بهانه جدید اونس برای صعود | پیشروی «کرونا» در خارج از چین

13:05 - 1400/01/21
اونس طلا در بازار جهانی جمعه با رشد 1.5 درصدی به سقف قیمتی 7 سال اخیر دست یافت. از سوی دیگر شنبه قیمت سکه در بازار تهران با صعود دو اهرم نرخ دلار داخلی و قیمت طلای جهانی به سقف قیمتی جدیدی رسید. وضعیت شیوع «کرونا» در کشورهایی نظیر کره‌ جنوبی، ایران و ایتالیا در روزهای اخیر در مرکز توجه جهان قرار گرفته که موجب هراس عمومی سرمایه‌گذاران را در پی داشته است.
بهانه جدید اونس برای صعود | پیشروی «کرونا» در خارج از چین

دنیای بورس: فلز زرد با رسیدن به سطح 1643 دلار جدی‌ترین صعود هفتگی در 8 ماه اخیر را تجربه کرد. البته طلا در مقطعی از جمعه شب تا نزدیکی 1650 دلار هم پیش رفت. سکه هم امروز با تعقیب ارز و اونس با افزایش 9.5 درصدی به 5 میلیون و 880 هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در نظرسنجی این هفته کیتکو از 15 کارشناس وال‌استریت، 14 نفر روند هفته آینده اونس جهانی را صعودی و تنها یک نفر نزولی برآورد کردند.

ویروس کووید-19 همچنان سوخت اصلی طلای جهانی محسوب می‌شود. ولی این بار به نظر می‌رسد توجه‌ها از چین به سایر کشورهای آسیایی معطوف شده است. اثرات مخرب این ویروس بر دومین اقتصاد بزرگ چین، اقتصاد سایر کشورهای دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده و نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان را به همراه داشته است. به طور مثال انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) برآورد کرده که به دلیل لغو بسیاری از سفرهای هوایی، شرکت‌های هواپیمایی جهان نزدیک به 30 میلیارد دلار درآمد سالانه خود را از دست خواهند داد.

طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان به این ویروس به حدود 78 هزار نفر و تعداد جانباختگان آن به 2 هزار و 362 نفر رسیده است. تنها در روز جمعه کره جنوبی 52 نفر مبتلای جدید را شناسایی و اعلام کرد. همین مسئله موجب تشدید نگرانی‌ها در دنیا شد. با وجود این، آمار امروز مبتلایان کره جنوبی نگران‌کننده‌تر است؛ شنبه 229 مورد بیمار کرونای جدید در این کشور شناسایی شد. تعداد بیماران کشورمان هم طبق آخرین آمار رسمی به 28 نفر رسیده است. همچنین دولت ایتالیا به دلیل مرگ 2 شهروند مبتلا به کرونای این کشور، 10 شهر را قرنطینه کرده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA می‌گوید: «بازارها بار دیگر مضطرب شده‌اند، زیرا ویروس کرونا در حال گسترش در خارج از چین است. انتظار می‌رود کندی اقتصادهای چین، ژاپن و آلمان در نیمه نخست سال جاری پایدار باشد، از این رو حجم بسیار زیادی تقاضای احتیاطی وجود دارد. از سوی دیگر انتظارات از اقدامات محرک تولید توسط بانک‌های مرکزی بالاست و این مسئله به طور مداوم از طلا حمایت خواهد کرد.»

گلدمن ساکس نیز بر اساس مطالعات اخیر خود مدعی شده که اگر اثرات مخرب ویروس کرونا به فصل دوم سال نرسد، طلای جهانی خواهد توانست در کوتاه‌مدت از هزار و 850 دلار بر اونس فراتر رود.

از سوی دیگر اکسل وبر -رییس هیات‌مدیره گروه UBS سوییس- در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته است که بازارها ویروس کرونا را دست کم گرفته‌اند و اثرات این بیماری به سه ماهه نخست سال محدود نمی‌شود. او همچنین تخمین زده است که رشد اقتصادی جهان ریزش چشمگیری را از 3.5 درصد به 0.5 درصد تجربه خواهد کرد. رشد اقتصادی چین هم در فصل اول 2020 منفی خواهد بود؛ اتفاقی که از 1990 میلادی به بعد سابقه نداشته است.

البته برخی کارشناسان ضعف آمارهای اقتصادی ایالات متحده و همچنین نزول بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را هم در شتاب گرفتن اونس موثر می‌دانند. بازدهی اوراق قرضه 30 ساله این کشور به دلیل هراس از «کرونا» به کف قیمتی تاریخی خود رسیده است. از سوی دیگر جمعه آمار موسسه پیش‌بینی HIS Markit نشان داد که کسب و کارهای آمریکا برای نخستین بار در چهار سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین نگرانی از نتیجه انتخابات آتی این کشور، در فوریه منقبض شدند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیگر مسئله نگران‌کننده برای اقتصاد این کشور است. افزایش مالیات کسب‌وکارها و مقررات‌گذاری بیشتر، از تعهداتی هستند که نمایندگان پیشرو حزب دموکرات روی آن‌ها تبلیغ می‌کنند.