دیده بان بورس 23 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | دو روی متفاوت

14:39 - 1400/01/21
بازار سرمایه اکنون دو روی متفاوت دارد؛ از سویی روی امیدوارکننده قرار دارد و از سویی نیز همچنان ترس در برخی از فعالان بازار به چشم می‌آید.
پیش بینی بورس امروز | دو روی متفاوت

دنیای بورس | اکنون بازار سرمایه دو روی متفاوت دارد. روی امیدوار کننده بازار، کاهش فشار فروش و افزایش تقاضا در برخی نمادهای لیدر بازار است به نحوی که این نمادها روز گذشته در سقف قیمتی خود معامله می‌شدند و در نتیجه شاخص‌کل نیز مثبت شد. اما در روی دیگر بازار، نمادهای کوچک‌تری هستند که مدت‌هاست رنگ سبز به خود ندیدند و همچنان با صف فروش سنگین رو به رو هستند. این نمادهای کوچک‌تر که بخش قابل توجهی از سبدسهام سهامداران را به خود اختصاص داده است باعث شده ارزش روز دارایی‌های سهامداران خرد همچنان بر مدار نزولی در حرکت باشد.

با این حال در کنار اقدامات حمایتی که از سوی مسئولان سازمان بورس انجام می شود، جذاب شدن قیمت‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که توانسته از فشار فروش‌ها کاسته و برخی نمادها را به صف خرید برساند. در واقع سهامداران خرد به این نتیجه رسیدند که بعد از افت سنگین قیمت سهام برخی از شرکت‌ها، خرید این شرکت‌ها از نظر منطقی به صرفه خواهد بود و به اصلاح از نسبت ریسک به سود مناسبی برخوردار است. در نتیجه عمده خریدهایی که روز گذشته و چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، از سوی همین گروه حقیقی‌ها بود که با تزریق نقدینگی در روز گذشته، حالت رسمی‌تری به خود گرفت.

بازگشایی بانک ملت نیز بعد از دو ماه توقف، با استقبال خوب سهامداران همراه بود و اثر تکانه‌ای این بازگشایی به خوبی در جریان بازار خنثی شد. اکنون خواسته اغلب سهامداران بازگشایی دیگر نمادها همانند گروه پالایشی، خودرویی و «شستا» است تا بازار بتواند بدون دغدغه نسبت به مولفه‌های بیرونی، مسیر منطقی خود را در پیش بگیرد.

از سوی دیگر روند صعودی قیمت ارز و رسیدن نرخ دلار به سقف تاریخی خود، باعث شده برخی از سهامداران از فروش سهام خود منصرف شوند. روند صعودی بازارهای موازی این نگرش را در سهامداران ایجاد کرده است که دیر یا زود، بازار سرمایه نیز به روند صعودی خود باز می‌گردد. در نتیجه در روند بازار امروز انتظار داریم همچنان تقاضا از عرضه‌ها پیشی بگیرد و به مرور صف‌های فروشِ نمادهای کوچک تری نیز جمع شده و کل بازار به تعادل برسد.