درنظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

امید به صعود شاخص بورس

12:22 - 1400/01/25
در این هفته نظر‌سنجی «دنیای بورس» توام با چاشنی خوشبینی دو گروه شرکت‌کننده است. گمانه‌زنی‌ها نسبت به صعود شاخص که از هفته قبل آغاز شد، طی این هفته شدت بیشتری به خود گرفته است. بر همین اساس، کارشناسان و سهامداران موضوعاتی از قبیل انتشار گزارش اولین پیش‌بینی سود سال 96 شرکت‌ها و رشد قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی را از موارد سرنوشت‌ساز این هفته می دانند. به این ترتیب، 65 درصد از کارشناسان روند صعودی، 30درصد کم‌نوسان و 5 درصد نزولى را محتمل‌ترین سناریوی هفته آتی بورس انتخاب کرده‌اند. در بخش سهامداران 29 درصد روند صعودی، 39 درصد کم‌نوسان و 32 درصد نزولی را برای این هفته شاخص کل پیش‌بینی کرده‌اند.
امید به صعود شاخص بورس

دیدگاه کارشناسان

نزولی: بازگشایی «وبصادر» ، نگرانی از اظهارات رییس جمهور آمریکا

کارشناسان در این بخش محتمل‌ترین رخداد این هفته را بازگشایی نماد بانک صادرات می‌دانند. آن‌ها بیان می‌کنند با توجه به انتشار صورت‌های مالی فصلی این شرکت، این‌هفته «وبصادر» بازگشایی شده و شاخص را با افت قابل توجهی همراه می‌سازد. دومین موضوعی که منجر به بدبینی این دسته از کارشناسان شده است نگرانی‌ها در خصوص سیاست‌های دونالد ترامپ نسبت به ایران است. موضوعی که در هفته‌های گذشته یکی از دلایل اصلی بدبینی اکثریت کارشناسان نسبت به روند شاخص بوده است. با توجه به اینکه ترامپ نگاه چندان خوبی به برجام ندارد، این نگرانی از بقای این تفاهم‌نامه همچنان میان کارشناسان بازار سهام وجود دارد.

 کم‌نوسان: تقابل گزارش‌های پیش‌بینی سود 96 با نیاز به نقدینگی پایان سال

در این بخش تقابل عوامل مختلف از نگاه کارشناسان عامل کم‌نوسانی بازار شناخته شده است. به باور این گروه، گزارش‌های منتشر شده درخصوص اولین پیش‌بینی شرکت‌ها در سال 96 تا اینجای کار قابل قبول بوده و در ادامه نیز این چشم‌انداز وجود دارد که نسبت به قبل بهتر باشد. در مقابل نزدیکی به روزهای پایانی سال نیاز به نقدینگی شرکت‌ها و صندوق‌ها را بیش از گذشته می‌کند. موضوعی که می‌تواند فشار فروش را در برخی نمادها افزایش دهد. به این ترتیب تقابل نگاه خوشبینانه به گزارش‌‌های شرکت‌ها و احتمال فشار فروش حقوقی‌ها روند کم‌نوسان را در بازار رقم می‌زند.

 صعودی: خوشبینی به عملکرد سال آتی شرکت‌ها، رشد قیمت‌های جهانی کالاها

بعد از مدت‌ها وزنه کارشناسانی که روند صعودی را محتمل می‌دانند سنگین‌تر از دیگر گزینه‌هاست. علت این امر نیز عمدتا مربوط به پیش‌بینی شرکت‌ها در خصوص عملکرد سال آینده است. این گروه از کارشناسان بیان می‌کنند با توجه به انبوهی از گزارش‌های مثبتی که برای اولین پیش‌بینی سود سال آتی شرکت منتشر شده، انتظار می‌رود هفته آتی هفته بهتری برای بورس باشد. این گروه بر این باورند برخی گزارش‌ها مانند گزارش‌های فولادی‌ها فراتر از انتظار بوده‌اند، در صنایع دیگر نیز نظیر گروه‌های سیمانی و غذایی چشم‌انداز خوبی برای سال آتی از سوی شرکت‌ها تصور شده است. این موضوع می‌تواند تمایل سهامداران را برای ورود نقدینگی به بازار افزایش دهد و تراکم خرید را در نمادها افزایش دهد. همچنین کالاهای اساسی در هفته‌ای که گذشت قیمت‌های بالای خود را حفظ کردند، تداوم این روند به‌خصوص در کالاهایی نظیر مس و روی با توجه به سیاست‌های چین و آمریکا در این هفته نیز وجود دارد. موضوعی که می‌تواند صنایع کالامحور بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

سهامداران

نزولی: سیاست‌های آمریکا،  بازگشایی بانک صادرات

سهامداران با انتخاب این گزینه تقریبا دلایل کارشناسان را عنوان کردند.

کم‌نوسان: بی اعتمادی سهامداران به بورس

بی‌اعتمادی به بازار سهام علتی است که در این بخش سهامداران از آن صحبت می‌‌کنند. به زعم این گروه، سهامداران در شرایط فعلی رغبت چندانی برای معامله در بازار ندارند. عواملی از قیبل توقف‌های طولانی‌مدت نمادها و تجربه نمادهای بانکی باعث بی‌میلی سهامداران شده است. موضوعی که باعث می‌شود از نگاه آن‌ها روند بازار کم‌نوسان و با حجم معاملات پایین باشد.

صعودی: چشم‌انداز روشن به برخی صنایع، ارزندگی قیمت سهم‌ها

سهامداران در این بخش هم‌نوا با کارشناسان خوش‌بینی به پیش‌بینی شرکت‌ها را علت اصلی روند صعودی شاخص کل در این هفته می‌دانند. آن‌ها بیان می‌کنند شرایط برای شرکت‌هایی نظیر خودرویی‌ها در سال آینده مناسب است. همچنین این افراد چشم‌انداز خوبی نسبت به رشد قیمت‌ جهانی نفت و کالاهای پایه دارند، موضوعی که می‌تواند بسیاری از صنایع مهم را به سمت صعودی شدن پیش ببرد. عده‌ای از سهامداران نیز معتقدند در حال حاضر بسیاری از سهم‌ها از ارزندگی در قیمت برخوردارند و این موضوع می‌تواند تراکم خرید را در بازار افزایش دهد.