پیش‌بینی رییس سازمان بورس از آینده شاخص بورس

15:00 - 1400/01/21
یش‌بینی رییس سازمان بورس از آینده شاخص چیست.

به گزارش «دنیای بورس»، خبر آنلاین نوشت: رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها که روی کدال منتشر شده نشان‌دهنده شرایط بسیار خوبی است و امید می‌رود روند متعادل بازار ادامه‌دار باشد.

حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیازمند صبر و حوصله است و در پاسخ به این پرسش که فراز و نشیب شاخص در روزهای گذشته چه عاملی داشت؟ گفت: در خرید ملک به دنبال نوسان قیمت و سود روزانه هستیم؟منصفانه نگاه کنیم. سرمایه گذاری در سهام هم همین روند را دارد و نباید نگاهی کوتاه مدت داشت. بازار سرمایه بازار ساده‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. 

قالیباف اظهار داشت: اگر سهم به درستی انتخاب شده باشد، قطعا در بلند مدت با بازده مناسب همراه است و سهام‌دار نباید نگران آینده سرمایه‌گذاری خود باشد.

وی با بیان اینکه حفظ حقوق سرمایه‌گذاران اولویت و رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار است و بدون شک در تلاشیم شرایط بازار سرمایه مطلوب و متعادل باشد، گفت: نهاد ناظر از روند منفی قیمت‌ها راضی نیست و زیان سهام‌داران هم به نفع هیچ فرد و گروهی نیست، اما موضوع ورود و خروج سرمایه گذاران به بازار و همچنین چیدمان پرتفو، مسوولیت شخصی است و امیدوارم سرمایه گذاران به این موضوع توجه کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در نیمه نخست سال، نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد، افزود: هرچند برای مدتی قیمت ها در بازار سرمایه روند نزولی در پیش گرفتند اما تجربه نشان داده، روند نزولی دائمی نیست و بازار راه خود را پیدا و افت ها را جبران می کند. به عبارتی، افراد صبور همیشه برنده خواهند بود.

لزوم تصمیم‌گیری بر اساس خردجمعی

  • حامد ستاک | تحلیلگر بازار سرمایه

معاملات الگوریتمی خاصیت اهرمی در بازار ایجاد می‌کند به عبارت دیگر باعث می‌شود در شرایط مثبت بازار، شرایط مثبت تشدید شود و در شرایط منفی بازار هم شرایط منفی تشدید شود. اما این سوال که این اهرم‌ها برای بازار سرمایه مفید هستند یا مضر باید گفت که برای بازار مفیدند.

چون به هر ترتیب اینها جزئی از بازار هستند و در بازارهای سرمایه پیشرفته دنیا هم وجود دارند و می‌‌توانند به جهت‌دهی بازار در روزهای منفی و مثبت کمک کنند. اما برخی اوقات نهادهای ناظر و تصمیم‌گیر مجبور می‌‌شوند به هر طریق ممکن جلوی روندی را بگیرند، بنابراین دست به تصمیماتی می‌زنند که این تصمیمات مشکل اصلی‌اش این است که در خیلی از موارد خرد جمعی بازار سرمایه در آنها اعمال نمی‌شود.

این تصمیمات بر اساس یکسری اطلاعات محدود، توسط افراد محدود گرفته می‌شود، بنابراین مشکل اصلی کار اینجاست که تصمیم‌ها بر اساس خردجمعی و بر اساس کار کارشناسانه نیست. اگر یک بحث کارشناسی و با مولفه‌های درست خود اتفاق بیفتد و خروجی آن تصمیماتی مانند این باشد که معاملات الگوریتمی کنسل شود یا حجم مبنا تغییر کند، ‌به عبارت دیگر آن تصمیم نشات‌گرفته از خرد جمعی بازار سرمایه باشد، باعث می‌شود که بازار سرمایه و سهامداران هم به آن تصمیم احترام بگذارند و تمکین کنند و خیلی درصدد این نباشند که مخالفتی با آن داشته باشند.

اما متاسفانه رویه‌ای که اکنون در کشور ما وجود دارد این است که به فراخور اتفاقات در بازار سرمایه تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیمات از خرد جمعی حاصل نمی‌شود. این مشکل اصلی است که باعث می‌شود همیشه درخصوص هر تصمیمی مخالفان و موافقان زیادی وجود داشته باشد. یعنی اگر روزهای منفی بازار باشد تعداد مخالفان بیشتر است چون منفی بازار را به این تصمیم تعمیم می‌دهند و اگر در روزهای مثبت بازار باشد ممکن است تشویق بیشتری شود چون مثبت بازار را به این تصمیم ربط می‌دهند.

بنابراین بهترین اتفاق برای بازار سرمایه این است که تمام اتفاقاتش قابل پیش‌بینی باشد. حتی اگر می‌خواهند معاملات الگوریتمی را زمانی که احساس می‌شود منفی بازار را تشدید می‌کند، محدود یا کنسل کنند،‌ بگویند اگر فلان اتفاق افتاد یا مثلا اگر ۱۰ روز شاخص ریخت، این تصمیم‌ها به ترتیب اتفاق می‌افتد. این مساله باعث می‌شود که بازار سرمایه تکلیف خود را بداند نه اینکه یک روز معاملاتی با یک قوانینی پایان بپذیرد و روز بعد با یک قوانین دیگر معاملات انجام شود. این روند قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

زمان مناسب بازگشت الگوریتم به بورس

  • مهدی افنانی | تحلیلگر بازار سرمایه

معاملات الگوریتمی بعد از سال‌ها کش‌وقوس وارد بازار سرمایه ایران شد. دلیل این تاخیر نیز فراهم نبودن زیرساخت‌ها بود که با فراهم شدن آنها این نوع معاملات به بازار ما هم اضافه شد. هدف از اضافه شدن این ابزار به بازار یعنی استفاده از معاملات الگوریتمی این بود که بتوانیم به وسیله این‌گونه معاملات حجم و کیفیت معاملات را افزایش دهیم.

اما متاسفانه به بحران خوردیم و در یک دوره‌ای حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرد و سیاست‌گذاران و متولیان بازار به این نتیجه رسیدند که این معاملات برای مدتی تا شرایط بحرانی رفع شود و بازار به شرایط عادی بازگردد متوقف شود. در این میان اما باید برای شرایط بحرانی نیز تعریف درستی داشته باشیم.

شرایط بحرانی به شرایطی گفته می‌شود که حجم معاملات از یک میانگینی کمتر شود. مثلا اگر در زمان خوب بازار حجم معاملات هفته‌ای ۱۰ هزار میلیارد تومان بود این رقم به هفته‌ای زیر هزار میلیارد تومان برسد. این تعریف شرایط بحرانی یا ریزش است. در این اوضاع من موافقم که متولی بازار به وسیله برخی از محدودیت‌ها نه محدودیت در خرید و فروش، بازار را کنترل کند.

این محدودیت‌ها می‌تواند شامل محدودیت‌های معاملات الگوریتمی باشد. معاملاتی که جهت شناسایی، بهتر کردن معاملات، سریع‌تر و همچنین روان‌تر کردن معاملات هستند و در شرایط بحرانی اگر محدود شوند مقداری بحران را کنترل می‌کنند. اما این محدودیت باید با از بین رفتن شرایط بحرانی برداشته شود.

حتی به عقیده من اگر حجم معاملات به میانگین‌های روزهای عادی نزدیک هم شود و احساس شود بازار در حال فاصله گرفتن از روزهای بحرانی است باید این ابزار را هرچه سریع‌تر به بازار برگرداند چون همین ابزار خودش می‌تواند برای بهبود بازار راهگشا باشد.

بنابراین بنده معاملات الگوریتمی را به‌عنوان یک ابزار در بازار قبول دارم؛ ابزاری که به معامله‌گران و سهامداران به ویژه سهامداران خرد کمک می‌کند که معاملات بهتر و با منطق بهتر، دقیق‌تر و روان‌تری انجام دهند و در دوره بحران هم می‌تواند برای اینکه بازار از بحران فاصله بگیرد، محدود شود.

اما نکته اینجاست که باید بعد از نزدیک شدن بازار به شرایط عادی این ابزار نیز به بازار هرچه سریع‌تر برگردد و محدودیت آن رفع شود. من در این چند روز که بازار بهتر شده است، هنوز ندیدم که این محدودیت برداشته شود و حداقل کدهایی هنوز قابل استفاده نیست.

اما اگر رفع محدودیت بشود معاملات الگوریتمی ابزار بسیار خوبی است و انتظار دارم این ابزار در آینده توسعه هم پیدا کند. چون به نفع بازار است. با توجه به افزایش حجم معاملات در روزهای گذشته نیز به نظر می‌رسد اکنون زمان خوبی برای لغو این محدودیت است و اگر می‌خواهیم به بهتر شدن بازار کمک کنیم باید هرچه سریع‌تر محدودیت معاملات الگوریتمی برداشته شود.