سه دستورالعمل بورس اصلاح می‌شود

13:38 - 1400/01/25
پس از بررسی ها در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، سازمان بورس و اوراق بهادار به این نتیجه رسید که سه دستورالعمل «معاملات»، «افشای اطلاعات» و «پذیرش» نیازمند تغییر هستند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست بررسی بهبود ریزساختارهای بازار سرمایه در سال 96 با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در این راستا، اقدامات و مطالعات گسترده‌ای انجام شده و این موارد در جلسات متعددی  بررسی شده است. به گفته سعید فلاح‌پور جهت گیری‌ها و رویکردهای  سال 96 بر این محور استوار است که محدودیت‌هایی که نقشی در تصمیم نهاد ناظر ندارد و بنابر مقتضیات زمانی و در برخی سال‌ها مدنظر قرار گرفته است، اصلاح شوند.

توقف نمادها

فلاح پور درباره توقف نمادها اشاره کرد و گفت: بسته بودن طولانی مدت نمادها بر خلاف سایر کشورها است و اصلاح دستورالعمل آن باید مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد. بنابراین اصلاح دستورالعمل ها و مقررات زدایی در دستور کار  قرار گرفت. پس از بررسی ها در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، به این نتیجه رسیدیم که سه دستورالعمل معاملات، افشای اطلاعات و پذیرش در این روند نیازمند تغییراتی هستند.

قاعده پیشنهادی

به گفته وی در زمان نوسان نامتعارف نمادها، سمت مثبت جهت گیری شرکت‌ها از شفاف سازی خوبی برخوردار بود اما  سمت منفی عمل شفاف سازی با سرعت مناسبی انجام نمی‌شد. بنابراین برای این موضوع قاعده‎ای پیشنهاد شده است؛ در این شرایط نماد یک نصفه روز بسته و حداکثر روز معاملاتی آینده بازگشایی می‌شود، اما در صورت عدم ارایه به موقع اطلاعات مالی بورس‌ها به سرمایه گذاران موضوع را اطلاع خواهند داد.

جزئیات مطالعات

عضو هیات مدیره سازمان بورس به مورد بعدی اشاره و تاکید کرد: حال چنانچه نماد نامتعارف تغییر قیمت داشته باشد، شرکت باید کنفرانس خبری (حتی به صورت مجازی) برگزار کند. در این شرایط نماد چند روزی متوقف می‌شود و پس از 3 تا 5 روز نماد بازگشایی می‌شود. تمام این فرایند به صورت مکانیزه شده انجام می‌شود و اختیارات بیشتری مطابق استانداردهای بین المللی در اختیار بورس‌ها قرار خواهد گرفت.

دلایل توقف

به گفته فلاح‌پور دلیل دیگر توقف نمادها، اطلاعات ندادن شرکت‌ها است. بر اساس دستورالعمل فعلی، تا زمانی که شرکت اطلاعات ندهد، نماد متوقف خواهد ماند. همچنین بخشی از توقف‌های طولانی مدت نمادها، بابت پیش‌بینی سود بود. به منظور کاهش مدت زمان توقف نماد در چنین شرایطی، روی این موضوع مطالعاتی انجام شد.

گزارش مفصل این نشست را اینجا بخوانید.