دیده‌بان بورس یک‌شنبه (10 بهمن)

12:02 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (10 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

جذابیت قیمت یا حمایت در «وبملت»؟ معاملات بانک ملت در حالی به دقت از سوی فعالان رصد می‌شود که حمایت‌های جدی از این سهم در ابتدای معاملات دیروز مشهود بود. هرچند فشار عرضه منجر به صف فروش شدن این سهم در ساعات پایانی معاملات شد، اما بار دیگر حضور بازارگردان این سهم منجر به جمع شدن این صف فروش شد. به عقیده کارشناسان، قیمت این سهم به محدوده جذابی رسیده است که می‌تواند در کنار این حمایت‌ها، مسیر برگشتی را در نماد «وبملت» رقم بزند.

سکته در صف خرید «کماسه»: سهام تامین ماسه ریخته‌گری که چهارشنبه پس از صف خرید چندروزه وارد محدوده منفی شده بود، دیروز نیز معاملات متعادلی را آغاز کرد. فروش برخی حقیقی‌های درصدی در این سهم، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. امروز اما مجددا فشار تقاضا موجب رشد قیمت این سهم شد. جایی که مشاهده می‌شود قیمت این سهم به سطح 300 تومانی نزدیک شده است. روند معاملات این سهم با نزدیک شدن به سطح روانی مزبور، برای فعالان پرریسک قابل اهمیت خواهد بود.

برگشت از کف‌های روانی: در معاملات دیروز، فشار فروش باعث نزدیک شدن قیمت سهام در برخی نمادهای مهم از جمله لیدرهای گروه خودرویی و معدنی-فلزی‌ها شد. می‌توان در معاملات امروز چرخش نسبی را در روند معاملات این نمادها شاهد باشیم.

استراتژی احتیاط در بورس: با توجه به ریسک‌های متعددی که در بازار سهام وجود دارد و احتمال بازگشایی نمادهای جدیدی از بانک‌ها، احتیاط بیشتری را در معاملات امروز شاهد خواهیم بود. این امر سبب می‌شود تا با مشاهده دقیق‌تر روند معاملات، فرصت‌های خرید بهتری شناسایی شود و در فضایی به دور از هیجان، تصمیم‌گیری و تغییر پورتفو صورت گیرد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. حمایت‌های سنگین حقوقی‌ها

بازار سهام در حالی روزهای منفی را سپری می‌کند که حمایت سهامداران حقوقی در نمادهای بازارساز کاملا مشهود است. گروه مالی ملت در نماد «وبملت»، برخی سهامداران درصدی در «خساپا» و «خودرو»، خریدهای صندوق گنجینه شهر آرمان از برخی سهام معدنی از جمله مهم‌ترین موارد حمایت حقوقی‌ها در معاملات دیروز بودند. امری که به نظر می‌رسد همچنان مسیر دشواری را در برابر عرضه‌ها دارد.

2. افزایش نرخ سیمان

«دنیای بورس» در مصاحبه‌ای با مدیر عامل سیمان تهران روند افزایش نرخ محصولات سیمانی را بررسی کرده است. بر این اساس، جلسه‌ای چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده که طی آن قرار است تا پایان این ماه، افزایش قیمت سیمان مصوب و ابلاغ شود. این امر در کنار برخی اخبار مبنی بر راه‌اندازی مجدد صادرات سیمان به عراق موجب روی خوش سهامداران به این صنعت در معاملات دیروز شد.

3. مانع آمریکایی صعود نفت

در حالی خوش‌بینی به توافق اوپک، کف قیمت 50 دلاری را برای نفت رقم زده که نگرانی‌ها از بازگشت تولیدات شیل آمریکا سقفی جدی برای نفت ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، دکل‌های حفاری شیل از کف خود در اواسط 2016 حدود 80 درصد رشد کرده و تولیدات نفت آمریکا نیز از آن زمان بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. این موضوع، امکان بازگشت سریع تولیدکنندگان نفت شیل را تقویت کرده که می‌تواند روند افزایش قیمت نفت را متوقف کند و همچنین بر هم خوردن یا عدم تمدید توافق اوپک و غیراوپک را محتمل سازد.

4. اثر تعطیلات چین بر قیمت پتروشیمی‌ها

آخرین گزارش پلاتس از تحولات بازار محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد، معاملات در حجم محدودی در حال انجام است که علت اصلی آن تعطیلی بازارهای چین با توجه به تعطیلی سال نوی این کشور است. پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سبک، پی‌وی‌سی، پروپیلن، اتیلن و متانول از جمله محصولاتی بودند که نوسانات محدودی را با توجه به این تعطیلی تجربه کردند.

5. تامین مالی دو پروژه در «غبهنوش»

شرکت بهنوش روز گذشته مجمع فوق‌العاده خود را جهت افزایش سرمایه برگزار کرد. افزایش سرمایه 200 درصدی این شرکت که قرار است در مرحله اول، 50 درصد آن از مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین شود. بر این اساس قرار است دو پروژه «شیروان» و «خرمشهر» تامین مالی شود.  

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

توانایی ساخت سود 90 تومانی در «فزرین»

برنامه دولت برای خودروهای فرسوده

شفاف‌سازی «مداران»

تلاش عملیاتی سایپا برای پوشش هزینه‌ها

تغییر جنس «صف» در «مرقام»

نامه فعالان بورسی به سیف