تحلیل وضعیت 325 شرکت بورسی

13:30 - 1400/01/25
وضعیت 325 شرکت بورسی از منظر نسبت قیمت بر درآمد مورد بررسی قرار گرفت.

در حالی بیش از یک ماه از سال 96 را پشت‌سر می‌گذاریم که شاخص کل بورس تهران فقط یک روز با افت مواجه شده است. به این ترتیب، بازدهی بازار سهام از ابتدای سال به مرز 3 درصد نزدیک شده است. بسیاری از کارشناسان هنوز عامل حمایتی بنیادی را برای صعود پرشتاب قیمت‌ها در بورس شناسایی نکرده‌اند و درنتیجه هیجان را چاشنی مهمی برای رشدهای اخیر بازار سهام ارزیابی می‌کنند. در این شرایط، وضعیت 325 شرکت بورسی از منظر نسبت قیمت به درآمد مورد بررسی قرار گرفته که به‌نوعی شاخص ریسک سهام موجود محسوب می‌شود. گرچه متوسط این نسبت در کل بازار حدود 7 مرتبه است، اما 221 شرکت وجود دارند که P/ E بالای 7 مرتبه دارند. تعدد شرکت‌ها با نسبت قیمت به درآمد بالاتر از متوسط کل بازار تاکید می‌کند عمده هیجانات معاملاتی میان شرکت‌های کوچک‌تر بازار سهام در جریان است.

نگاهی به وضعیت صنایع مهم بورسی

براساس آخرین قیمت‌های موجود برای سهام در پایان فروردین 96، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) مربوط به صنعت منسوجات است. بر این اساس گروه منسوجات با دو نماد «نبروج» و «نمرینو» با نسبت قیمت بر درآمد 4/ 73 در صدر دیگر صنایع بورسی قرار گرفته است. رتبه دوم بالاترین P/ E در میان صنایع بورسی نیز به میزان 7/ 63 واحد به گروه «دباغي، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش» با تک‌نماد «وملی» اختصاص پیدا کرده است.

خاکستری‌های بورس: از میان 32 شرکت حاضر در گروه سیمان، آهک و گچ، دو شرکت در گزارش منتهی به 30 فروردین سال جاری خود زیان شناسایی کرده‌اند که شامل سیمان کردستان و سیمان شرق می‌شود. در مقابل سیمان قائن به ازای هر سهم خود بیشترین میزان سود را پیش‌بینی کرده است. همچنین 17 شرکت حاضر در این گروه نسبت قیمت به درآمد دو رقمی داشته‌اند که بیشترین میزان P/ E به میزان 140 واحد به شرکت سیمان ایلام اختصاص دارد.

خودرویی‌ها: از میان 30 شرکت حاضر در گروه «خودرو و ساخت قطعات» 3 شرکت در گزارش منتهی به 30 فروردین سال جاری زیان شناسایی کرده‌اند که به ترتیب شامل ایران‌خودرو دیزل، صنعتی محورسازان ایران‌خودرو و رینگ‌سازی مشهد می‌شود. 6 شرکت در این گروه نسبت قیمت به درآمد زیر ۱۰ داشته است. در مجموع بالاترین P/ E این گروه را تولید‌محور‌خودرو با برآورد سود 4 ریالی، 731 مرتبه به خود اختصاص داده است.

محصول‌های شیمیایی: بیشترین میزان P/ E گروه محصول‌های شیمیایی نیز به شرکت لعابیران به میزان 8/ 85 واحد تعلق گرفته است. همچنین از میان 27 شرکت حاضر در این گروه، 4 شرکت در گزارش منتهی به 30 فروردین 96 زیان شناسایی کرده‌اند که شامل شیمیایی پارس پامچال، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، پتروشیمی فارابی و پلی اکریل ایران می‌شود.

مواد و محصول‌های دارویی: در میان 28 شرکت حاضر در گروه مواد و محصول‌های دارویی، هیچ شرکتی در گزارش منتهی به 30 فروردین 96 خود زیان شناسایی نکرده‌ و بیشترین میزان سود هر سهم نیز به داروسازی اسوه تعلق دارد که به ازای هر سهم خود 3347 ریال سود پیش‌بینی کرده است. 6 شرکت حاضر در این گروه نسبت قیمت به درآمد دو رقمی داشته‌اند که بیشترین P/ E به میزان 1177واحد از آن شرکت داروسازی داملران رازک بوده و سرمايه گذاري دارويي تامين کمترین P/ E گروه را به میزان 3/ 5 واحد از آن خود کرده است.

گزارش کامل «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

تحلیل وضعیت 325 شرکت بورسی8