تالار شیشه‌ای؛ گزارش 11 دی

رفت و برگشت‌های بورس تهران

11:27 - 1400/01/25
نکته اصلی بازار امروز را باید به رفتار گروه خودرو و ساخت قطعات اختصاص داد؛ جایی که تقریبا تمامی نمادهای این گروه یکپارچه سبز معاملات خود را آغاز کردند. اما این موضوع با توجه به رکود حاکم بر فضای بازار سرمایه، هیجانی به نظر می‌رسید؛ کما اینکه رفته رفته و با رسیدن به انتهای بازار، عقب نشینی اکثر نمادهای این گروه قابل رصد بود.
رفت و برگشت‌های بورس تهران

هیجان اولیه فرونشست

گروه خودرو و ساخت قطعات بازار امروز را با نمادهای یکدست سبز پوش خودآغاز کرد، به طوری که رشد شارپی را در شاخص این گروه و در ابتدای بازار مشاهده کردیم اما در انتهای بازار نمادهای این گروه از هیجان اولیه خود عقب نشینی کرده و نزول قیمت را در آنها شاهد بودیم. شاید دلیل اصلی این رفتار را به شایعات بازگشت «خساپا» به بازار عنوان کرد. در این گروه نماد خودرو در حالی با داد و ستد بیش از 15 میلیون سهام بیشترین ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد که با افزایش تقاضا ابتدا رشدی در مرز بیشینه قیمتی روزانه را به ثبت رسانده بود. این سناریو در عمده نمادهای این گروه تکرار شد. اما «خکمک»، یکی از نمادهایی بود که با رشد 5 درصدی قیمت خود با صف خرید بیش از 2 میلیون سهمی به معاملات خود پایان داد.

مقاومت نسبی فلزی‌ها

گروه فلزات اساسی نیز همانند گروه قبل، شروع بازار نسبتا خوبی را تجربه کرد. نمادهای این گروه همانند «فباهنر»، «ذوب» و «فولاد» با رشد قیمتی به استقبال بازار امروز رفتند که رفته رفته و با رسیدن به میانه‌های بازار عقبگردی را در آنها مشاهده کردیم. نکته قابل توجه معاملات نماد «فباهنر» بود که از مجموع معاملات بیش از 15 میلیونی در این سهم، سهامداران حقوقی بیش از 3 میلیون سهم را به فروش رساندند در حالی که خرید سهم تماما از سوی حقیقی‌ها رخ داد. «دنیای بورس» در گزارش روز گذشته خود به این موضوع اشاره کرده بود که صف خرید «فباهنر» ناشی از فعالیت هیجانی برخی سهامداران حقیقی است و رویداد خاصی در شرکت رخ نداده است (متن کامل گزارش).

روند معکوسی را در نماد «فولاد» شاهد بودیم که این سهم به دنبال فشار فروش ایجاد شده از سوی حقیقی‌های خود نزول بیش از یک درصدی را در انتهای معاملات پشت سر گذاشت (حمایت نزدیک به 5 میلیونی حقوقی‌ها در این سهم مشهود است؛ در حالی که حجم معاملات کمتر از 9 میلیون سهم بوده است).

روند معکوس «شپدیس» در شیمیایی‌ها

گروه محصولات شیمیایی در حالی که با معاملات متعادل و نسبتا مثبت خود بازار امروز را آغاز کردند، از میانه‌های بازار (و همانند اکثر گروه‌های بزرگ بازار امروز) روند نزولی را به خود گرفتند. در این گروه «شاراک» که دو روز کاری گذشته را با رشد قیمتی بالایی به انتها رسانده بود، به دنبال فشار فروش سهام‌داران خود تا مرز قیمتی 305 تومانی به پایین کشیده شد تا افت بیش از 2.5 درصدی را تجربه کند.

به دنبال رخوت حاکم بر بازار، عمده نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند (همانند «جم»، «پارسان»، «شخارک» و «زاگرس») و معاملات کم‌رمقی را در این گروه مشاهده کردیم. اما پتروشیمی پردیس از این گروه رویه متفاوتی را با اکثر نمادها در پیش گرفت. «شپدیس» که البته معاملات کم فروغی را دنبال می‌کرد، نهایتا با بیش از 2 درصد رشد به کار خود خاتمه داد تا روند صعودی خود را که از روزهای گذشته آغاز کرده بود را دنبال کرده باشد. تحلیلی از این سهم را اینجا بخوانید.

تحرکات «وساپا» در سرمایه‌گذاری‌ها

در این گروه «وساپا» با جابجایی بیش از 54 میلیون سهمی که در معاملات امروز خود به ثبت رساند، ارزش معاملات روز جاری را به نزدیکی 6 میلیارد تومان سوق داد. این نماد که حمایت حقوقی‌ها را نیز به خود می‌دید (خرید 22 میلیونی در برابر فروش 10 میلیونی این سهامداران)، نهایتا به واسطه فشار فروش موجود از سوی سهام‌داران با افت بالاتر از یک درصدی به انتهای بازار رسید.

کانه‌های فلزی گرفتار رنگ قرمز

کانه‌های فلزی در بازار امروز به افت بیش از یک درصدی گرفتار شدند. در این گروه نماد «کگل» به دنبال خرید و فروش بیش از 4.5 میلیون از سهام خود، در حالی شاهد افت بیش از 3 درصدی قیمت بوده که حمایت سهام‌داران حقوقی در این نماد دیده شد. این سهام‌داران با خرید بیش از 3.7 میلیون از سهام شرکت در روز جاری به دنبال جلوگیری از نزول بیشتر قیمت آن بر آمدند. هر چند فشار فروش بالا در نماد مذکور، معاملات بیش از 11 میلیارد ریالی آن را سرانجام به سوی قیمت 2358 ریال سوق داد. در این گروه، به جز نمادهای «کبافق» و «کاما» که با رشد بسیار خوبی رو به رو بوده‌اند (به ترتیب با رشد 5 و 3.7 درصدی)، سایر نمادها در محدوده قرمز به انتظار بازار فردا نشستند.

«قلرست» شاخص قندی‌ها را بالا برد

معاملات این گروه در شروع بازار که هیجانات سهام‌داران در اکثر گروه‌ها مشهود بود، در حالی با افت نسبی آغاز شد که رفته رفته با توجه به جو منفی ایجاد شده و افت شاخص، رشد نسبتا محدودی را آغاز کردند؛ هر چند باید افزود در کمتر از 15 دقیقه به انتهای بازار، رشد شارپی در این گروه به چشم آمد. در حالی که عمده نمادهای این صنعت مانند «قثابت»، «قزوین» و «قپیرا» در رنج منفی معامله می‌شدند، رشد شاخص قندی‌ها را باید در نماد «قلرست» جست و جو کرد. این نماد که پس از وقفه‌ای بیش از یک ماه، در روز جاری به تابلوی معاملات بازگشت با افزایش قیمتی نزدیک به 9 درصدی به کار خود پایان داد (قیمت بازگشایی این سهم با افزایش 8 درصدی همراه بود).

ملاحظات یک سهام‌دار

در بازار فردا با توجه به فضای رکودی حاکم بر بازار، نمی‌توان انتظار جهش قیمتی خاصی را داشت. با توجه به نبود دلایل بنیادی کافی در عمده نمادهای بازار، افت قیمت دلار، تعطیلی بازارهای جهانی و بسته بودن بسیاری از نمادها، این موضوع قابل درک خواهد بود. همانند روزهای گذشته احتمالا شرایط مشابهی را خواهیم داشت و بازاری کم‌رمق پیش‌بینی می‌شود. در این بازار، شایعات و هیجانات احتمالا فاکتور‌های اصلی رفتار سهام‌داران بوده و برخی سهم‌های کوچک‌تر نوسانات محسوسی را تجربه کنند.