نقشه نیمروز 6 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | غافلگیری بازار

14:20 - 1400/01/21
این روزها مشکل عمده هسته معاملات است. در این میان غافلگیری مشخصه اصلی این روزهای بازار سرمایه است. البته معاملات بعدازظهر هم چالش جدید بازار است.
تحلیل بورس امروز | غافلگیری بازار

مشکل همیشگی هسته

دنیای بورس | غافلگیری، مشخصه اصلی این روزهای بازار سرمایه است. این غافلگیری‌ها گاهی در توقف یا بازگشایی نمادها رخ می‌دهد، گاهی به پیش بینی ناپذیر بودن بازار باز می‌گردد و گاهی دستورات و قوانین جدید، سهامداران را شگفت زده می‌کند. مهم‌ترین غافلگیری امروز در بازگشایی «خودرو» با رشد 21 درصدی، صف خرید 1.7 میلیاردی «خساپا» و گمانه‌زنی‌ها درباره حذف معاملات فولاد از بورس کالا نبود، بلکه تداوم معاملات برخی نمادها تا ساعت 16، مهم ترین غافلگیری و به نوعی چالش سهامداران و معامله‌گران بازار سرمایه بود.

اگر تا همین چند ماه پیش، همه معاملات تا ساعت 12:30 به پایان می‌رسید، حالا دیگر برای اهالی بازار عادی شده است که برای انجام معاملات خود باید تا عصر پشت سیستم‌ها باشند. بیشترین فشار این چالش بر دوش معامله‌گران کارگزاری‌هاست که از حدود ساعت 8 تا ساعت 16 به طور پیوسته باید پای ایستگاه‌های معاملاتی بنشینند. آخرین معامله امروز روی کاغذ مربوط به سهام سایپا بود که تا ساعت 16 ادامه داشت ولی در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

با توجه به حجم بالای سفارش خرید روی نماد «خساپا» و همچنین سفارشات بالا روی نماد «شستا»، هسته معاملات بار دیگر دچار اختلال شد تا نشان دهد حتی دو نماد پرمعامله نیز می‌تواند سامانه‌های معاملاتی را به هم بریزد. در نهایت معاملات سهام شرکت سایپا در ساعت 16:15 و در یک لحظه از زمان انجام شد.

در بین نمادهایی که امروز خارج از زمان عادی بازار معامله شدند، وضعیت «شستا» جالب تر از بقیه بود. اگرچه اعلام شده بود معاملات سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از ساعت 13:50 تا 14:50 خواهد بود اما به دلیل نوسان 20 درصدی، به مدت 60 دقیقه نماد «شستا» در حالت سفارش ‌گیری قرار گرفت و در نهایت با اعلام ناظر بازار معاملات آن تا ساعت 15:15 تمدید شد؛ اما با پایان یافتن این زمان هم اتفاق خاصی رخ نداد.

در نهایت در ساعت 16:50 دقیقه و با حذف سفارشات اضافی، معاملات شستا انجام شد. با پایان یافتن معاملات امروز، ارزش معاملات خرد از مرز 27 هزار میلیارد تومان هم گذر کرد و نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد. در نهایت شاخص کل که امروز تا مرز یک میلیون و 900 هزار واحد نیز پایین آمده بود، با افت 12 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

 

چالش بعدازظهری ها

مشکل عمده معاملات پس از زمان عادی بازار، نبود ثبات در زمان معاملات آنهاست به نحوی که به طور تقریبی هر نماد زمان معامله خاص خود را دارد و در نتیجه سهامداران باید هر روز زمان معامله نمادهای سبد خود را یادداشت کنند. از سوی دیگر با وجود اینکه برای معامله برخی نمادها همانند «خساپا» یا «شستا» زمان خاصی در نظر گرفته می شود اما با این حال و همچنان بنا به دلایلی مانند حجم بالای سفارشات ، معاملات آن‌ها انجام نشده یا با تاخیر و در شرایط خاص انجام می‌شود.