بازار ارز و سکه | دلار در تعطیلات چگونه خواهد بود + عامل اثرگذار امروز بازارها

14:33 - 1400/01/21
نرخ دلار پس از افزایش نرخ صرافی به سکون نسبی رسید. به نظر می‌آید، معامله‌گران در آستانه تعطیلات ترجیح داده‌اند که بیشتر فروشنده بازار باشند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصادنیوز، نرخ دلار در بازار آزاد که روز گذشته تا نزدیک 23,700 تومان حرکت کرده بود، در عصر و معاملات شبانه به کانال 23,500 تومان بازگشت. البته کاهش نرخ می‌تواند اصطلاحا یک پولبک به مرز مهم 23,300 تومان باشد. پس از اوج‌گیری دلار تا مرز 23,700 نیز برخی معامله‌گران انتظار بازگشت نرخ را به مقاومت شکسته شده داشتند.

برخی از معامله‌گران معتقد بودند با توجه به تعطیلات پیشرو، حجم معاملات در حال کاهش است و به همین دلیل 4شنبه به نوعی آخرین روز معاملاتی بوده است.  

با اینحال، صرافی دیروز کاملا فعالانه وارد بازار شد و نرخ را در 4 مرحله از 22,480 تومان تا مرز 23,000 تومان افزایش یافت. روندی که امروز نیز مشاهده می‌شود. در روز سه‌شنبه شکاف نرخ صرافی و آزاد به هزار تومان رسیده بود، اما دیروز بازارساز این شکاف را از بین برد تا ذخایر ارزی به تاراج نرود. 

با این حال نرخ‌هایی که در تعطیلات در معاملات پشت خطی زده می‌شود، احتمالا قیمت‌های پایداری نخواهد بود. چرا که حتی در معاملات مجازی نیز حجم، بالا نیست. تحلیلگران بر این باروند که روند دلار در روز دوشنبه، اولین روز پس از تعطیلات مشخص خواهد شد.  مسئله مهمتر اینکه با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار پس از تعطیلات 3 روزه، حجم فروش در آستانه تعطیلات بالا رفته است. 

با نرخ درهم، دلار تا حدود 23,600 تومان قیمت می‌خورد اما درهم در بازار دبی نیز از مرز 6500 تومان عقب‌نشینی کرده است. 

سکه در انتظار جکسون هول: سکه دیروز یکبار دیگر در تست مرز 11 میلیون تومان ناکام ماند. در ابتدای روز چهارشنبه، نه دلار توان افزایش داشت و نه اونس. به همین دلیل سکه نتوانست اهرم کافی برای امتحان کانال بالاتر را بدست آورد. البته اونس در بازار جهانی در عصر چهارشنبه پیشروی کرد و خود را تا 1950 دلار بالا کشید(دلیل رشد اونس)، اما معاملات امروز نشان می‌دهد که سکه سیگنال روشنی از روند اونس نگرفت. ضمن اینکه سکه فوری به تحولات اونس واکنش نشان نمی‌دهد و تا تثبیت روند جهانی در یک محدوده مشخص صبر می‌کند. 

حباب سکه با اعمال مالیات ارزش افزوده، همچنان بالای 800 هزار تومان در جهت منفی است. اما این حباب حجیم، چندان در روزهای اخیر برای طلای داخلی ویژه نبوده، در حقیقت بیشتر سکه خود را با حباب بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده تطبیق داده است. بهای سکه در قیمت 23,650 تومان دلار به تعادل می‌رسد.

پیش‌بینی‌ها از روند ساعتی اونس، تقریبا خنثی است. امروز بازار جهانی طلا فقط منتظر سخنرانی رئیس فدرال رزرو در ضیافت جکسون هول است، سخنرانی حیاتی که می‌تواند روند طلای جهانی را مشخص کند و احتمالا اگر تغییرات شدید باشد، بر روند بازار داخلی نیز موثر باشد؛ با اینحال به نظر سکه نیز روند خود را پس از تعطیلات بیابد.

۲۴ ساعت پرتعلیق برای بازارهای جهانی

در مهم‌ترین رویداد هفته، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازار‌ها در انتظار سخنرانی امروز جروم پاول، رئیس‌ هیئت مدیره فدرال رزرو درسمپوزیوم سالانه جکسون هول هستند. اما سمپوزیوم جکسون هول چیست؟ جروم پاول کیست؟ و از این سمپزیوم چه انتظار می‌رود؟

فردا ساعت 17:40 دقیقه عصر به وقت تهران، جروم پاول به صورت مجازی در سمپوزیوم جکسون هول سخنرانی خواهد کرد که در معرض دید عمومی قرار می گیرد. طبق گفته تحلیل‌گران این رویداد تاثیر گذارترین اتفاق این هفته در بازار‌ها خواهد بود.

سمپوزیوم جکسون هول چیست: سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول یک نشست سالانه است که از سال 1978 توسط فدرال رزرو کانزاس حمایت مالی می شود و از سال 1981 در جکسون هول، وایومینگ برگزار می شود. شرکت کنندگان شامل بانکداران برجسته بانک‌های مرکزی، وزرای دارایی،  اساتید دانشگاه و فعالان شناخته‌شده بازار‌های مالی از سراسر جهان هستند.

​روند سمپوزیوم، از نزدیک توسط فعالان بازار دنبال می‌شود، زیرا اظهارات غیر منتظره ناشی از شرکت کنندگان در این سمپوزیوم ، پتانسیل تأثیرگذاری بسیاری بر بازارهای جهانی سهام، طلا و ارز را دارد. شاید مهم‌ترین رویداد این سمپوزیوم سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا باشد.

دعوای ترامپ با رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا: پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا او صریحاً اعلام کرد که وی هیچ علاقه‌ای به انتساب جنت یلن، که به گفته او زیادی برای ریاست قد کوتاه است، برای دوره دوم ندارد. بنابراین پس از چندین ماه  در نهایت ترامپ، جروم پاول را انتخاب کرد و او را «قوی» ، «متعهد» و «باهوش» توصیف کرد. اما این پایان روابط خوب بین ترامپ و پاول بود زیرا ترامپ نزدیک دو سال است که به‌طور مداوم درحال حمله به پاول جهت کاهش ندادن نرخ بهره به حد کافی است.

سال گذشته پس از سخنرانی پاول در جکسون‌هول وی بارها توسط ترامپ متهم به بالا نگه‌داشتن نرخ بهره شد. سال گذشته ترامپ با اشاره به رهبر چین افزود: «تنها سؤال من این است که دشمن بزرگ‌تر ما ، رئیس‌کل پاول است یا رئیس‌جمهور شی؟»

مسائل مهم سمپوزیوم: به گزارش بلومبرگ، سیاست‌گذاران در هفته‌های گذشته رویکرد بازتری را در رابطه با تورم مورد بحث قرار داده اند ، رویکردی که اجازه دهد، جهت ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود گاهی اوقات تورم  از هدف 2 درصد تجاوز کند. مخصوصاً با توجه به این‌که آمار تورم آمریکا با میانگین 1.4 درصد به‌طور مداوم کاهش‌یافته امکان دارد برای ایجاد میانگین سالانه بالاتر نرخ تورم توسط فدرال رزرو افزایش یابد. 

با توجه به آخرین سخنرانی جروم پاول به‌نظر می‌رسد سخنان امروز او حداقل به‌طور موقت اثری منفی بر بازار‌ها بگذارد و موجب سیر صعودی قیمت طلا شود. به گزارش نیویورک‌تایمز جروم پاول در آخرین سخنرانی رسمی خود در اواخر ماه می، هشدار داده بود ایالات‌متحده در حال تجربه ضربه بی‌سابقه اقتصادی است. به گفته پاول: «اگر کنگره و کاخ سفید به حمایت مالی کافی نپردازند نتیجه آن آسیب‌ طولانی مدت به اقتصاد جهانی خواهد بود و موجی از ورشکستگی و بیکاری اقتصاد آمریکا را گریبان‌گیر خواهد کرد.» 

 پاول در سخنرانی سه ماه پیش خود پیش‌بینی کرده بود که تریلیون‌ها دلاری که سیاست‌گذاران وارد اقتصاد می‌کنند، ممکن است برای پیشگیری از خسارت‌های ماندگار ویروس کرونا و برای بیش از 20 میلیون نفری از کار بی بهره‌اند ، کافی نباشد.

تاکتیک بازارساز برای مهار دلار

دنیای اقتصاد نیز نوشت: قیمت دلار صرافی‌های منتخب به کانال ۲۳ هزار تومان وارد شد و نرخ این ارز در بازار آزاد نیز به بالای ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رفت. سکه نیز کمی رشد کرد ولی نتوانست رهسپار کانال ۱۱ میلیون تومانی شود. تاکتیک بازارساز برای مهار دلار کم کردن فاصله قیمتی این ارز در صرافی ملی با بازار آزاد بود.

نشانه‌های افزایشی از همان آغاز روز چهارشنبه در بازار ارز مشهود بود. دلار معاملات خود را در آستانه سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی و با قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۰ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۲۰ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. این پایان روز افزایشی دلار نبود و این ارز حتی تا نقطه ۲۳ هزار و ۶۳۰ تومانی نیز رشد کرد.

از این نقطه، فروش‌ها کمی افزایش یافت و این ارز ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۲۳ هزار و ۶۰۰تومان قرار گرفت. این قیمت ۲۳۰ تومان بیشتر از روز چهارم هفته بود. بازارساز در واکنش به شکسته شدن سطح ۲۳هزارو۵۰۰ تومان در بازار آزاد، قیمت فروش دلار بر تابلوی خود را ۵۲۰ تومان بالا آورد و نرخ فروش ارز در صرافی‌های منتخب به ۲۳ هزار تومان رسید. 

در واقع بازارساز که روز سه‌شنبه چندان افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد را جدی نگرفته بود، روز چهارشنبه دست به کار شد و سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ بازار،‌ مانع ورود تقاضای کاذب به سوی صرافی‌ها شود. این تقاضای کاذب به دنبال کسب سود از فاصله قیمتی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد است.

تصور کنید اگر قیمت دلار صرافی‌ها روی عدد ۲۲ هزار و ۴۸۰ تومان باقی می‌ماند، هر فرد می‌توانست به ازای هر یک دلار، حداقل هزار تومان کسب سود کند، چرا که قیمت در بازار آزاد حول و حوش ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در کنار این، بالا رفتن قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها موجب می‌شود که آنها راحت‌تر بتوانند نظر فروشندگان بازار را به خود جلب کنند.

در واقع اگر کسی احساس کند، قیمت به سقف رسیده است، می‌تواند برای فروش به این صرافی‌ها مراجعه کند و از این طریق، این فعالان رسمی، بخشی از ارز موجود در بازار را جمع می‌کنند. طبیعتا بالا رفتن قیمت دلار در این صرافی‌ها همچنین موجب می‌شود که بازارساز، ارز خود را به‌صورت ارزان نفروشد و بتواند با قدرت بیشتری در سمت عرضه ظاهر شود. 

به گفته یکی از بازیگران ارزی، بازارساز دیگر به دنبال ارزان‌فروشی نیست و حتی ترجیح می‌دهد فروش‌های خود را بیشتر در قیمت‌های بالا صورت دهد. یکی از معامله‌گران بازار هم عنوان می‌کرد که دیگر مانند گذشته نمی‌توان به راحتی تاکتیک بازارساز را حدس زد. زمانی بازارساز تنها فروشنده دلار در قیمت‌های پایین‌تر بود، ولی در حال حاضر می‌تواند خود اقدام به فروش در قیمت‌های بالاتر کند و بعد در نرخ پایین‌تر خریدار شود.

از نگاه فعالان، چنین تاکتیک‌هایی در هفته‌های اخیر در مدیریت نوسان دلار نقش داشته است.  با وجود جهش قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی، روند افزایشی این ارز در بازار آزاد متوقف نشد. به گفته فعالان، دلار در صورتی که بتواند از سد ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان عبور کند، با افزایش بیشتر تقاضا مواجه خواهد شد و حرکت این ارز به سوی کانال ۲۵ هزار تومانی را می‌تواند تسریع کند. در این میان، گروهی از فعالان اعتقاد دارند بازار از این پس، بین دو نقطه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان تغییرات خود را به ثبت خواهد رساند و پس از چند رفت و برگشت قیمتی، تصمیم خواهد گرفت که به کدام سو حرکت کند. 

یکی از عواملی که به رشد قیمت دلار کمک کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم به آستانه مرز ۶هزارو۵۰۰ تومانی رسید. درهم در صورت عبور از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی، سیگنال افزایشی دیگری را به بازار داخلی ارسال خواهد کرد.  سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر نتوانسته است انتظار معامله‌گران بازار خود برای شکست مرز ۱۱ میلیون تومانی را برآورده کند. 

روز چهارشنبه، فلز گران‌بهای داخلی ۷۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، پیشروی قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی می‌توانست منجر به این شود که سکه به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی برود. با این حال، مانع افزایش قیمت سکه، نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی بود که در روزهای اخیر بیشتر سیر کاهشی داشت. روز گذشته تا ساعت ۳ بعدازظهر طلا زیر هزار و ۹۲۰ دلار بود. در صورت صعود اونس، تردید سکه‌بازان برای رشد بیشتر می‌تواند کمتر شود.