در نظر سنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

تداوم موج تردید میان فعالان بازار سهام

13:23 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته کماکان بر روند کم‌نوسان هفته‌های اخیر پافشاری دارد. شرکت‌کنندگان فضای انتخابات و ترکیب کاندید‌های احتمالی را مهم‌ترین دلیل برای استمرار فضای تردید می‌دانند. با این وجود، میزان آرای به‌گونه‌ایست که صعود و نزول شاخص، از نگاه کارشناسان و سهامداران در تقابل با یکدیگر است. در این میان کارشناسان 35درصد روند صعودی، 47 درصد روند کم‌نوسان و 18 درصد روند نزولی را برای این‌هفته پیش‌بینی کرده‌اند. از اهالی تالار نیز 15درصد روند صعودی، 52درصد کم‌نوسان و 33 درصد نزولی را محتمل‌ترین رفتار ممکن بازار می‌دانند.
تداوم موج تردید میان فعالان بازار سهام

صعودی:

شرکت‌کنندگان در این بخش از چندعامل اثرگذار بر روند این‌هفته بازار صحبت می‌کنند. موضوع اول در خصوص بازار جهانی و رشد قیمتی کامودیتی‌هاست. به‌گفته این‌گروه، به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ برای کاهش ارزش شاخص دلار جدی است و اگر این سیاست‌ها تداوم داشته باشد بازار کامودیتی‌ها با رشد خوبی همراه شده و می‌تواند صنایع کالامحور بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهد.موضوع دوم ارزندگی سهم‌های کوچک در بازار است. همانطور که طی این هفته‌ها دیده شد توجه سهامداران به صنایعی نطیر انبوه‌سازی،خودرو و قندوشکر بیشتر شده است. با توجه به اینکه در هفته‌های پابانی سال گذشته بازار روند نزولی داشت، فضا برای نوسان‌گیری تا حد زیادی مهیاست.

 کم‌نوسان:

مهم‌ترین عاملی که این‌هفته باعث شده کفه ترازو به سمت روند کم‌نوسان میل داشته باشد در خصوص انتخابات ریاست جمهوریست. با توجه به اینکه در هفته‌اخیر تعداد زیادی از رقبای اصلی مشخص شدند و به نوعی صف‌بندی‌های سیاسی شکل گرفت، به نظر میرسد سهامداران با دقت بیشتری در بازار فعالیت داشته باشند.  به گفته کارشناسان فضای متشنج سیاسی کنونی فعلا بازار را به آرامش فرو می‌برد. موضوعی که می‌تواند تا زمان برگزاری انتخابات به طول بیانجامد.

 نزولی: 

در این بخش تعداد کمی از سهامداران اعتقاد به روند نزولی دارند. اما نظرات آنها در دو بخش تقسیم می‌شود. موضوع اول در خصوص احتمال افزایش فروش از سوی حقوقی‌هاست. به اعتقاد این گروه از ابتدای سال جاری فضا در برخی گروه‌ها به گونه‌ایست که سهامداران حقوقی تمایل به فروش سهم‌ها و تغییر پرتفوی خود دارند. اما در بخش دیگر کارشناسان فضای کنونی انتخابات را برای بازار سهام منفی دانسته‌اند. به اعتقاد آن‌ها با مشخص شدن تعداد زیادی از کاندید‌ها چشم‌انداز چندان مطلوبی برای اقتصاد پیش‌بینی نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده و شاخص را با افت مواجه کند.

 فعالان بازار

 صعودی

در این بخش اقلیت سهامداران روند صعودی شاخص را محتمل دانسته‌اند. آن‌ها خوش‌بینی به تداوم ریاست جمهوری حسن روحانی را یکی از دلایل انتخاب این گزینه می‌دانند. به گفته این گروه فضای انتخاباتی کشور به گونه‌ایست که حسن روحانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است. برهمین اساس این گمانه‌ها وجود دارد که خوشبینی به تداوم فعالیت دولت یازدهم، جو روانی بازار را مثبت کرده و بر شاخص این هفته اثر داشته باشد.

کم نوسان:

 شرکت‌کنندگان در این قسمت که حداکثر آرا را در اختیار دارند، نظری مشابه نظر کارشناسان دارند و تشدید فضای شک و تردید را میان سهامداران دلیل اصلی کم‌نوسان بودن شاخص طی این هفته می‌دانند.

 نزولی:

 سهامداران دلیل انتخاب این گزینه را فضای چند قطبی انتخابات می‌دانند. موضوعی که می‌تواند اثرات منفی بر انتخاب گزینه اصلح داشته باشد. به گفته این گروه شرایط اقتصادی کشور پراز ابهام و عدم شفافیت است. این موضوع باعث نیز شرایط شرکت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برهمین اساس بورس نیز با جو روانی منفی مواجه می‌شود.