دو روز پایانی | سهام به کدام سمت می‌رود

14:20 - 1400/01/21
معاملات در دو روز پایانی به نظر میرسد با وجود میل به صعود قیمت ها روند متفاوتی را تجربه کند. در این میان البته میل به صعود همچنان مشهود است و باید در انتظار روزهای آینده نیز بود.
دو روز پایانی | سهام به کدام سمت می‌رود

دنیای بورس | معاملات هفته گذشته بورس تهران نوسانی دنبال شد.در حالی که در ابتدای هفته آرامشی نسبی در بازار به وجود آمد، اما در ادامه بازار در اکثر سهام با افت قیمت مواجه شد. حاصل این نوسانات رشد 3 درصدی شاخص کل بود که نسبت به هفته های قبل حاکی از کاهش محسوس شتاب رشد قیمت‌ها است. در حالی قیمت عمومی سهام در هفته گذشته با این نوسانات مواجه شد که غالب کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روندنماگر اصلی بازار را طی هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده اند.غالب سهامداران نیز همچنان بازار سهام را مستعد صعود قیمت ها می دانند.باید دید تحت تاثیر روند بازارهای ارز و سکه که در پایان هفته گشته نوسانات قابل توجهی را ثبت کردند، پیش بینی فعالان بازار در هفته جاری تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد بود.

 

کارشناسان چه می‌گویند

صعودی : 54 درصد از کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده اند.این افراد معتقدند هنوز سهام بسیاری از شرکت ها مستعد صعود قیمت است.بسیاری از شرکت های مزبور به خصوص در برخی گروه های خاص گزارش های مناسب و حتی فراتر از سطح انتظار فعالان بازار به بازار ارائه کرده اند.بر همین اساس تقاضا طی هفته جاری در بخش هایی از بازار به قوت خود پابرجا خواهد بود.در بخش های دیگر نیز عوامل صعود کم نیستند.سطوح بالای نرخ ارز و تورم موجود در کشور به دلیل افزایش نرخ ها در بخش فروش شرکت ها هنوز از قیمت سهام حمایت می کنند.از طرفی با نوسانات شدید در قیمت ارز و سکه ، نگاه ها بار دیگر به بازار سهام جلب خواهد شد.خبر های مثبت در مورد تولید واکسن کرونا از سوی برخی کشورها نیز خود در تخفیف نگرانی ها اهمیت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.همچنین از نگاه این افراد صعود قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز به خصوص در مورد مس مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.امری که احتمالا تحت تاثیر عقب نشینی شاخص دلار همچنان ادامه یابد.تمامی این موارد در کنار یکدیگر صعود شاخص اصلی بورس تهران را از دیدگاه این دسته از کارشناسان رقم خواهد زد.

کم نوسان :23 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی اما روند شاخص بورس در هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد بازار در برهه کنونی نیاز به نوعی جابجایی نقدینگی در بازار دارد. این نقدینگی به طور ناگهانی و یک روزه جابجا نخواهد شد بلکه نقدینگی به تدریج راه سهام مختلف را در پیش خواهند گرفت.این امر با خروج نقدینگی از یک سهام و ورود به نقطه دیگر به سیطره روند کم نوسانی در بورس تهران منجر خواهد شد.از سوی دیگر هر چند افزایش قیمت سهام و برخورد شاخص به یک کانال تاریخی جدید احتمالا در برخی  ایجاد نگرانی و هراس در جهت اصلاح را فراهم می آورد ، با این حال جذابیت بازار و تجربه سودهای شیرین اخیر مانع از فشار عرضه در فضای کلی بازار می شود.در این بین ابهامات در مورد وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد کشور و همچنین ابهامات در مورد روند بازارهای جهانی نیز وجود دارند که در نهایت موجب نوسان اندک شاخص کل خواهد شد.

نزولی : 23 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را نزولی پیش بینی کرده اند.این افراد می گویند با توجه به سطوح قیمت ها احتمال عقب نشینی سهامداران بالا است.از سوی دیگر برخی کارشناسان با استناد تحلیل های تکنیکال و نموداری افت قیمت سهام را در برخورد با مقاومت دو میلیون واحدی شاخص کل پیش بینی می کنند.این تحلیل ها در بسیاری از سهام نیز ریزش قیمت ها را پیش بینی کرده است.از سوی دیگرسهامی که اخیرا صرفا با فشار پول در مسیر رشد قرار گرفت و در بسیاری موارد از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت احتمالا با فشار عرضه ناشی از شناسایی سود همراه شود.علاوه بر این هر چند نرخ دلار هنوز هم در سطوح بالایی قرار دارد و حتی با وجود اصلاح در روزهای پیش رو نیز ریسکی جانب سهام دلاری بازار وجود ندارد و اتفاقا به بازگشت آرامش به فضای سیاسی و اقتصادی نیز کمک می کند ، با اینجال برخورد هیجانی با این عامل در سهام دلاری چندان دور از انتظار نخواهد بود.تحت تاثیر این عوامل بازار احتمالا با نزول قیمت سهام مواجه شود.

 

سهامداران چه می‌گویند

صعودی : 50 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی «دنیای بورس»روند شاخص کل را صعودی عنوان می کنند.این دسته از سهامداران ، حجم بالای پول موجود در بازار و  محتوای گزارش های میان دوره ای شرکت ها را همچنان عامل صعود قیمت ها عنوان می کنند و معتقدند انعکاس نرخ ارز و تورم در وضعیت فروش شرکت ها قیمت سهام بالاتری را به دنبال خواهد داشت.بر همین اساس نیز تقاضا در بازار قدرت می گیرد و قیمت سهام در مسیر صعودی حرکت می کند.

کم نوسان: 34 درصد سهامداران مزبور اما روند شاخص سهام را کم نوسان پیش بینی کرده اند.از منظر این افراد،فعالان تالار شیشه ای در نزدیک شدن نماگر اصلی بازار سهام به سطح دومیلیون واحدی محتاط عمل خواهند کرد و احتمالا معامله گران با ارزیابی این موارد شیوه سهامداری خود را انتخاب می کنند.در این فضا احتمالا تقابل عرضه و تقاضای سهام به نوسان اندک شاخص سهام منجر شود.

نزولی : 16 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده اند.این افراد معتقدند در شرایط فعلی قیمت سهام نیازمند اصلاح است .بر همین اساس نزول قیمت سهام در روزهای پایانی هفته گذشته، در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد یافت. به ویژه اینکه پس از صعودقابل توجه قیمت ها در هفته جاری مهمترین عامل عقب نشینی سهامداران خواهد بود.