رفتار حقوقی‌ها در معاملات امروز

12:21 - 1400/01/25
با اتمام معاملات روز جاری، شاهد خرید خالصی در مرز 2 میلیارد تومان از سوی حقوقی‌ها در معاملات بورسی هستیم.
رفتار حقوقی‌ها در معاملات امروز

در پایان معاملات امروز، کل خریدی که این سهام‌داران به طور خالص در نمادهای بورسی انجام دادند، در محدوده 2 میلیارد تومانی دیده می‌شود که «وتجارت» با جذب نقدینگی در محدوده یک میلیارد و 600 میلیون تومان از سوی حقوقی‌ها، بیشترین میزان را از این حیث به نام خود کرده است. پس از این بانک، «شبندر» و «فملی» به ترتیب با یک میلیارد و 400 میلیون تومان و یک میلیارد و 200 میلیون تومان، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

«وتجارت»

در این نماد که روزهای گذشته نیز شاهد حضور پر رنگ حقوقی‌ها در مقام حمایتی بودیم، خرید بیش از 23 میلیون سهم از سوی حقوقی‌ها، بالغ بر 92 درصد معاملات را به خود اختصاص داده است. این مهم که در روز جاری در مقایسه با دو روز گذشته، شدت بیش‌تری یافت، منجر به انجام معاملات متعادلی در «وتجارت» شد؛ چرا که در سمت دیگر فشار فروش بسیار بالایی از سوی حقیقی‌های بازار وجود داشته و نقش حقوقی‌ها به مانند مانعی برای سقوط ارزش بازار این بانک اجرا شد.

«شبندر»

در این نماد، حقوقی‌های بازار مجموعا خریدی بیش از 6 میلیونی را رقم زدند (90 درصد معاملات). معاملات اولیه‌ای که بین حقوقی‌ها در این نماد صورت گرفت، مسیر رشد قیمت را برای «شبندر» فراهم آورد. در ادامه اما فشار فروش حقیقی‌ها مانع از تداوم قیمت در محدوده 480 تومانی شد تا نهایتا «شبندر» با رشدی در مرز یک درصدی و قیمت 472 تومانی، به انتهای بازار برسد (نیمی از فروش صورت گرفته در این نماد را حقوقی‌ها بر عهده داشتند). نتیجه این رویدادها به تاثیر مثبت 35 واحدی بر شاخص کل بورس منجر شده تا «شبندر» به عنوان سومین نماد موثر بر شاخص شناخته شود.

«فملی»

در نماد شرکت ملی صنایع مس ایران، کل خریدی که این سهام‌داران به انجام رسانده‌اند، در مرز 15 میلیون دیده می‌شود (87 درصد معاملات). اما از سویی فروش حقوقی‌ها که در محدوده 10 میلیونی قرار داشته، مانع از رشد قیمت سهم شده است. همچنین در این نماد فشار فروش بالایی از سوی حقیقی‌ها وجود دارد که با توجه به اتفاقات بازار جهانی، این نوع رفتار طبیعی به نظر می‌آید. روز گذشته دو سهام‌دار عمده این شرکت یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری فرهنگیان، اقدام به عرضه به ترتیب 2 و 2.7 میلیون سهمی کرده بودند. موضوعی که با توجه به معاملات این نماد، به نظر می‌آید در روز جاری نیز اتفاق افتاده است (30 درصد معاملات امروز «فملی» در انتهای بازار رقم خورد). این فعل و انفعالات به رفتار زیگزاگی قیمت سهم ختم شده تا نهایتا «فملی» در قیمت 211 تومانی (و رشد اندک) به پیش‌باز بازار در هفته آتی رود.