وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات دوشنبه 23 دی 98

12:39 - 1400/01/21
شاخص کل بورس امروز بیش از 16 هزار واحد دیگر به ارتفاع خود افزود تا در فاصله 8 هزار واحدی از ابرکانال بعدی قرار بگیرد. معاملات امروز بازار به طور محسوسی با عرضه‌های بیشتر همراه بود. مساله‌ای که با نزدیک شدن به سطح حساس 400 هزار واحد می‌تواند اهمیت بیشتری پیدا کند. در این گزارش نکاتی از معاملات امروز بورس که می‌تواند راهنمای سهامداران برای معاملات آتی باشد آورده شده است.
وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات دوشنبه 23 دی 98

بازگشت قیمت‌ها به سقف قبل از شوک

بسیاری از نمادهایی که در 3 روز ابتدایی هفته در کانون توجه معامله‌گران بوده‌اند، احتمالا در معاملات فردا به سقف تاریخی خود نزدیک خواهند شد و بعضا نیز به سطوح حساس قبلی بر می‌خورند. این در حالی است که شاخص کل نیز در جدال با سطح 400 هزار واحد خواهد بود. این موضوع می‌تواند معاملات فردا را با فشار عرضه در این نمادها همراه کند.

نماد «وبملت» که سنگین‌ترین صف خرید امروز را تجربه می‌کرد به قیمت 604 تومان رسیده است. نماد بانک ملت برای مدت مدیدی در تلاش برای عبور از سطح 620 تومانی قیمت سهم بوده و بازیگران بازار به این سطح حساسیت زیادی نشان داده‌اند. بنابراین از یک طرف تثبیت قیمت «وبملت» بالاتر از این سطح ممکن است با دشواری همراه باشد، اما از سوی دیگر در صورت تحقق چنین امری راه برای ادامه صعود قیمت سهم هموارتر خواهد شد. سقف مجاز «وبملت» در معاملات فردا 633.9 تومان است. یکی از احتمالات موجود که بازیگران باید در نظر داشته باشند احتمال آغاز پرقدرت معاملات فردا و تشدید عرضه‌ها در ادامه آن است. این احتمال وجود دارد که شاخص کل در برخورد یا گذر از سطح 400 هزار واحد، موجی از شناسایی سود را در بازار رقم بزند.

این مساله در رابطه با دیگر نمادهای مطرح بازار در روزهای اخیر نیز امکان وقوع دارد. به عنوان مثال «خودرو» امروز یکسره در قیمت 908 تومان معامله شد و این بدان معناست که سقف مجاز معاملات این نماد در روز سه‌شنبه در سطح 953.4 تومان خواهد بود. طی هفته‌های اخیر سطح 960 تا 980 تومانی قیمت سهم نقطه بازگشت «خودرو» از اوج را تعیین کرده است. بنابراین تعقیب رفتار بازار در روز آینده و سنجش این رفتار اهمیت ویژه‌ای در تعیین استراتژی معاملات می‌تواند داشته باشد.

پازل برنده سهام چگونه تکمیل می‌شود؟

صف خرید اکثر نمادهای بزرگ کالایی، امروز نتوانست تا انتهای معاملات برقرار بماند و در این موارد عرضه‌ها بر تقاضای قدرتمند موجود غلبه کرد. در گروه فلزات اساسی «فملی» و «فایرا» از جمله نمادهای مطرحیبودند که از سقف مجاز قیمت دور ماندند. در میان نمادهای پالایشی شدت عرضه‌ها به خصوص در «شتران» و «شبندر» بیشتر بود. در گروه محصولات شیمیایی نیز عرضه‌ها توان رسیدن به سقف مجاز را از نمادهایی مثل «شاراک» و «پارس» گرفت. لازم به ذکر است که همچنان جریان تقاضا در تمامی این نمادها قدرتمند بود و عمده آن‌ها رشد قیمتی محسوسی را تجربه کردند. با این حال این روند می‌تواند بر مسیر قیمتی سهام در معاملات فردا اثرگذار باشد.

همان‌گونه که در بالا (و در دیگر گزارش‌های امروز «دنیای بورس») اشاره شد شواهد زیادی در رابطه با احتمال افزایش عرضه در بازار فردا وجود دارد. با این حال بورس تهران همچنان یک حامی بالقوه دارد که می‌تواند تردیدهای بازار برای عبور از این مقطع حساس را کنار بزند.

روز گذشته در گزارش برنامه ترامپ برای جبهه جنگی دوم به مهم‌ترین اتفاق مورد انتظار این هفته بازار جهانی اشاره شد و آن امضای قرارداد توافق فاز اول مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین است. بنابر اخبار قبلی قرار است این توافق روز چهارشنبه به امضای طرفین برسد و بنا به آخرین اخبار هیئت چینی امروز راهی واشنگتن شده تا این قرارداد را به مرحله اجرا نزدیک‌تر کنند. همین خبر نیز قیمت فلزات اساسی در بازار جهانی را در مسیر صعود قرار داده است؛ تا آن‌جا که مس با رسیدن به قیمت 6290 دلار در سقف 8 ماهه خود قرار گرفته است. در صورتی که طی روزهای آتی خبر مساعد و چشمگیری از جبهه جنگ تجاری صادر شود نمادهای بزرگ کالایی که سهم کاملا قابل‌توجهی در تغییرات شاخص کل دارند ممکن است حرکت دیگری را آغاز کنند. به همین دلیل به مخاطبین اکیدا توصیه می‌شود که تحولات بازار جهانی را تحت نظر داشته باشند.

حق تقدم‌ها؛ برنده‌گان رالی آخر؟

در سه جلسه معاملاتی این هفته که بسیاری از رکوردها در بازار سهام جابجا شده‌است حق تقدم‌ها گوی سبقت را در کسب بازدهی از قریب به یقین نمادهای بازار ربوده‌اند. در میان 10 نمادی که بیشترین بازدهی را طی این 3 روز (در میان کل نمادهای بورسی و فرابورسی) کسب کرده‌اند 5 حق تقدم قرار دارند.

وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات دوشنبه 23 دی 9814

بی‌شک قفل برخی از نمادهای ارزنده‌تر در صفوف خرید تعدادی از متقاضیان خرید سهام را به سمت نمادهای کوچکتر و نه‌چندان ارزنده رهنمون کرده‌است. به عبارتی بعد از تجربه شوک هفته گذشته می‌شد به راحتی دریافت که بسیاری از نمادهای کوچک بازار که در کسب بازدهی از عمومیت بازار پیشی گرفته بودند در شرایط سخت و پرریسک با خطر شدید نقدشوندگی مواجه‌اند.

در رابطه با حق‌تقدم‌های سهام نیز بعضا این موضوع صادق است که چون امکان خرید سهم در نماد اصلی مهیا نیست، تقاضا به سمت حق تقدم سوق داده می‌شود. نتیجه آن که در برخی نمادها فاصله حق تقدم از نماد اصلی به کمتر از 100 تومان رسیده است و این موضوع می‌تواند ریسک معاملات حق تقدم را بیشتر کند. به عبارتی در صورتی که روند قیمتی عمومیت بازار یا این نمادها معکوس شود باید انتظار ریزش بیشتر در حق تقدم سهام را داشت.

صورت‌های مالی در معاملات چه نقشی خواهند داشت؟

معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد با وجود فراگیری جو مثبت در بازار سهام عملکردهای ضعیف شرکت‌ها کاملا هم نادیده گرفته نمی‌شود. طی روزهای اخیر نمادهای بزرگی همچون «فایرا» و «کچاد» صورت‌های مالی پاییز خود را راهی کدال کرده‌اند و می‌توان گفت که عملکرد این شرکت‌ها در قیاس با فصول قبلی چندان دلچسب نبوده‌ است. این عملکرد‌های ضعیف‌تر از انتظار نه تنها در رویه قیمتی این نمادها، بلکه در قیمت نمادهای هم‌صنعت نیز بعضا تاثیر داشته است.

وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات دوشنبه 23 دی 9811       وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات دوشنبه 23 دی 984

در روزهای پایانی هفته انتشار صورت‌های مالی پاییز اوج خواهد گرفت. بنابراین لازم است تا سهامداران انتظارات از عملکرد شرکت‌ها را در انتخاب سهام و استراتژی معاملات خود مد نظر قرار دهند.

توقف‌های احتمالی روز چهارشنبه

طی سه روز اخیر بیش از 320 نماد در بورس و فرابورس بازدهی بین 10 تا 13 درصد کسب کرده‌اند و در صورتی که روند رو به رشد این نمادها در جلسه معاملاتی سه‌شنبه ادامه پیدا کند بعید نیست که این نمادها در روز چهارشنبه به علت تغییرات 20 درصدی قیمت پایانی در 5 جلسه معاملاتی با وقفه در دادوستدها همراه شوند. روز شنبه دامنه نوسان بازار به 2 درصد محدود بود و در 2 جلسه بعدی این دامنه به 5 درصد گسترش یافت. این مساله سبب شده تا نماد خاصی در بازار در روز آینده به نوسان 20 درصدی نرسد.

با این حال این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در صورتی که بازار در آستانه تغییر روند باشد این وقفه‌ها می‌تواند با چرخش قیمت در این نمادها همراه شود. بنابراین رصد روند عمومی بازار و عرضه سهام در کلیت نمادها می‌تواند راهنمای مناسبی برای افراد باشد.