ادغام دو موسسه با دو بانک به کجا رسید؟

12:53 - 1400/01/25
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره ادغام دو موسسه با بانک‌های صادرات و پارسیان تاکید کرد: سهامداران نمی‌توانند مسائل را به گردن بانک مرکزی بیندازند، از این بابت باید حواس خود را جمع کنند و اجازه ندهند مدیران، سودهای موهوم توزیع کنند.

تجارت فردا: ولی‌اله سیف در پاسخ به برخی از شبهات این روزهای سپرده‌گذاران شبکه بانکی گفت: دادن سود بالا ازسوی یک موسسه اعتباری یا بانک، نشانه‌ای از احتمال ورشکستگی آن موسسه است. وی به مردم هشدار داد: همه بانک‌های مجوزدار مثل هم نیستند. مردم باید دقت کنند کدام بانک‌ها سالم‌تر عمل می‌کنند. در این شرایط پرداخت سود بالا به منزله پذیرش ریسک بالاتر است. پس نباید ملاک سرمایه‌گذاری در بانک را نرخ سود بالا بدانند.

بار مالی موسسه‌های ورشکسته

این مقام مسئول درباره شبهه ای که در ذهن برخی با توجه به ادغام موسسات غیرمجازی چون میزان و ثامن‌الحجج با بانک‌های صادرات و پارسیان از طرف بانک مرکزی وجود دارد، تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ عنوان از بانکی نخواسته بار بی‌انضباطی موسسات غیرمجاز را به دوش بکشد. سیف در مورد موسسه میزان گفت: بانک صادرات داوطلبانه اعلام آمادگی و در هیات‌مدیره این موضوع را تصویب کرد و ما نیز با آن موافقت کردیم. تحمیلی در کار نبوده است. در مورد پارسیان هم بارها گفته‌ایم این بانک مسوولیتی را در قبال سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج متقبل نشده و تنها عاملیت انجام می‌دهد.

سهامداران شبکه بانکی

سیف با اشاره اینکه سهامداران نمی‌توانند مسائل را به گردن بانک مرکزی بیندازند، در مورد وضعیت سهامداران شبکه بانکی گفت: در بحث‌هایی که در بازار سرمایه در این زمینه شکل گرفت، بانک مرکزی طرف‌حساب بحث‌های مربوطه نیست. باید مدیران بانک‌ها پاسخگوی سهامداران باشند. مدیران بانک‌ها تصمیمهای غلط گرفته‌اند و سودهای موهوم به سپرده‌گذاران داده‌اند. جالب است سهامداران تمام فشارها را متوجه بانک مرکزی کرده‌اند و گلایه می‌کنند چرا این بانک به شفاف‌سازی صورت‌های مالی اقدام کرده است. از سال‌ها پیش باید بانک مرکزی در مقابل صورت‌های مالی بانک‌ها موضع‌گیری می‌کرد.

توصیه سیف به سهامداران

سیف به سهامداران بانک ها توصیه کرد: نسبت به عملکرد مدیران بانک‌ها نظارت کافی داشته باشند.در مورد سهامداران بازهم تاکید می‌کنم آنها باید نسبت به عملکرد مدیرانی که انتخاب می‌کنند نظارت داشته باشند و اگر مدیری در این شرایط اصرار دارد نرخ سود بالا بدهد، بدانند که در آینده نزدیک باید زیان را بپردازند و مسوولیت به هیچ عنوان برعهده بانک مرکزی نیست.