نقشه نیمروز 4 تیر 99

تحلیل بورس امروز | نمادهایی که تاثیرگذار بودند

14:07 - 1400/01/21
نمادهایی که امروز  در بازار تاثیرگذار بودند، چه بودند. امروز همزمان با برگزاری عرضه اولیه، داستان ادامه اختلال در برخی از کارگزاری ها ادامه داشت.
تحلیل بورس امروز | نمادهایی که تاثیرگذار بودند

داستان ادامه‌دار اختلال‌ها

دنیای بورس | شاخص کل بازار سرمایه پایان هفته را نیز با صعود 28 هزار واحدی به پایان رساند تا هفته‌ای سراسر سبز برای سهامداران به ارمغان آورده باشد. آخرین روز کاری هفته گذشته شاخص تا ارتفاع یک میلیون و 229 هزار واحد بالا آمد ولی اکنون 190 هزار واحد بالاتر ایستاده است. در نتیجه در 5 روز کاری این هفته، بازار سرمایه 15 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران کرد.

امروز نیز دومینوی توقف‌ها ادامه داشت و نمادهای متعددی به دلیل نوسان 50 درصدی متوقف شدند تا خود را برای کنفرانس اطلاع‌رسانی آماده کنند. در غیاب بسیاری از شرکت‌های بزرگ، ارزش معاملات امروز در مقایسه با روزهای قبل افت  داشت و به مرز 16 هزار میلیارد تومان رسید.

البته کاهش ارزش معاملات فقط به خاطر توقف برخی نمادها نبود. معاملات امروز با قطعی و اختلال سامانه‌های معاملات همراه بود. سامانه‌های آنلاین و آفلاین برخی از کارگزاری‌ها نیز در برخی از زمان‌ها قطع بود و در نتیجه مشتریان این کارگزاری‌ها نسبت به قطعی‌های مکرر گلایه داشته باشند.  البته به غیر از سامانه‌های آنلاین، هسته معاملات نیز در برخی دقایق دچار اختلال می‌شد که این مساله این بار گلایه معامله‌گران کارگزاری‌ها را به همراه داشت.

البته نباید از یاد برد که در روز جاری، عرضه اولیه «وپویا» انجام شد و بخشی از این اختلال‌ها را می توان به حجم انبوه سفارش‌های خرید مرتبط دانست. با این حال اختلال‌های مکرر باعث شد فقط 2 میلیون و 547 هزار نفر در خرید «وپویا» مشارکت داشته باشند که نسبت به «آریا» با مشارکت 3 میلیون و 350 هزار نفری افت قابل توجهی دارد. این اختلال‌ها به قدری بود که بدون احتساب عرضه اولیه، به خروج مقداری پول از بازار منجر شد.

 

نمادهای تاثیرگذار

در معاملات امروز و در غیاب فولاد مبارکه، «فملی» بیشترین ارزش معاملات را خود اختصاص داد. اما بیشترین حجم معاملات به نمادهای خودرویی اختصاص داشت. «خگستر» همانند روزهای اخیر نمادی بود که بیشترین حجم معامله را خود اختصاص داد و بعد از آن نیز «خودرو» قرار داشت. در حالی که حدود 290 میلیون سهم این شرکت در سقف قیمت عرضه شد با این حال صف خرید آن تا پایان بازار باقی ماند.

در گروه بانکی و در غیاب «وبصادر» و «وتجارت»، بانک ملت بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرد و در حالی که نوسان زیادی بین سقف و کف قیمتی داشت، در نهایت در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دارد.

در بین نمادهای حاشیه‌ساز امروز، «لکما» توجه زیادی به خود جلب کرد. کل فروش 8 میلیون و پانصدهزار سهمی این نماد توسط 3 فرد حقیقی انجام شد، در حالی که کارخانجات مخابراتی ایران، بیش از 10 میلیون سهم صف فروش داشت.