ادامه اصلاحات نظام بانکی

11:59 - 1400/01/25
سیاست‌گذار پولی در حالی اعلام کرده که اقدام‌های اصلاحی خود را با هدف شفافیت ادامه ‌می‌دهد که مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور وعده داده از سال 96 به بعد با افزایش درآمد کشور، رشد اقتصادی خوبی رقم خواهد خورد.

 اقدام‌های اصلاحی بانک مرکزی

ولی اله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی در سخنانی در ششمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» که با همت مجموعه «دنیای اقتصاد» در موسسه عالی بانکداری برگزار شد، خواستار توقف هرچه سریع‌تر انحراف‌های بانک‌ها در شناسایی انواع سودهای موهوم، بنگاه‌داری غیرمجاز و نقض قوانین و مقررات شد و تاکید کرد: اقدام‌های اصلاحی بانک مرکزی با هدف تحکیم شفافیت ادامه می‌‌یابد و انتظار می‌رود سایر ارکان متولی شفافیت و پاسخگویی در نظام بانکی ایران نیز اقدام‌های اصلاحی را مدنظر قرار دهند.

رشد اقتصادی، از سال 96 به بعد

براساس گفته‌های مسعود نیلی؛ مشاور رشد اقتصادی کشور از سال آینده به بعد، درآمد کشور به نسبت سال‌های پیش در حال افزایش خواهد بود اما شکاف درآمدی ماندگاری نیز ایجاد خواهد شد. این در حالی است که نیلی تاکید کرده از سال 96 به بعد با افزایش درآمد کشور، شاهد رشد خوبی خواهیم بود که می‌تواند مساله اشتغال را حل کند، وی همچنین هشدار داده اگر تورم تک رقمی را از دست دهیم، رشد اقتصادی در مسیر پایین حرکت خواهد کرد.

اعطای 140 هزار میلیارد ریال

اکبر کمیجانی؛ قائم مقام بانک مرکزی نیز در همین همایش در سخنانی اعلام کرد: بیش از 140 هزار ميليارد ريال تسهیلات تا تاریخ 26 دی ماه 1395به 20 هزار و 300 بنگاه‌ کوچک و متوسط، اختصاص یافته که این امر هم راستا با فعالیت های بانک مرکزی و نظام بانکی در حمایت از تولید عملیاتی شده است.

‌رشداقتصادی درسایه برجام

موسی غنی نژاد؛ اقتصاددانان برجسته کشورمان نیز در سخنان خود که ابتدای همایش ارائه کرد، رشد اقتصادی و توسعه درآمدهای نفتی در یک سال اخیر را دستاورد اجرای برجام دانست و تاکید کرد: واقعیت های آماری بیانگر حرکت در مسیر درست در اقتصاد کشور است. به گفته وی هر چند اجرای برجام منتقدان زیادی دارد، اما دستاوردهای دولت یازدهم در این زمینه بسیار وسیع بوده است.

یخ زدایی از دارایی‌های منجمد

پیش از این علی میرزاخانی؛ سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» در آیین گشایش این همایش گفته بود: با توجه به انجماد 40 تا 50 درصد دارایی‌های بانکی، یخ زدایی از این دارایی‌ها باید در اولویت قرار گیرد. به گفته وی با توجه به خطر تصمیم‌های ناصحیح در کمین اقتصاد کشور، برای پیشگیری راهی جز هم اندیشی صاحب نظران وجود ندارد.
متن کامل گزارش همایش«سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» را اینجا بخوانید.