کدام صندوق ها بیشترین سود دادند + جدول

14:24 - 1400/01/21
با بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، صندوق‌های سهامی با بیشترین بازدهی معرفی شدند.
کدام صندوق ها بیشترین سود دادند + جدول

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: بسیاری به دلایل مختلفی مانند کمبود وقت و‌ نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ثروت خود را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند. این امر باعث می‌شود که این افراد فرصت کسب بازدهی مناسب را از دست بدهند. اما ابزار‌هایی در بازار سرمایه هستند که این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد که بازدهی مناسبی را در طول زمان به‌دست بیاورند.

یکی از این ابزارها صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذار امکان دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی را می‌دهد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متشکل از مجموعه‌ای از سهام،‌ اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار است.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از مزیت‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد تنوع آنهاست. تقریبا برای هر نوع سلیقه و هر میزان ریسک‌پذیری نوعی صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد. در واقع، تفاوت اصلی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ترکیب دارایی‌های آنها است. صندوق‌ها با توجه به ماهیت و نوعشان درصدی از سرمایه خود را در گزینه‌های کم‌ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و در گزینه‌های با ریسک بیشتر مانند سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی از این صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است.  این نوع از صندوق‌ها حداقل ۷۰درصد از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۳۰درصد باقی‌مانده نیز به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. این کار باعث می‌شود که ریسک این نوع صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر شود. به دلیل اینکه بخش زیادی از دارایی‌های این نوع صندوق در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود، در نتیجه این نوع صندوق‌ها حداقل سود تضمین‌شده ندارند.

نحوه خرید و فروش صندوق‌ها چگونه است؟

هر صندوق از یونیت یا واحدهایی تشکیل شده است که هر فرد در مراجعه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند یک یا چند واحد را خریداری کند. هنگام خروج نیز می‌تواند یک یا چند یا همه واحدهای خود را به فروش برساند. در نتیجه، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک برای افراد وجود دارد.

مهدی سوری، مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی می‌گوید: کاربرد صندوق سهامی برای افرادی است که می‌خواهند دربورس سرمایه‌گذاری کنند اما از طرفی نه تخصص کافی را دارند و نه سرمایه آنچنانی که بتوانند سبد اختصاصی تشکیل دهند.

او با تشریح ساز و کار این صندوق‌ها می‌گوید: این صندوق‌ها به گونه‌ای تعریف شده است که افراد واحدهای این صندوق‌ها را می‌خرند و عملا مدیر صندوق با سرمایه جمع شده از سوی سرمایه گذاران برای آنها خرید و فروش انجام می‌دهد. اگر صندوق سود کند ارزش کل دارایی‌های صندوق افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه واحدهای صندوق گران‌تر می‌شود و اگر ضرر کند قیمت واحدهای صندوق کاهش پیدا می‌کند.

عملا سود و ضرر به‌صورت کامل متعلق به سرمایه‌گذار است و مدیر صندوق تنها کارمزد ۲ درصدی در سال برای مدیریت سرمایه از سرمایه‌گذار اخذ می‌کنند. سوری درخصوص فرآیند خرید و فروش این صندوق‌ها می‌گوید: افراد زمانی که می‌خواهند این صندوق‌ها را خریداری کنند باید حضوری یا اینترنتی به مدیر صندوق مراجعه کنند و مدیر صندوق سرمایه افراد را می‌گیرد و برای آنها واحدهای صندوق را صادر می‌کند و هر زمانی که سرمایه‌گذار خواست از صندوق خارج شود، مدیر صندوق آن را ابطال می‌کند. 

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص نحوه محاسبه ارزش صندوق‌ها می‌گوید: ارزش صندوق به‌صورت روزانه حساب می‌شود. ارزش خالص دارایی‌ها از طریق کسر بدهی‌های صندوق از ارزش روز کل پرتفوی (سبد دارایی‌ها) به‌دست می‌آید. همچنین قیمت صدور یا همان فروش واحد سرمایه‌گذاری دو روز بعد از پرداخت پول توسط سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.

قیمت ابطال نیز به همین منوال محاسبه می‌شود.  او درخصوص یک مزیت مهم صندوق‌ها می‌گوید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری اگر ضامن نقدشوندگی داشته باشند و در صورتی که تمام سهم‌های صندوق در صف فروش باشند، می‌تواند مبلغ ابطال واحد سرمایه‌گذاری شده را به سرمایه‌گذار پرداخت کند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم آبان

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم آبان در ماه گذشته عملکرد بسیار مثبتی را داشته است و با لحاظ بازدهی جالب و قابل‌توجه ۲۸/ ۴۰ درصدی این صندوق، منابع مالی بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان به این صندوق تزریق شده است. 

آمار و ارقام منتشر شده این صندوق در تاریخ ۷ مرداد نشان می‌دهد، ارزش خالص دارایی‌های صندوق طی یک ماه اخیر با رشد ۲۵۳ درصدی به ۵۳۶میلیارد و ۸۵۹ میلیون تومان رسیده است. این افزایش ارزش خالص دارایی‌ها به دلیل ورود نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران به سمت صندوق بوده است.  در تاریخ ۷ مرداد تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق ۱۹۳ هزار و ۴۴۷ واحد است که ارزش خالص هرکدام به میزان ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۲۲۸ تومان می‌رسد. ۹۱درصد سهام،‌ یک درصد اوراق،‌ ۶ درصد وجه نقد و ۲درصد در سایر دارایی‌ها ترکیب دارایی این صندوق تا تاریخ ۷ مرداد است. ۵۳ درصد از ۹۱ درصد سهام را ۵ سهم تشکیل می‌دهند.

با توجه به گزارش منتشر شده شرکت در کدال،‌ درخصوص پرتفو این سبد باید گفت که سرمایه‌گذاری در سهام پتروشیمی که در ETF دوم قرار دارد باعث رشد این صندوق در یک ماه اخیر شده است. همچنین می‌توان به سهام ارزشمندی از جمله فولاد کاوه جنوب کیش و توسعه معادن فلزات اشاره کرد. اما نکته منفی در پرتفوی این صندوق، سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه‌های مجتمع صنایع لاستیک یزد و شیرپاستوریزه پگاه گیلان است که بازدهی مناسبی نداشته است.