نگاهی به هفته ناامیدکننده فلزات پایه

13:24 - 1400/01/25
فلزات پایه هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند و با وجود رونق گرفتن معاملات در روز پنج شنبه، این محصولات با افت هفتگی قیمت به کار خود پایان دادند. ریسک های ژئوپولیتیک و همچنین بدبینی نسبت به روند تقاضا برای فلزات از جمله دلایل تزلزل قیمت به حساب می آید.
نگاهی به هفته ناامیدکننده فلزات پایه

با از سرگیری معاملات فلزات پایه در این هفته شاهد بودیم که به تبع حصول نتایج امیدواکننده از نشست دوجانبه روسای جمهور ایالات متحده و چین، اقبال نسبی از سوی سرمایه‌گذاران در این بازار ایجاد شد اما این روند دوام نیاورد. انتشار گزارش ناامیدکننده شاخص قیمت تولیدکننده چین نیز در ادامه هفته به تضعیف بیش از پیش فلزات پایه انجامید. شاخص قیمت تولیدکننده این کشور در ماه مارس رشدی تنها به میزان 0/3 درصد را نسبت به ماه پیش از آن تجربه کرد این آرام‌ترین نرخ رشد از سپتامبر 2016 تاکنون بوده است.

بالا گرفتن تنش‌ها در شبه جزیره کره نیز موجب بالا رفتن ریسک ژئوپولیتیک در شرق آسیا شد و همین امر نیز بازار فلزات را متزلزل ساخت. در این میان اما افت شاخص دلار به تبع این امر کمی از فشار بر قیمت فلزات کاست.

در این هفته شاهد بودیم که قیمت روی برخی از سطوح حماتی خود را شکست و به زیر 2600 دلار سقوط کرد. اعلام اخباری غیر رسمی در زمینه احتمال برگشت برخی معادن تعطیل شده به چرخه تولید به تبع قیمت‌های کنونی این محصول، عامل اصلی فشار بر قیمت بوده است.

از دیگر تحولات این هفته می‌توان به افت ذخایر فلزات پایه در انبارهای بازار لندن اشاره کرد. سطح ذخایر مس و آلومینیوم در طول هفته بیش از سه درصد پایین آمد. ذخایر سرب نیز با افتی در حدو 2/5 درصد مواجه شد. در این میان روی با کاهش ذخایری در سطح 1/5 درصد به معاملات هفتگی پایان داد. گفتنی است در بازر آتی شانگهای سطح ذخایر مس افت قابل ملاحظه 14 درصدی را در طول این هفته تجربه کرد. همچنین کمیسیون مس شیلی در این هفته پیش‌بینی قیمت مس برای سال جاری را با افزایشی 8 درصدی در سطح 5730 دلار اعلام کرد.

در اواخر هفته نیز انتشار گزارش سطح صادرات چین که حاکی از رشد 16 درصدی صادرات این کشور در ماه مارس بود، توانست کمی به بازارهای کالایی تحرک ببخشد. افزایش صادرات چین از سوی فعالان بازارهای کالایی به عنوان سیگنالی از عملکرد اقتصادی مناسب این کشور تلقی شده و امیدواری‌ها نسبت به رشد تقاضا برای فلزات از سوی این کشور را بالا برده است. در مقابل این این گزارش شاهد کاهش سطح واردات برخی از کالاها مانند مانند محصولات مسی از سوی چین در ماه گذشته بودیم که همین امر نگرانی‌هایی را در زمینه افت اقاضای مس ایجاد کرد.

 روز جمعه در بسیاری از کشورها غربی شاهد عدم فعالیت بازارها به علت تعطیلی روز جمعه پیش از عید پاک بودیم.

 

طی معاملات روز پنج شنبه دربازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 1/1 درصدی به 5692 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 2/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی نیز در قرارداد مشابه 0/8 درصد گران شد و با رسیدن به 2625 دلار، کاهش قیمتی 2/4 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با رشد قیمتی 0/5 درصدی در سطح 1909 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 2/7 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افت قیمتی مختصر به 2239 دلار رسید. کاهش قیمت هفتگی این محصول 0/5 درصد بوده است.