تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 28 دی 98

12:42 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام در اولین روز کاری هفته روند پر قدرت خود را ادامه داد. شاخص کل با ثبت رشد بیش از 10 هزار واحدی (2.65 درصد) از مرز 410 هزار واحد عبور کرد. جولان نقدینگی در بازار سهام کماکان ادامه دارد و گزینه‌های فروش به سرعت به خرید در نمادهای دیگر بدل می‌شوند. در چنین شرایطی باید در نظر داشت که مسئولیت خرید فعالان بازار همواره بر عهده خودشان است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 28 دی 98

دنیای بورس: تنور بورس کماکان داغ داغ است. خرید و فروش‌ها با ولع خاصی صورت می‌پذیرد و دماسنج بازار سهام روزانه سقف‌های جدیدی می‌شکند. ارزش معاملات خرد در بورس تهران امروز با عبور از مرز 3600 میلیارد تومان یک رکورد تاریخی دیگر به ثبت رساند. حجم بالای عرضه‌ها در نمادهای بزرگ توسط سهامداران حقوقی با تقاضای بیشتر از سوی حقیقی‌ها مواجه می‌شود و در این نمادها شاهد نوعی کنترل قیمت توسط بازارگردانان هستیم اما نمادهای کوچکتر بازار سهام کماکان روند پرشتابی را پشت سر می‌گذارند. برخی از این نمادها در حال جبران ریزش‌های قبلی هستند و در برخی دیگر سقف شکنی‌های تاریخی را مشاهده می‌کنیم. در فضایی که پول داغ برای فعالیت‌های سوداگرانه بستر مهیای بورس را به عنوان تنها بازار پر جنب و جوش در پیش روی خود می‌بیند، ورود پول‌های جدید به تالار شیشه‌ای روزافزون است و گردش سریع نقدینگی در این بخش بار دیگر مهمترین عامل تعیین کننده در رشدهای قیمتی‌ست. در روزهایی که معاملات بازار سهام بسیار بی منطق جلوه می‌کند، شاهد انتشار تدریجی گزارش‌های 9 ماهه عملکرد شرکت‌های بورسی در سامانه کدال هستیم که می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین لنگرگاه‌های منطقی حباب‌سنجی قیمتی به شمار بیاید و بررسی این گزارش‌ها در مقطع زمانی فعلی برای اخذ تصمیم‌های خالی از هیجان ضروری‌ست.

از 309 نماد فعال امروز بورسی، 301 نماد قیمت پایانی مثبت و 8 نماد قیمت پایانی منفی دارند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آخرین قیمت 273 نماد مثبت است و 36 نماد آخرین قیمت منفی دارند. علاوه بر این آمار روند شاخص کل نیز موید تشدید عرضه‌ها در دقایق پایانی‌ست. کاهش ارزش صف‌ خرید‌ها که عمدتا تحت تاثیر افزایش عرضه‌هاست نیز در پایان معاملات مشهود بود به نحوی که در ساعت 12:30 تعداد 99 نماد بورسی مجموعا ارزش صف خرید 500 میلیارد تومانی را داشتند که نسبت به روزهای کاری قبل افت محسوسی را نشان می‌دهد. مجموعه این عوامل باعث شد که ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران امروز رکود تاریخی خیره‌کننده‌ای را به ثبت برساند و به 3628 میلیارد تومان برسد که 400 میلیارد تومان بیش از رکورد قبلی خود در دومین روز دی‌ماه است.

 

1600 میلیارد تومان در 4 صنعت

در لیست برترین صنایع بازار به لحاظ حجم و ارزش معالات روزانه، گروه‌های خودرو، بانک، شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب در صدر قرار گرفته‌اند و فاصله معناداری را با سایر صنایع نشان می‌دهند. ارزش معاملات خرد در این چهار صنعت بیش از 1600 میلیارد تومان است. انگیزه‌ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به عنوان اصلی‌ترین عامل تحرک نقدینگی در سهام گروه‌های خودرو و بانکی خودنمایی می‌کند و از طرفی عدم رشد متناسب قیمت سهام برخی از نمادهای این گروه‌ها مطابق با روند کلی بازار در میان اهالی بورسی به عنوان عامل دیگر ارزشمندی سهام تلقی می‌شود. موازنه نسبی سودآوری سهام در صنایع مختلف اگرچه از دید بازار به عنوان یک عامل موجه شناخته می‌شود اما جایی در میان روش‌های ارزش‌گذاری ندارد و هر سهم بسته به پتانسیل‌های واقعی خود در محدوده منطقی حرکت خواهد کرد و در غیر اینصورت اطلاق لفظ حباب به روند قیمت‌های شکل گرفته بی معنا نیست.

 

مسئولیت خریدهای خود را بپذیریم

مدت زیادی از ریزش‌های مقطعی ناشی از ترس‌های پیرامونی بازار سهام نمی‌گذرد. قفل شدن سفارش‌ها در صف‌های فروش با محوریت سهامداران خرد و خارج شدن سهامداران حقوقی از معادلات روزانه در اکثر قریب به اتفاق نمادهای بورسی، تنها روزنه امید برای برگشت قیمت‌ها را به بهبود ریسک‌های ژئوپولیتیک نسبت می‌داد و در غیر اینصورت آوار سفارش‌های فروش جایی برای برگشت قیمت‌ها باقی نمی‌گذاشت. تنها در کمتر از 40 نماد بورسی از بیش از 300 نماد شاهد فعالیت سهامداران حقوقی برای حمایت از قیمت سهام بودیم و این حمایت به صورت دستوری و براساس جلوگیری از بسط فضای ترس در میان سرمایه‌گذاران بود. سیاست بعدی نیز محدودسازی نوسان قیمت‌ها بود که با اقبال سیاست‌گذار با آرامش منطقه‌ای همراه شد و نتیجه بخش بود. در غیر اینصورت می‌توانست به انباشت روزافزون سفارش‌های فروش بیانجامد و بازار سهام را به اصطلاح قفل کند.

با این مقدمه نسبتا طولانی باید پذیرفت که سهامدارانی که این روزها در حال ارائه هدف‌های جدید قیمتی برای سهام خود هستند و هیچ چیز را جلودار رشدهای افسارگسیخته بازار نمی‌بینند و رشد قیمت‌ها را محصول تفکر و تصمیم‌گیری خود می‌بینند، باید برای روزهای اصلاح قیمت‌ها خود را آماده کنند و به مهمترین ریسک این روزهای بازار که همانا حضور ارتش سرمایه‌گذاران خرد دست به نقد است توجه ویژه‌ای داشته باشند. در نهایت بررسی روند خالص تغییر مالکیت روزانه بورس تهران نشان‌دهنده به حشایه رانده شدن تدریجی سهامداران حقوقی در خرید و فروش‌های روزانه است که سرنوشت قیمت‌ها را بیش از پیش در اختیار سهامداران خرد قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که خالص تغییر مالکیت امروز بورس تهران رقم 615 میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی بود که مجموع خالص تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی را در 6 روز کاری گذشته بیش از 3500 میلیارد تومان می‌کند.