7 نظر کارشناسی | آینده سهام، دلار و ملک

14:15 - 1400/01/21
اثر متقابل بازارها در سه بازار مسکن، سهام و ارز بررسی شد. تاثیرات که بازارها بر هم می‌گذارند، نشان از وضعیت جدیدی دارد. 7 کارشناس در این خصوص نظر جدیدی دارند.
7 نظر کارشناسی | آینده سهام، دلار و ملک

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: قیمت دلار دیروز وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و سکه نیز مرز ۱۱ میلیون تومان را رد کرد. با توجه به رشد بی‌سابقه قیمت دلار و طلا که روز گذشته به بالاترین حد خود رسید، «دنیای بورس» از تحلیلگران بازار سرمایه پرسید عکس‌العمل فعالان بورس در این شرایط چه خواهد بود؟ اغلب این تحلیلگران تاکید دارند تا جایی که دلار رشد کند، شاخص بورس هم رشد خواهد کرد.

 

بورس و دلار مکمل هم شده‌اند

  • فرزین طهماسبی | کارشناس بازار سرمایه

وقتی قیمت دلار بالا می‌رود تورم انتظاری پیش می‌آید. از سوی دیگر بخش عمده بازار سرمایه به دلیل اینکه شرکت‌های آن صادرات‌محور هستند با افزایش نرخ دلار، رشد می‌کند. البته در این مدت بازار سرمایه بیشتر از دلار رشد کرده بود. این دو بازار قبلا رقیب هم بودند اما الان متاسفانه مکمل هم شده‌اند و هر چه دلار بالا رود بازار سرمایه هم خودش را با آن تطبیق می‌دهد. تا زمانی که قیمت دلار رو به افزایش باشد بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد هرچند اصلاحاتی هم انجام دهد.

 

بورس تاکنون از بازارهای موازی عقب بود

  • احمد مهجوری |  کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه در حال اصلاح قیمت است. بورس تاکنون از بازارهای موازی عقب مانده بود اما اکنون ورق برگشته و بورس بر مدار طلایی خود می‌چرخد. مثلا اگر پنج سهم را با دلار سال گذشته که کمترین نوسان قیمتی را داشته حساب کنیم و همان سهم را با دلار امسال هم مقایسه کنیم می‌بینیم که چه اتفاقی برای آن پنج سهم افتاده بنابراین موضوع اصلی این روزهای بورس اصلاح قیمت‌هاست.

بازار سرمایه در تلاش است تا خود را به دلار برساند. افزایش قیمت ارز و حتی طلا تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد زیرا اگر یکی از این بازارها خلاف آن یکی عمل کند پول به سمت آن یکی سرازیر می‌شود. بازار سرمایه باید رونق داشته باشد و به دنبال آن بازارهای دیگر هم رشد می‌کنند. کسی نمی‌تواند جلوی رشد و اوج‌گیری این بازارها را بگیرد مگر اینکه اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ دهد که معادلات بازار را به هم بریزد. بازار سرمایه راه خود را می‌رود. علاوه بر این دیگر کسی انتظار ندارد قیمت دلار کاهش یابد. جامعه به زودی دلار 25 هزار تومانی را هم می‌پذیرد.

 

دلار، محرک اصلی بازار سرمایه

  • احسان حاجی | کارشناس بازار سرمایه

محرک اصلی بازار در این روزها، نرخ دلار بازار آزاد است. افزایش نرخ دلار به بالای ۲۵ هزار تومان و به تبع آن سکه ۱۱ میلیون تومانی، تقاضای خرید در بازار سرمایه را تقویت کرده و دلگرمی خوبی برای سهامداران بازار است. این هفته اکثر شرکت‌های بزرگ برای مجمع بسته می‌شوند و از یکشنبه استراحت خواهند داشت. این هفته نماد شرکت‌های بزرگ بسته شده و نظاره‌گر نوسان نرخ دلار خواهند بود. تنها موضوعی که می‌تواند بازار را منفی و اصلاح بیشتری ایجاد کند، کاهش احتمالی قیمت دلار در روزهای آینده خواهد بود.

 

اثر مستقیم نوسان دلار بر بازار سرمایه

  • علیرضا زمانی | تحلیلگر بازار سرمایه

 افزایش قیمت دلار به‌صورت مستقیم بر قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اثر می‌گذارد و طبیعتا ارزش دارایی آنان را بالا می‌برد. در چند سال اخیر نوسان قیمت دلار رابطه مستقیمی با بازار سرمایه داشته است. البته با یک اختلاف زمانی از هم حرکت می‌کردند اما این حرکت اکنون همزمان شده است. به عبارت دیگر در سال‌های گذشته ابتدا دلار بالا می‌رفت و بعد از چند ماه بورس رشد می‌کرد اما اکنون با هم در حال رشد هستند.

 

اصلاح نرخ ارز، بازار سرمایه را دستخوش تحول می‌کند

  • امیرعلی امیرباقری | کارشناس بازار سرمایه

 نکته‌ای که اکنون سهامداران باید به آن توجه کنند این است که فاز بازار، فاز اصلاحی است نه فاز ریزشی. هر اصلاحی در نرخ ارز یا تغییر روند نرخ ارز می‌تواند بازار سرمایه را دستخوش تحول کند ولی اکنون با شرایط فعلی بازار ارز و قیمت‌های بورس کالا، اصلاحی را برای بازار شاهد هستیم که با فاز ریزش کماکان فاصله دارد. به اعتقاد من ادعایی که می‌گوید بازار سرمایه بر بازار ارز اثر می‌گذارد، هیچ مبنای علمی ندارد و یک فشار یا یک شایعه بود.

عمدتا تاثیرات از جانب بازار دلار بر بازار سرمایه است زیرا عمده شرکت‌های بازار سرمایه هم فروش‌های دلاری دارند، هم دارایی‌ آنان بر اساس تورم دلاری رشد می‌کند و هم اغلب آنان شرکت‌های شاخص‌سازی هستند که شاخص را با خود بالا می‌برند بنابراین رشد شاخص در این مدت چیزی جدا از رشد قبلی نبوده است.

 

تاثیر بازار ارز بر بورس

  • مسعود دانشمند | دبیرکل خانه اقتصاد

در شرایط فعلی افرادی که سرمایه بیشتری دارند جذب بازار سرمایه و افرادی که دارایی‌های خردتری دارند روانه بازار ارز و طلا می‌شوند. از این رو هجوم دارندگان سرمایه‌های خرد هرگز نمی‌تواند بورس را به چالش بکشد. سرعت نقدشوندگی در دو بازار طلا و ارز باعث شده تا این بخش از سرمایه‌داران هرگز به فکر سرمایه‌گذاری در بازار سهام نباشند به همین دلیل افزایش قیمت‌ها در این بازارها به تفکیک سرمایه‌داران منجر می‌شود. با توجه به اینکه اکنون بانک‌ها به کارخانه‌ها تسهیلاتی برای تولید نمی‌دهند و از طرفی سودهای بانکی نیز کاهش یافته و تولید هم رونق چندانی ندارد، نقدینگی‌های این بخش جذب بازار ارز و طلا شده است.

رشد در بازارهای ارز، طلا و بورس ادامه خواهد داشت. زمانی که سیل نقدینگی در راه تولید سرمایه‌گذاری نشود، راهی بازارهای دیگری می‌شود اما در نهایت موج جدیدی از تورم را رقم می‌زند. دولت با کسری شدیدی از درآمد و بودجه دست و پنجه نرم می‌کند و با اینکه می‌داند گرانی‌های جدید به بازار دامن می‌زند اما چاره‌ای ندارد تا کاهش درآمد ارزی خود را از طریق این بازار‌ها جبران کند. دولت ارزی ندارد و از طرف دیگر بازار به ارز نیاز دارد از این رو عرضه و تقاضا قیمت ارز را بالا می‌برد. این موضوع در مورد بورس هم تکرار می‌شود و دولت از این طریق بخش عمده‌ای از کمبود ریالی خود را جبران می‌کند.

وضعیت فعلی ارز باعث شده تا دولت حتی با تجار هم برای برگشت ارز در بیفتد اما واقعیت این است که دولت در این نبرد راه به جایی نمی‌برد بنابراین تنها راهی که می‌تواند کسری منابع خود را جبران کند بورس، ارز، طلا، مسکن و خودرو است. از این رو رشد و صعود قیمت هرکدام از این بازارها نمی‌تواند بر روند فعلی بورس تاثیر بگذارد. این شرایط تا زمانی که دولت نتواند به درآمد حاصل از فروش نفت دست پیدا کند، ادامه دارد اما اگر تغییراتی در سیاست خارجی کشور رخ دهد، ممکن است بازارهایی که اکنون در اوج به سر می‌برند نوسانات جدی را تجربه کنند.

 

نیم‌نگاه بورس به بازارهای موازی

  • عظیم ثابت | تحلیلگر بازار سرمایه

بازار سرمایه هم از فضای واقعی اقتصاد و کسب‌وکار تاثیر می‌پذیرد و هم نیم‌نگاهی به سمت بازارهای موازی دارد. قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بورس بر اساس قیمت‌های جهانی یا بر اساس صادراتی که انجام می‌‌دهند تعیین می‌شود بنابراین زمانی که دلار افزایشی می‌شود برای شرکت‌های صادرات‌محور می‌تواند یک فرصت باشد.

از آنجا که بخش زیادی از شرکت‌های ما هم صادرات‌محور هستند رشد دلار می‌تواند با یک فاصله‌ای برای بورس هم تاثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد تا زمانی که دلار رشد کند و نقدینگی وارد بورس شود، بازار سرمایه مشکلی نداشته باشد. اگرچه اصلاحات نیز لازم است و می‌بینیم این اصلاحات هم از هفته گذشته آغاز شد. در این مدت بسیاری از شرکت‌های بزرگ رشد‌های زیادی داشتند بنابراین طبیعی است که اصلاح قیمت صورت گیرد که از هفته پیش اصلاح هم آغاز و باعث شد این شرکت‌ها مقداری عقب‌نشینی کنند.