دیده بان بورس 28 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | روز آخر

15:00 - 1400/01/21
امروز شاخص در روز پایانی ممکن است دوباره یک روز مثبت را به ثبت برساند. حالا اما با نیمه تعطیلی بازارها در دو هفته آینده باید منتظر میل و سوق اغلب سرمایه‌ها به سمت بورس بود.
پیش بینی بورس امروز | روز آخر

دنیای بورس | از امروز تمام بازیگران مهم بورس حضور دارند و با بازگشایی «شستا»، سایه ترس آن از سر بازار سرمایه برداشته شد. شیوه و قیمت بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز به گونه‌ای بود که سهامداران را به بهبود قیمت آن در روزهای آینده امیدوار کرد.

فارغ از این مسئله، شاخص‌کل بورس توانست برای پنج روز پیاپی، سبزپوشی خود را حفظ کند که بعد از شروع ریزش بورس در اواسط مردادماه، این رخداد بی سابقه بوده است. با توجه به این مسائل اکنون سهامداران می‌توانند نفس راحتی بکشند و با دید منطقی‌تری آینده بازار را رصد کنند.

با اعلام تعطیلی فراگیر از ابتدای هفته آینده، این شائبه مطرح شد که آیا بورس تعطیل خواهد بود یا نه؟ اکنون با توجه به اینکه بانک‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در نتیجه بورس نیز تعطیل نخواهد شد.

شرایط دو هفته آتی، سهامداران را به یاد تعطیلات نوروز انداخته است. در آن برهه با توجه به تعطیلی اغلب مشاغل، توجه‌ها به سمت بازار سرمایه معطوف شد و اکنون نیز سهامداران اعتقاد دارند با توجه به اصلاح سنگین بورس در سه ماه اخیر و تعطیلی فراگیر از ابتدای آذر، امکان این وجود دارد که بازار سرمایه بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

فعالیت حقیقی‌ها در یک هفته اخیر نیز موید این مطلب است و بررسی میدانی از کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان نشان می‌دهد بعد از دوره‌ای رکود، اکنون تحرکات سهامداران خرد و تزریق نقدینگی به بورس افزایش یافته است. این موارد در شرایطی است که نوسانات در بازار ارز به شدت کاهش یافته است و گمانه‌زنی‌های متعدد درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز را تقویت کرده است.

در بازار طلا نیز اونس دوران پرریسکی را سپری می کند. اگرچه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار طلا، شرایط بلندمدت آن صعودی است اما هر بار با انتشار خبر کشف واکسن کرونا توسط یک شرکت جدید، اونس طلا افت قابل توجهی را تجربه می کند.

در بازار مسکن و خودرو نیز این روزها، فروشنده‌ها حضور فعال‌تری دارند و این در حالی است که خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت، خرید خود را به تعویق انداخته اند. با توجه به اینکه بازارهای موازی در این روزها کم فروغ و پرریسک هستند، احتمال ورود نقدینگی به بازار سرمایه تقویت شده است.

 

وضعیت گروه‌های پربازدید

در معاملات روز گذشته استقبال از گروه پالایشی همچنان بالا بود و این مسئله را هم می‌توان به اصلاح سنگین نمادهای این گروه مرتبط دانست و هم به نزدیک شدن زمان بازگشایی صندوق «پالایش». گروه خودرو نیز همانند روزهای قبل، پرحجم ترین گروه بود و «خودرو» و «خساپا» معاملات سنگینی داشتند. 

بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص نیز همچنان در اختیار گروه فلزات اساسی به خصوص «فولاد» و «فملی» بود. با این حال به نظر می رسد امروز «شستا» بیشتر از دیگر نمادها توسط سهامداران رصد شود. بازگشایی آن با 19 درصد افت قیمت، باعث شده استقبال سهامداران برای خرید این سهم افزایش یابد و دور از انتظار نخواهد بود که این سهم در صدر «واچ لیست» سهامداران باشد.