تحلیل تکنیکال امروز | شاخض امروز به کدام سمت میرود

14:54 - 1400/01/21
تحلیل‌های تکنیکال درباره روند شاخص کل در این هفته بررسی شد.

خط مقاومت پرقدرت جدید

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

روند کلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، نزولی برآورد می‌شود. این شاخص طی هفته گذشته حدود ۲/ ۶ درصد کاهش داشته و از محدوده یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۷ واحد به محدوده یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۰ واحد رسید.

مهم‌ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، علاوه بر شکسته شدن خط روند صعودی بلند مدت به سمت پایین که شاخص را از فاز اصلاح قیمتی وارد فاز جدید ریزش قیمتی کرد، شکسته شدن محدوده قیمتی یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد به سمت پایین بود. این محدوده یک هدف قیمتی برای فاز نزولی قیمت‌ها بود.

حال محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد می‌تواند به‌عنوان مقاومتی پر قدرت در مسیر افزایش قیمت‌ها ایستادگی کند. اصلاح قیمتی در یک روند نزولی به معنای تشکیل روند صعودی در میان‌مدت یا بلندمدت نیست و تنها نوساناتی رو به بالا به شمار می‌آید. با توجه به وضعیت کل بازار و بررسی تکنیکال سایر صنایع به نظر می‌رسد حرکت نزولی تا محدوده یک میلیون واحد نیز ادامه داشته باشد.

البته محدوده‌هایی که به آنها حمایت می‌گوییم می‌توانند مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند که قدرتمند‌ترین این محدوده‌ها عبارتند از یک میلیون و ۱۲۴ هزار واحد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد که این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

در این میان حمایت‌هایی با قدرت کمتر نیز وجود دارند که روند نزولی را با مشکلاتی روبه‌رو خواهند کرد. توجه داشته باشید که هر گاه خط روند صعودی شکسته می‌شود، احتمال برگشت قیمت به آن خط روند و لمس آن و بعد از آن شروع ریزش مجدد بسیار زیاد است.

بنابراین در سناریویی محتمل ممکن است شاخص تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یا حتی کمی بالاتر افزایش داشته باشد و بعد از آن به ریزش خود ادامه دهد. در این سناریو محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد، ممکن است مانع رسیدن قیمت به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد شود.

با توجه به حضور شاخص کل در منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت‌ها به آن منطقه می‌رسیم، همچنین شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت و برگشت قیمت به آن به علاوه عدم تشکیل روند نزولی در افق زمانی بلند‌مدت، احتمال پایان ریزش قیمت‌ها یا حداقل اصلاحی در روند نزولی تشکیل شده وجود دارد.

هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز احتمال وقوع سناریوی کاهش قیمت‌ها از احتمال اتفاق افتادن سناریوی افزایش قیمت‌ها بیشتر است اما در صورتی که شاخص کل مسیر افزایشی را در پیش بگیرد یا بخواهد روند نزولی تشکیل شده را اصلاح کند، بعد از عبور از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به سمت بالا می‌تواند هدف یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد را دنبال کند که محدوده‌های یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد می‌توانند مانع رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد شوند.

در سناریویی که احتمال رخداد آن در کوتاه‌مدت کم به نظر می‌رسد، ممکن است شاخص بورس اوراق بهادار تا محدوده سقف قبلی یعنی ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد، رشد پیدا کند که محدوده‌های یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون واحد به‌عنوان محدوده‌های مقاومتی برای رسیدن به این هدف قرار دارند.

تحلیل تکنیکال امروز | شاخض امروز به کدام سمت میرود19
تحلیل تکنیکال | حمایت‌ها و مقاومت‌ها

یک گام تا رشد دوباره

  • محمد بنیادی | کارشناس آموزش بورس

شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه پس از رشد پرشتاب تا محدوده ۱۰۶۹۳۵ واحد وارد اصلاح شده و در حال حاضر با توجه به نحوه اصلاح صورت گرفته به‌نظر می‌رسد در موج سوم از موج C بزرگ یا ۳ بزرگ از موج ۴ اصلی خود قرار دارد.
این شاخص در حال حاضر با حمایت ۵۹۸۸۷ واحد روبه‌روست ولی با توجه به شرایط بازار و کندل چکشی که در روز چهارشنبه به ثبت رسانده، به احتمال زیاد قبل از رسیدن به حمایت یاد شده شاهد بهتر شدن اوضاع برای شاخص ۳۰ شرکت بزرگ و بالا رفتن این شاخص باشیم. اما باتوجه به شتاب ریزش و میله‌های بلندی که در اندیکاتور مکدی ملاحظه می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد این بالارفتن موقتی بوده و صرفا جهت تشکیل ریزموج ۴ از موج ۳ or C خواهد بود تا درگام بعدی با اصلاحی دوباره در جهت ریزموج ۵ خود را برای صعود بهتری آماده کند.

با توجه به موارد ذکر شده در صورت از دست رفتن این حمایت، محدوده PRZ قرمز رنگ مشخص شده در تصویر که مقارن با محدوده کف کانال نزولی کوتاه مدتی نیز خواهد بود،  در حوالی ۵۰ تا ۵۳ هزار واحد می‌تواند از اصلاح بیشتر این شاخص جلوگیری کند.

شاخص کل هم وزن

این شاخص نیز با حمایت خط روند بلند‌مدت دوساله خود در محدوده ۳۷۰هزار واحد روبه‌روست و تعداد برخوردهای شاخص هم‌وزن با این خط روند ۳ مرتبه است. این موضوع نشان می‌دهد این خط از اعتبار مناسبی جهت حمایت شاخص هم‌وزن برخوردار است.

نکته‌ای که در نمودار به وضوح مشهود است، واگرایی معمولی مثبت شکل گرفته است که وقوع آن همزمان با نزدیک شدن به منطقه حمایتی داینامیک خط روند، نشان از منطقه‌ای پر قدرت جهت برگشت این شاخص دارد. در صورت از دست رفتن این حمایت، رقم ۳۵۵ هزار واحد نقطه حمایت بعدی شاخص کل هم‌وزن خواهد بود.

تحلیل تکنیکال امروز | شاخض امروز به کدام سمت میرود17
تحلیل تکنیکال | حمایت‌ها و مقاومت‌ها