نقشه نیمروز 6 دی 99

تحلیل بورس امروز | تصمیم روزهای آینده

15:16 - 1400/01/21
در تحلیل بورس امروز باید از تغییر پارادایم سرمایه‌گذاری سهامداران سخن گفت. با این اوصاف برخی از انتشار برخی امیدواری‌ها در روزهای آینده خبر میدهند.
تحلیل بورس امروز | تصمیم روزهای آینده

دنیای بورس | مسیر متفاوت دو شاخص‌کل امروز بیشتر نمایان بود، جایی که نمادهای شاخص‌ساز همانند «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «شپنا»، «خودرو» و ... منفی بودند و با تاثیرگذاری بیشتری که نسبت به دیگر شرکت‎ها دارند، شاخص‌کل را 1.67 درصد پایین‌تر آوردند.

اما در سوی دیگر بخش قابل توجهی از نمادهای کوچک در محدوده مثبت معامله شدند و در نتیجه آن شاخص‌کل هم‌وزن رشد 1.07 درصدی را به ثبت رساند و به این ترتیب در  مسیر صعودی خود باقی ماند.

در دو هفته اخیر چندین نوبت به واگرایی در مسیر حرکت دو شاخص‌کل و همچنین تغییر در پارادیم سرمایه گذاری سهامداران اشاره کردیم. اگر در گذشته سهامداران حقیقی به دنبال خرده شرکت‌های بنیادی می گشتند، این روزها صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام نیز برای بهبود عملکرد خود در حال فروش سهام شاخص‌ساز هستند تا از گردونه بازدهی این نمادها عقب نمانند.

در نتیجه بخشی از فروش حقوقی‌ها که در تابلوی معاملات نقش می بندد، به همین صندوق‌ها مربوط می شود. در معاملات امروز نمادهای مطرح در گروه فلزات اساسی، بانکی، خودرویی و پالایشی در کف قیمتی معامله می‌شدند اما اغلب نمادها در گروه های محصولات شیمیایی، بیمه و بازنشستگی، غذایی، دارویی و سیمانی سبزپوش بوده و نزدیک به سقف قیمت معامله می‌شدند.

امروز ارزش معاملات خرد به بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسید و این در شرایطی است که مجموع ارزش معاملات نمادهای «بوعلی»، «شستا» و «قرن» که به ترتیب بیشترین ارزش معاملات روزانه را به ثبت رساندند، حدود هزار میلیارد تومان بود.

در سوی دیگر نیز «وتجارت» در شرایطی بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند که فقط 579 میلیون سهم از آن دادوستد شد و این در شرایطی است که میانگین حجم معاملات ماهانه بانک تجارت 1.5 میلیارد سهم در روز است و اوایل آذر فقط در یک روز بیش از 4 میلیارد از سهام این بانک در یک روز دادوستد شد. این دو مولفه از این حکایت دارد که حجم و ارزش معاملات در کل نمادهای بازار پخش شده است.

 معاملات برخی نمادها در بازار امروز با حاشیه‌هایی همراه بود. بازگشایی نماد «چکاوه» در بار نخست با رشد 50 درصدی همراه بود که مورد تایید ناظر قرار نگرفت و در ادامه با نوسان 5 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت. پتروشیمی بوعلی که برای اولین در 19 آذرماه عرضه شده بود امروز برای دقایقی به تعادل رسید و بیش از 108 میلیون سهم از پتروشیمی بوعلی سینا دادوستد شد.

صندوق پالایش نیز که در زمان عرضه با حاشیه‌های فراوانی مواجه شده بود امروز در محدوده 8100 تومان معامله میشد تا با وجود تخفیف 20 درصدی در زمان  عرضه، زیان 18 درصدی  برای سهامداران به جا گذاشته باشد.