استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

14:54 - 1400/01/21
مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند؛ اندیکاتورها، چراغ راه یا سایه‌ای از ظلمات؟.
  • علیرضا صبحی کمال | کارشناس آموزش در بورس

یکی از مفاهیم جذاب و بسیار گسترده‌ای که در تحلیل تکنیکال وجود دارد استفاده از اندیکاتور‌ها است. حتی اگر کمی هم با تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید قطعا از آنها برای تحلیل‌های خود کمک گرفته‌اید. اما آیا این ابزار‌های جذاب برای یک تحلیلگر کافی است؟ ابتدا بهتر است یک تعریف مختصر از اندیکاتور‌ها داشته باشیم. در واقع اندیکاتور‌ها فرمول‌هایی هستند که یک سری محاسبات ریاضی روی نمودار‌های قیمتی انجام داده و خروجی را به‌صورت نمودار یا اشکال هندسی به تحلیلگر نشان می‌دهند.

امروزه با پیشرفت علم تکنیکال بیش از هزاران اندیکاتور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد که از معروف ترین آنها می‌توان به اندیکاتور‌های Moving Average(MA) MACD RSI و… اشاره کرد.

همانطور که از کلمه اندیکاتور پیداست در واقع این ابزار‌ها نوعی نشانگر هستند که اطلاعاتی از روند قیمتی سهم به ما نشان می‌دهند. اما بیشتر از آنکه در مورد آینده قیمت سهم اطلاعاتی را در اختیار تحلیلگر بگذارند بیشتر در مورد حال حاضر سهم اطلاعاتی را نشان می‌دهند؛ همان‌طور که می‌دانیم در بورس ما به دنبال حرکات آینده قیمت سهم هستیم نه حال حاضر آن!

برای درک بیشتر این موضوع یک اتومبیل را در نظر بگیرید که نشانگر سرعت آن عدد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. آیا می‌توانید پیش بینی کنید سرعت این اتومبیل در آینده کاهش یا افزایش می‌یابد؟حال اگر به شما بگوییم که کمی جلوتر در جاده یک سرعت گیر وجود دارد چطور؟

متاسفانه از آنجایی که اندیکاتور‌ها تعداد زیادی داشته و همچنین کمی خلاقانه تر از نمودار‌های ساده قیمتی هستند برای بسیاری از فعالان بازار مورد توجه واقع شده‌اند و افراد به‌صورت افراطی از آنها استفاده می‌کنند به‌طوری که کاملا نمودار اصلی را فراموش کرده و تنها به تجزیه و تحلیل اندیکاتور‌ها می‌پردازند، این کار مانند این است که در همان مثال قبل اتومبیل تنها دارای نشانگر‌های خاص خود مانند سرعت باشد ولی شیشه‌ای برای مشاهده جاده نداشته باشد!

پس در واقع اندیکاتور‌ها یکی از ابزار‌های پرکاربرد، مخصوصا برای نوسان‌گیری و معاملات کوتاه مدت هستند اما به شرطی که تحلیل نمودار اصلی قیمت سهم فراموش نشود. در مقاله‌های بعدی بیشتر با اندیکاتور‌ها آشنا می‌شویم.