دیده بان بورس 24 تیر 99

پیش بینی بورس امروز | روند نامشخص

14:15 - 1400/01/21
درحالی که برخی سناریوها از اصلاح شاخص حکایت دارند که برخی از عوامل حیاتی در بازار، تداوم روند صعودی بازار بعد از اصلاح را حتمی تلقی میکنند.
پیش بینی بورس امروز | روند نامشخص

دنیای بورس | روند معاملات روز گذشته نشان می‌دهد بازار همچنان صحنه تقایل خریداران حقیقی و فروشندگان عمدتا حقوقی است. برآیند خرید و فروش حقوقی‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد در اغلب روزها میزان فروش حقوقی ها بالاتر از خرید آن‌ها بوده است و در نتیجه برخی از آن‌ها به دنبال نقد کردن یا سبک کردن سبدسهام خود هستند.

در مقابل حجم ورورد نقدینگی به بازار نیز در حال رکوردشکنی است. نتیجه این تقابل، روند نامشخص بازار سرمایه است، به حالتی که از ابتدای بازار تا پایان آن، ممکن است چندین بار شاخص‌کل بین محدوده منفی و مثبت نوسان کند. این تقابل را از چند زاویه میتوان بررسی کرد.

نخست آن که با توجه به حجم سنگین عرضه‌ها در بازار، روند کلی بازار در روزهای آتی (شاید تا پایان هفته) نزولی باشد تا شاخص هم بتواند اندکی اصلاح داشته باشد.

از نظر دیگر با توجه به حجم سنگین عرضه‌ها، بین نمودار شاخص‌کل و اندیکاتورها واگرایی ایجاد شده است که این واگرایی میتواند با اولین اصلاح پرقدرت شاخص کل، اعتبار یابد. در این شرایط اصلاح شاخص کل مدت بیشتری به طول خواهد انجامید.

از منظر دیگر بسیاری از فعالان بازار سرمایه، مقاومت روانی 2 میلیون واحد، دلیلی برای اصلاح شاخص کل بوده و از هم اکنون روند صعودی شاخص کل، ملایم تر شده است.

با این حال از زاویه دیگر، بازار همچنان برای ادامه روند صعودی محرک‌های قوی دارد. از یک سو حجم ورود نقدینگی به بازار، شرایط را تغییر داده است و تحلیل‌های بنیادی (نظیر نسبت P/E، ارزش دلاری بالای شرکت‌ها و غیره)، تحلیل‌های تکنیکال (مقاومت‌های پیش رو، رسیدن اندیکاتورها به سقف های تاریخی و ...) و حتی فشار فروش حقوقی‌ها در برابر قدرت ورود نقدینگی، تاثیر قابل توجهی ندارند. ادامه حمایت دولت از بازار سرمایه، تداوم رشد قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه نیما، وضعیت مساعد قیمت کامودیتی‌ها و ... احتمال رشد بازار سرمایه در میان مدت را افزایش داده است.

با توجه به این موارد می توان انتظار داشت تا پایان هفته همچنان حجم عرضه‌ها در بازار بالا بوده و بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر صف های فروش قابل توجهی داشته باشند، اما در هفته‌های آتی بازار می تواند روند صعودی خود را ادامه دهد.