نگاه | تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار 

دورنمای بورس | سهام این هفته را چگونه به پایان می‌برد

14:27 - 1400/01/21
روند معاملات سهام در هفته پیش رو متاثر از چند رویداد همسو می‌تواند در این هفته در دو نیمه متفاوت دنبال شود. 5 فعال بازار سرمایه در این‌باره نظر کارشناسی دادند.
دورنمای بورس | سهام این هفته را چگونه به پایان می‌برد

به گزارش«دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: عرضه سهام عدالت در آخرین روز کاری هفته گذشته به تشکیل صف‌های فروش در اکثر سهم‌ها منجر شد. ادامه این روند در هفته آینده در کنار خبرهای مثبتی که در آخر هفته گذشته درخصوص دارا دوم منتشر شد،‌ از عوامل اثرگذار بالقوه بر روند بازار هستند.

همچنین حمایت‌های دوباره دولت و آغاز طرح پیش‌فروش نفت و تداوم سیاست عرضه اولیه در بورس می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای بازار سهام به همراه داشته باشد. اما در کنار این سیگنال مثبت، سیگنال‌های منفی از جمله افزایش نرخ سود بانکی و همچنین فروش ۳۰ درصد سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها و بانک‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر روند بازار داشته باشد.

در کنار این عوامل، بازار سرمایه، در هفته جاری شاهد زمان‌بندی جدید برای معاملات است که شاید برای سهامداران در روزهای ابتدایی هفته مشکلاتی را به وجود آورد.

 امین دامچه | فعال بازار سرمایه: هفته جاری در بازار دو موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک موضوع بحث فروش آبشاری سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها و بانک‌ها است که این اتفاق به گونه‌ای است که کارگزاری‌ها در سقف قیمتی شروع به عرضه سهام می‌کنند. این درحالی است که این اتفاق بعد از یک روند اصلاحی و خبرهای مثبت در حال رخ دادن است. عرضه سهام عدالت در این شرایط منجر به بی‌اعتمادی افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه و همچنین افزایش عرضه‌ها می‌شود.

از طرفی به جز سهام عدالت، انتشار اوراق سلف نفت نیز است که به دلیل اینکه تا‌کنون جزئیات دقیقی از نرخ آن منتشر نشده است نمی‌توان درخصوص تاثیر آن پیش‌بینی کرد. اگر نرخ بازدهی این اوراق برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد منجر به افزایش عرضه‌ها و اگر نرخ بازدهی آن جذاب نباشد، تغییر زیادی در عرضه‌ها به وجود نمی‌آید. در کل انتظار می‌رود روند بازار در هفته جاری متعادل دنبال شود.

حمیدرضا مهرآور | فعال بازار سرمایه: نحوه معاملات در دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده که می‌توان گفت بازار سرمایه در حال استراحت است و این استراحت بازار سرمایه کماکان در هفته جاری ادامه دارد. اما در این بین زمان‌بندی جدید برای معاملات می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاران به گونه‌ای رقم بزند که بتوانند راحت‌تر معاملات خود را انجام دهند. این تغییر در بازار سرمایه می‌تواند بر روند شاخص نیز تاثیرگذار باشد.

از طرفی خبرهایی که در آخر هفته پیش از سوی وزارت اقتصاد درخصوص دارا دوم منتشر شد می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند بازار داشته باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت استراحت بازار در دو هفته اخیر می‌تواند مقدمه‌ای برای رشد بازار باشد. دیدی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد دیدی مثبت و صعودی تا پایان سال است و سرمایه‌گذاران می‌توانند بازار سهام را مکانی مطمئن برای سرمایه‌گذاری بدانند.

محمد باقر خادمی | فعال بازار سرمایه: با توجه به آغاز فروش سهام عدالت از روز چهارشنبه و ادامه روند فروش در هفته جاری انتظار می‌رود بازار سرمایه در ابتدای هفته با افزایش حجم عرضه روبه‌رو شود. عرضه‌ها و روند نزولی در سهم‌های بزرگ بیشتر است اما روند در سهم‌های کوچک برخلاف سهام‌های بزرگ که نزولی است می‌تواند روند صعودی داشته باشد. زیرا سهام کوچک در پرتفوی سهام عدالت قرار ندارند. اما این روند تا اواسط هفته بیشتر تداوم ندارد و از روز دوشنبه می‌توان روند صعودی برای سهام بزرگ نیز در نظر گرفت.

ابراهیم سپیانی | کارشناس بازار سرمایه: با توجه به حمایت شاخص در محدوده یک میلیون و 850 هزار تا یک میلیون و 900 هزار انتظار می‌رود بازار سرمایه واکنش مثبتی به این محدوده داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در هفته جاری نیز قاعدتا مانند هفته گذشته در برخی سهام‌ها به حمایت‌های خوبی برسند و مورد توجه بازار قرار گیرند و برخی از سهام به‌خصوص سهام بزرگ به دلیل عرضه بخش دوم سهام عدالت فشار فروش را تجربه کنند.

در کل می‌توان گفت بازار سرمایه در این محدوده‌ واکنش خوبی نشان می‌دهد و با توجه به شرایطی که به وجود آمده اقبال به سمت شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر خواهد بود و راه خیلی از سهم‌ها از یکدیگر جدا می‌شود.

مهدی فرازمند | فعال بازار سرمایه: بحث عرضه بخش دوم سهام عدالت در شروع هفته می‌تواند منجر به پیشی گرفتن عرضه‌ها بر تقاضا شود و در نهایت روز‌های اول هفته می‌تواند منفی دنبال شود. اما از اواسط هفته و پایان یافتن عرضه‌های سهام عدالت می‌توانیم شاهد چرخشی در بازار سرمایه باشیم و شروع روند صعودی بازار دوباره رقم می‌خورد.

همچنین دوزمانه شدن بازار در کل اثر نامطلوبی بر تمرکز و رفتار بازیگران می‌گذارد اما به نظر تنها‌  راه چاره برای کاهش فشار معاملات روی هسته همین راه است که در کوتاه‌مدت می‌توانیم شاهد بهبود اوضاع در سفارش‌گیری‌ها و معاملات باشیم.

نگاه | تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار 

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

روند کلی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی برآورد می‌شود، اما در چند هفته اخیر از قدرت آن کاسته شده است. در هفته گذشته شاخص با اندکی کاهش از دو میلیون و ۳۴ هزار و ۱۹۲ واحد، بعد از افزایش تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، به عدد یک میلیون و ۹۷۵ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. مهم‌ترین اتفاق در این هفته شکسته شدن خط روند صعودی کوتاه‌مدت است که البته هنوز کاملا تایید نشده است.

در حال حاضر شاخص کل در فاز اصلاح زمانی قرار دارد که با تایید شکست خط روند صعودی کوتاه‌مدت می‌تواند به فاز اصلاح قیمتی نیز وارد شود. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی در میان‌مدت و بلند‌مدت نیست، بلکه کاهش قیمت‌ها است.

بنابراین احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها در هفته آینده وجود دارد. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد اما روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد.

احتمالا این فاز با تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت همراه باشد. حضور شاخص مورد مطالعه در محدوده بین دو میلیون واحد و یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد که برای اکثر معامله‌گران حائز اهمیت است، احتمال نوسانات قیمتی در این محدوده را افزایش می‌دهد.

در صورت اصلاح قیمت‌ها شاخص کل بورس اوراق بهادار، در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح داشته باشد. در صورت کاهش قیمت‌ها سه محدوده ممکن است مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد، محدوده یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد و محدوده یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص مورد مطالعه در هفته‌های آتی در نظر داشت.

این محدوده‌ها هر کدام به نوبه خود، حمایت‌هایی بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند. همچنین واکنش قیمت در هفته آینده در محدوده‌های خط روند صعودی میان‌مدت بسیار اهمیت دارد و ممکن است این محدوده نقطه پایان اصلاح قیمت‌ها باشد. در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها و عبور از محدوده ۵/ ۱ میلیون واحد به سمت پایین، محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد از اهمیت خاصی برای معامله‌گران برخوردار است.

البته خط روند صعودی میان‌مدت نیز می‌تواند نقش حمایتی خوبی ایفا کند. در صورتی که شاخص کل مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، به دنبال هدف در محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است که سه منطقه قیمتی از جمله ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد،۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار واحد می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری کنند و آغازگر کاهش و اصلاح قیمت‌ها شوند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم.

توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص کل در تاریخ خود هیچگاه در این اعداد حضور نداشته، این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند بنابراین شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد و اکثرا تحلیلگران جسور از آنها به‌عنوان محدوده‌های تحلیلی استفاده می‌کنند.

دورنمای بورس | سهام این هفته را چگونه به پایان می‌برد13
تحلیل تکنیکال | روندها و مقاومت ها