‌ترین هفته سیاسی

بورس تهران در معاملات امروز با افت 136 واحدی (معادل 2/0 درصد) بار دیگر از کانال 80 هزار عقب‌نشینین کرد. با ریزش دسته‌جمعی صنایع بورسی شاخص کل تحت فشار قرار گرفت و شاهد ریزش شاخص کل هم‌وزن و شاخص کل در این شرایط بودیم. در حالی‌که تنها سه روز به مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور نزدیک می‌شویم استراژی‌های مختلفی را از سوی فعالان بازار شاهد هستیم.

روند معاملات صنایع مختلف طی روزهای منتهی به انتخابات و همچنین با انتخاب رئیس‌جمهور کشور می‌تواند متفاوت باشد. در این میان نکته‌ای که کارشناسان بازار به آن اشاره می‌کنند رشدهای اخیر قیمتی برخی از نمادهای بورسی و فرابورسی بوده که بعضا به بهانه‌های حمایت‌های قبل از انتخابات رخ داده و باید در انتظار تخلیه این رشدهای غیر منطقی در نمادهای مختلف باشیم.

برای توضیح این پدیده، باید در نظر داشت که برخی بورس‌بازان به طور سنتی باور دارند که در آستانه انتخابات بازار سهام، حتی به صورت مصنوعی، رونق می‌گیرد. این افراد برای استفاده از چنین فضایی، چند هفته قبل از انتخابات شروع به خرید سهام می‌کنند تا در هیجان انتخاباتی و حین افزایش قیمت‌ها، با فروش سهم‌های خریداری‌شده کسب سود کنند. همین موضوع منجر به تشکیل سفارش‌های خرید جهت‌دار و لذا افزایش تقاضا در نمادهای مختلف شده و در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. بر این اساس می‌توان ادعا کرد که مبنای افزایش اخیر قیمت‌ها نه عوامل بنیادین، بلکه انگیزه‌های سفته‌بازانه بوده است. نشانه دیگری که این ادعا را تایید می‌کند، رشد قیمت‌ در نمادهایی که میزان سهام شناور پایین‌تری دارند و به راحتی قربانی انگیزه‌های سفته‌بازانه می‌شوند، است.

هجوم خودرویی‌ها به سمت سطوح مقاومتی؟

یکی از گروه‌هایی که پس از وضعیت رکودی در اوایل دهه نود با بسته شدن قراردادهای بین‌المللی و همچنین رشد تولیدات خود در سال گذشته، مورد توجه قرار گرفتند گروه خودرویی بودند. رشد خودرویی‌ها پیش از هر چیز دیگری وام‌دار فضای هیجانی اجرایی شدن برجام در اواسط زمستان 94 بود. گرچه رشدهای عجیب قیمتی نمادهای این گروه در سه‌ماه پایانی سال 94، در سال 95 تا حدودی تخلیه شد اما همچنان قیمت سهام این گروه نسبت به اواخر پاییز سال 94 سطوح بالاتری را نشان می‌دهد. برای مثال «خودرو» فاصله 90 درصدی را از قیمت‌های پاییز 94 و قیمت «خساپا» نیز فاصله 240 درصدی را با کف قیمتی خود در اواخر پاییز این سال نشان می‌دهد.

گرچه خودرویی‌ها در سال گذشته وضعیت بنیادی رو به بهبودی را پشت سر گذاشتند اما تقریبا تمامی کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که جهش‌های قیمت سهام خودرویی با عوامل بنیادی کنونی توجیه‌پذیر نیست و عمده این رشد با برجام و قراردادهای جدید گره خورده است.

گره سیاسی خودرویی‌ها

گرچه نامزدهای انتخاباتی نسبت به برجام برنامه خاصی ارائه نکرده‌اند با این حال به نظر می‌رسد پیش‌فرض فعالان بازار بر اساس سوابق نامزدها این است که انتخاب هر کسی به غیر از روحانی و از جناح رقیب سیاسی دولت فعلی احتمالا ضربه‌ای به برجام خواهد بود. بر این اساس احتمال فشار فروش در نمادهای خودرویی با عدم انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری کشور وجود دارد. یکی از عواملی که نوسانات گروه خودرویی را طی هفته‌های اخیر به بازه‌های زمانی کوتاه‌تری محدود کرده نیز عدم اطمینان از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. البته باید به واکنش سطوح مقاومتی برای نمادهای خودرویی نیز توجه کرد.

در این شرایط به نظر می‌رسد با تردیدهای موجود همچنان نمادهای خودرویی تحت فشار فروش قرار گیرند و سدی در برابر رشد قیمتی سهام این گروه در روزهای باقیمانده به انتخابابت را شاهد باشیم. با این حال از سوی دیگر مشارکت قدرتمند فعالان بازار در سمت خرید هم کاملا مشهود است. در این میان ریسک تغییر دولت فعلی (هر چند احتمال این تغییر از نگاه بسیاری از فعالان بازار اندک باشد)، در شرایط کنونی مانع از خرید سهام خودرویی در قیمت‌های بالای این گروه می‌شود (رشدهای قدرتمند با عدم انتخاب حسن روحانی در انتخابات پیش رو می‌تواند با فشارهای فروش سنگین مواجه شود).

البته از نظر بنیادی بارها «دنیای بورس» به موانع موجود بر سر راه رونق صورت‌های مالی خودرویی‌ اشاره کرده است. در این میان به نظر می‌رسد فعالان بازار طی روزهای آتی نیز همچنان دو دستگی خود را حفظ کند. در این میان احتمال افزایش تقاضای نمادهای این گروه با ادامه افت قیمتی نمادهای خودرویی وجود دارد. زیرا به همان‌ نسبت که قیمت سهام خودرویی به کف‌های مقاومتی پیشین خود نزدیک می‌شوند و احتمال ریزش را کاهش می‌دهند از سوی دیگر برنده شدن احتمالی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند هیجان معامله‌گران را در این گروه به دنبال داشته باشد. گرچه از نظر بنیادی دلیلی جز بالاتر رفتن احتمال پایداری قراردادها (اثر بلندمدت بر بهبود وضعیت خودرویی‌ها آن هم با بهبود ساختار مالی) وجود ندارد.

چشم امید به نوسان قدرتمندتر خودرویی

بر این اساس معامله‌گرانی که طی روزهای آتی به این نمادها وارد می‌شوند چشم امید به رشد قیمت خودرویی‌ها با انتخاب حسن روحانی و حتی هجوم به سمت سطوح مقاومتی بسته‌اند. گرچه این سناریو می‌‌تواند برای نوسان‌گیران مناسب باشد اما باید در نظر داشت که حتی رشدهای احتمالی بر اساس این سناریو بدون پشتوانه بنیادی دوامی نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت نیز در قیمت‌های بالای سهام  خودرویی در نقش فروشنده ظاهر خواهند شد.

در خصوص عدم انتخاب حسن روحانی نیز ممکن است در روزهای نخست بعد از انتخابات با هیجان فروش مواجه باشیم (بسته به قیمت‌های پایانی نمادها قبل از مشخص شدن نتیجه انتخابات) اما این روند نیز به نظر می‌رسد با رسیدن به سطوح حمایتی قدرتمند تخلیه شود.

Submitted by admin on