دیده‌بان بورس شنبه (9 بهمن)

12:01 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس شنبه (9 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

بازگشایی دیگر بانک‌ها: شوک سنگین بازگشایی نماد بانک ملت، بیشترین ریزش شاخص بورس در 31 هفته اخیر را رقم زد. قرار است این هفته نیز بانک‌های دیگری که صورت‌های مالی خود را ارائه کرده‌اند (مثل «وتجارت» و «ونوین») بازگشایی شوند. هرچند سایز بازار این نمادها نسبت به «وبملت» کوچک‌تر است، اما اوضاع نابه‌سامان‌تر آنها می‌تواند ریزش شاخص بورس را تشدید کند.

تقابل حقوقی‌ها: آخرین روز معاملات هفتگی با جدال جدی سهامداران حقوقی در نمادهای اثرگذار (مثل «وبملت» و «خودرو») به کار خود پایان داد. هرچند حمایت‌های برخی حقوقی‌ها از سهام زیرمجموعه خود کاملا مشهود بود، اما در سمت دیگر، نیاز به نقدینگی و شناسایی سود سایر سهامداران حقوقی فشار فروش را افزایش داده بود. امری که نوسانات محدود قیمت این سهم‌ها را رقم زد. باید منتظر ماند رفتار سهامداران حقوقی در معاملات این هفته چه سمت و سویی را به قیمت سهام خواهد داد.

صنایع صادراتی: با وجود رشد قیمت‌های جهانی کالاها و همچنین افزایش نسبی نرخ دلار، شاهد افت قیمت بیشتر نمادهای فلزی-معدنی در معاملات چهارشنبه بودیم. جایی که هراس در بازار سهام کاملا مشهود است و همین امر مانعی جدی در برابر رشد قیمت‌ها شده است. بر این اساس، حمایت سهامداران حقوقی نیز نتوانست رشد قیمت‌ها را رقم بزند. امروز اما ممکن است روند قیمت نمادهای این گروه با حمایت بیشتر سهامداران تغییراتی را تجربه کند.

تقاضا در گروه غذایی: گروه غذایی و به طور خاص، زیرمجموعه‌های پگاه با افزایش تقاضا در روزهای اخیر مواجه بوده‌اند. عرضه اولیه «غگلپا» از یک سو و تعدیل مثبت سودآوری «غشان» از سمت دیگر می‌تواند ادامه تقاضای بالا در این گروه را رقم بزند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. ریزش بدون شک شاخص بورس؟

بر اساس نظرسنجی «دنیای بورس» از کارشناسان و فعالان بورس، روند این هفته شاخص نزولی خواهد بود. انتظار برای بازگشایی دیگر نمادهای بانکی مهم‌ترین دلیل مشترکی است که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به آن اشاره کرده‌اند. همچنین، نگرانی از اثر سیاست‌های مجادله‌خواهانه ترامپ عامل دیگری است که سهامداران بورس تهران را دچار نگرانی کرده است.

2. «وبملت» از نگاه مدیر عامل

پس از نگرانی‌های میان سهامداران درباره وضعیت بانک ملت، مدیر عامل این شرکت به تشریح وضعیت سودآوری «وبملت» پرداخته است. به گزارش «دنیای بورس»، بانک ملت می‌تواند سود پیش‌بینی‌شده سال جاری خود را محقق سازد. همچنین، با کاهش نرخ جذب سپرده‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها، قرار است از طریق درآمدهای غیرمشاع، نظیر تسعیر و عملیات ارزی سود این بانک روند افزایشی خود را طی کند.

3. محدودیت دامنه سفته‌بازی در بورس

طی یکی، دو سال اخیر که بازار سهام با افت و خیزهای ملموسی مواجه بود، جولان سفته‌بازان کاملا مشهود است. امری که سبب شد تا در نبود حمایت‌های بنیادی از سهام بزرگ، شایعات و فشار نقدینگی قیمت سهام کوچک را با رشد مواجه کند. در این خصوص می‌توان به بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای سال 94 اشاره کرد که کمتر از 25 درصد بوده است. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان و بدون وزن نمادها بر آن) رشد بیش از 60 درصدی را در مدت مشابه تجربه کرده است. اکنون اما مشاهده می‌شود سخت‌گیری سازمان برای افزایش شفافیت شرکت‌ها، زمین بازی سفته‌بازان را به شدت کوچک کرده است. بر این اساس، موج‌های صعودی در قیمت سهام به سرعت خنثا می‌شود (مثلا نمادهای «مرقام» و «شلیا» روز چهارشنبه شفاف‌سازی‌هایی را انجام دادند).

4. سقف و کف قیمت نفت چگونه ساخته شد؟

امیدواری به رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک هرچند موجب شده طلای سیاه هفته‌ها به کمتر از 50 دلار نرسد، اما همچنان مقاومت‌هایی در برابر عبور قیمت‌ها از سطح 60 دلاری وجود دارد. بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد در مقابل کاهش تولیدات نفت توسط برخی کشورهای بزرگ صادرکننده نفت، احتمال بازگشت پرقدرت شیل به بازار نفت، رشد صادرات ایران و افزایش احتمالی تولیدات لیبی موانعی جدی در برابر رشد قیمت نفت هستند.

5. ترمز رشد قیمت فلزات کشیده می‌شود

سال 2016 و به ویژه ماه‌های پایانی آن زمان مناسبی برای رشد قیمت جهانی کالاها بود. افزایش تقاضای چین، خوش‌بینی به سیاست‌های رشدی ترامپ در آمریکا و شاید از همه مهم‌تر، فشار پول تقاضای سفته‌بازان در این مدت به رشد قیمت کالاها کمک کرده‌اند. اما نظرسنجی رویترز از 31 کارشناس نشان می‌دهد قیمت فلزات مس و آلومینیم در سال 2017 تعدیل می‌شوند و فلز روی نیز با وجود کسری عرضه، نمی‌تواند جهش چندان قدرتمندی داشته باشد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

سوخت درآمدهای سرمایه‌گذاری برای تعدیل مثبت «تاپیکو»

«غگلستا» در یک قدمی تعدیل مثبت

نشانه‌هایی از تخفیف دوباره سیمانی‌ها

احتمال رشد 16 دلاری قیمت متانول در فوریه

نرخ کود اوره آزاد می‌شود؟

تصمیم سایپا برای افزایش تولید

تصمیم خروج «وبانک» از «ونیرو»

مولفه‌های تاثیرگذار در عملکرد «قصفها»