مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از دورنمای تولید 400 هزار تنی می‌گوید

دور و نزدیک «فملی»

12:24 - 1400/01/25
پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس 22 طرح (پنج پروژه در آذربایجان، 15 پروژه در استان کرمان و دو پروژه در سایر مناطق کشور) با سرمایه‌گذاری بیش از 15 هزار و 500 میلیارد تومان است که در صورت به نتیجه رسیدن اکتشافات تولید «فملی» ظرف سی سال آینده بیش‌تر از 400هزار تن خواهد شد.
دور و نزدیک «فملی»

 پنج جوینت ونچر

 مراد علیزاده؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با طرح این پرسش که چرا در 12 سال گذشته به ذخایر مس در سطح کشور افزوده نشده است؟ اعتقاد دارد: دلیل این امر، نداشتن تکنولوژی‌های پیشرفته اکتشافی و دانش لازم بود که با برجام و توافق کشورهای 5+1 بر سر مسأله هسته‌ای، امکان به‌روزرسانی اکتشافات کشور مهیا شد. وی با تاکید اینکه سیاست شرکت، استفاده از تازه‌ترین تکنولوژی دنیا و تمرکز روی اکتشافات کانسارهای پنهان، اگزوتیک، اسکارن و کانسارهای عمیق است، گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران 5 جوینت‌فیچر (Joint Venture) اکتشافی در بهترین سطح با شرکت‌ها و دانشگاه‌های غربی ایجاد کرد که فعالیت‌های اکتشافی خود را در پنج پهنه ایران شروع می‌کنند. در صورتی‌که این اکتشافات به نتیجه برسند، «فملی» ظرف سی سال آینده بیشتر از 400هزار تن تولید دارد و با این میزان ذخایر، هدف‌گذاری تضمین می‌شود.  

22 طرح صنعت مس

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که سه سال پیش روند بازنگری 36 پروژه توسعه‌ای شرکت مس را با رعایت دو اصل «توقف پروژه‌های ضرر‌ده» و «تکمیل پروژه‌های سود‌ده» شروع کردیم، اظهار کرد: پس از سه مرحله بازنگری پروژه‌ها و براساس میزان ذخیره قطعی موجود در کل کشور، چشم‌انداز شرکت برای دست‌یابی به میزان تولید 420هزار تن مس محتوای معدنی در سال 1398 ترسیم شد. با این بازنگری‌ها، جمع پروژه‌های توسعه‌ای صنعت مس در کل کشور به 22 طرح (5 پروژه در آذربایجان، 15 پروژه در استان کرمان و 2 پروژه در سایر مناطق کشور) رسید و علاوه بر آن، انجام برخی طرح‌های زیربنایی در حوزه آب و برق و مشارکت در طرح انتقال آب خلیج‌فارس نیز در دستور کار قرار گرفت که مجموع سرمایه‌گذاری پروژه‌ها بیش از 15 هزار و 500 میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری «فملی»

مدیرعامل شرکت مس با تاکید اینکه میزان سرمایه‌گذاری شرکت مس در این سه سال 3هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از سال 1385 تا پایان نیمه اول سال 1392 در حدود 3هزار میلیارد تومان بوده است. سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از ابتدای نیمه دوم 1392 تاکنون نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاری شرکت مس در دوران رکود و تحریم و در شرایطی که قیمت‌ها سیر نزولی داشتند، کاهش پیدا نکرده است.

طرح جامع آب

وی همچنین با بیان این‌که «طرح جامع آب» در سال 1379 کلید خورد و 14 پروژه در این زمینه اجرت شده است، گفت: با انجام این اقدام‌ها، متوسط مصرف آب در سرچشمه به شش‌دهم مترمکعب بر تن مس رسیده که تقریبا متناسب با دنیاست. طرح انتقال آب از خلیج‌فارس با هدف شیرین‌سازی و انتقال آب به میزان 150 میلیون مترمکعب به صنایع استان‌های کرمان و یزد و با مشارکت شرکت مس، گل‌گهر سیرجان و مجتمع معدنی چادرملو در حال انجام است.

نهضت کاهش قیمت‌ها

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به حوزه تولید و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، گفت: ذخایر قطعی‌مان تولید را منطقی و امسال برنامه‌ریزی تولید 265هزار تن را داشتم که به‌احتمال‌زیاد به تولید 280هزار تن «مس محتوا» (همان مسی است که در کنسانتره یا ماده معدنی وجود دارد، نه مسی که در پالایشگاه به دست می‌آید. به تعبیری «مس محتوا» یک مفهوم تولیدی است، برای اینکه بدانیم چقدر عنصر مس از خاک استخراج شده است) دسترسی پیدا می‌کنیم. براساس این رویکرد، ملی مس قیمت تمام‌شده محصول‌هایش را از حدود 5 هزار دلار به 3 هزار و 700 دلار به ازای هر تن رسانده که تقریبا متوسط قیمت دنیاست و کاهش چشمگیری محسوب می‌شود.