بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

15:00 - 1400/01/21
در بازار و سکه چه اتفاقی روی میدهد. آیا امروز شاهد تغییر خاصی خواهیم بود.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: پس از دو روز افت متوالی، بازار ارز از روز دوشنبه راه افزایشی را به آرامی در پیش گرفت. دلار دیروز ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. در بازار سکه هم این فلز گرانبها توانست ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کند و به بهای ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد. این افزایش از آن جهت برای بازار سکه اهمیت داشت که نقش حمایت ۱۲ میلیون تومانی را برای معامله‌گران بازار برجسته‌تر کرد.

برخی فعالان انتظار داشتند، سکه در ادامه روند کاهشی خود دیروز به زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی برود. حتی گفته می‌شد که در انتهای روز یکشنبه در معاملات پشت خطی، فلز گرانبهای داخلی در حوالی ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هم مورد معامله قرار گرفت. با این حال، رشد دلار در بازار آزاد از قیمت سکه حمایت کرد.

به گفته برخی فعالان، افزایش کوچکی پس از دو روز افت متوالی طبیعی بود؛ با این حال عده دیگری باور داشتند، معامله‌گران دلار تصور کردند که قیمت به کف خورده است، در نتیجه خریدهای خود را بالا آوردند. در کنار این از نگاه آنها، افزایش تقاضاهای حواله‌ای نیز بر بالا رفتن قیمت اثر داشت. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در شرایطی رخ داد که دیروز برای اولین بار، قیمت این ارز در بازار متشکل ارزی حدودا به‌صورت ساعتی در تلگرام منتشر شد.

در ابتدای روز نرخ دلار در بازار متشکل در حوالی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت، ولی به مرور، دلار در این بازار کاهشی شد و کمی پس از ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که در ابتدای روز دلار در بازار آزاد حدود ۲۶ هزار تومان قیمت داشت و در ادامه روز هم کمی بالاتر رفت. در واقع دیروز مسیر قیمت دلار در بازار آزاد و متشکل معکوس بود.

 در روزهای آتی مشخص می‌شود که بازار آزاد از قیمت بازار متشکل تاثیر خواهد پذیرفت یا تنها قیمت جدیدی در حاشیه بازار ایجاد خواهد شد. به گفته یکی از بازیگران رسمی ارزی،‌ بازار متشکل ارزی از مدت‌ها قبل برای صرافی‌ها و کارگزاران قابل دسترسی بود و در نتیجه از گذشته بر روند قیمت اثر داشته است. از نگاه آنها اعلام قیمت در این سامانه تنها به شفاف سازی بیشتر نرخ منجر می‌شود. با این حال، افراد عادی در نهایت، قیمتی را به‌عنوان نرخ دلار می‌پذیرند که به راحتی بتوانند با آن اقدام به خرید و فروش کنند.

مقاومت در بازار سکه

نوسانات قیمت سکه در روز گذشته نشان داد که معامله‌گران این بازار به راحتی حاضر نیستند دارایی خود را زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی معامله کنند. در کنار این ؛ گفته می‌شود سکه در صورت افت به زیر مرز یاد شده، با مانع محکم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رو به رو است که از ۱۰ شهریورماه بالای آن نوسان کرده است.

عده‌ای از تحلیلگران با توجه به چنین دیدگاه‌هایی اعتقاد دارند که سکه به نزدیکی کف قیمت خود رسیده است و معامله‌گران بهتر است به‌صورت پله‌ای موقعیت خرید بگیرند. با این حال، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه در مسیر رشد با مشکلات زیادی مواجه است.

به باور آنها، بازار در ۱۰ روز اخیر توان افزایشی خاصی  از خود نشان نداده است و حتی در هفته قبل نتوانست با تمام تلاش نوسان گیران پا به کانال ۱۴ میلیون تومانی بگذارد. به باور این دسته از کاهشی‌ها، شاید قیمت سکه به سرعت وارد کانال ۱۱ میلیون تومانی نشود، ولی این فلز گرانبها در مسیر افت تدریجی قرار گرفته است و به مرور به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد. از نگاه آنها، با انتخاب بایدن سمت و سوی انتظارات در بازار سکه تغییر کرده است و دیگر کسی برای سفته‌بازی اقدام به خرید سکه نمی‌کند.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه همچنان مکان امنی برای سرمایه‌گذاری است و تا زمانی که اتفاق خاصی در روابط ایران و آمریکا رخ ندهد، تقاضا به سوی این فلز گرانبها روان خواهد بود.

از نگاه آنها یکی از عواملی که قیمت سکه را از هفته گذشته تحت فشار قرار داد، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا هفته قبل از محدوده هزار و ۹۶۰ دلاری عقب نشست و حتی به زیر هزار و ۹۰۰ دلار رفت. در ابتدای روز دوشنبه، بازار طلا تا حدی تمایلات افزایشی از خود نشان داد ولی با خبر شرکت مدرنا در مورد واکسن کرونا، اونس طلا باز هم به‌صورت مقطعی ریزشی شد اما دوباره قیمت آن بالا رفت و تاساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۸۹۲ دلار رسید.

رشد دلار برخلاف انتظارات؟

تعدادی از فعالان ارزی انتظار داشتند که قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی برود. این اتفاق در صبح روز دوشنبه افتاد ولی بازار به سرعت در جهت افزایشی قرار گرفت. هر‌چند که افزایشی‌ها هم توان زیادی از خود نشان ندادند که قیمت را به بالای سطح ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی ببرند.

 با این حال، افزایش قیمت دلار در شرایطی رخ داد که عده‌ای از فعالان باور داشتند با توجه به آغاز اطلاع‌رسانی قیمت‌های بازار متشکل و بسته شدن اتاق‌های معاملاتی معامله‌گران، قیمت حرکت در مسیر نزولی را ادامه دهد. برخی فعالان عنوان می‌کردند، بازارساز در زمان آغاز به کار اطلاع‌رسانی نرخ‌های بازار متشکل اجازه نخواهد داد که دلار با افزایش قیمت خاصی مواجه شود و حتی ممکن است که از منابع خود برای این منظور استفاده کند. با این حال، حداقل بازار آزاد دیروز توجه زیادی به روند قیمتی دلار در بازار متشکل نکرد و تحت‌تاثیر عوامل دیگری چون بالا رفتن نرخ حواله درهم و تصور اینکه قیمت به کف خورده است، سیر افزایشی گرفت.

در کنار این، از انتهای هفته گذشته فعالیت بسیاری از اتاق‌های معاملاتی برای خرید و فروش ارز، سکه و حتی آب شده طلا تعطیل شد. برخی فعالان اعتقاد داشتند، این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند موجب شود که معامله‌گران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. با این حال، نمی‌توان این نکته را از خاطر برد، زمانی که بازار امنیتی می‌شود، به مرور ریسک معامله کردن به قیمت نهایی کالا اضافه می‌شود. در واقع شاید در کوتاه‌مدت محدود کردن معامله‌گران منجر به افت تقاضا و انجام معاملات شود، ولی در میان‌مدت این تاکتیک به ضد خود بدل شده و زمینه ساز رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

البته عده‌ای عنوان می‌کنند بازارساز با هدف قرار دادن کانال‌های اطلاع‌رسانی و برخورد با دلالان به دنبال آن است که قیمت‌های رسمی را راحت‌تر جا بیندازد. در کنار این، بازارساز باور دارد این کانال‌ها بدون معامله فیزیکی خارج از وقت بازار نوسانات زیادی را به قیمت تحمیل می‌کنند. به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی اطلاع‌رسانی قیمت در بازار متشکل هم تا حدی تحت تاثیر این مساله بوده است که بازارساز می‌خواهد نرخ‌های شفاف و واقعی را به اطلاع عموم برساند. روزهای معاملاتی بازار متشکل ارز ایران شنبه تا پنج‌شنبه بوده و ساعات معاملاتی این بازار طی روزهای معاملاتی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵:۳۰ و روز پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ است.