وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات یکشنبه 22 دی 98

12:39 - 1400/01/21
شاخص بورس امروز با رشد 4.4 درصدی سومین رکورد تاریخی رشد درصدی را به ثبت رساند و از مرز 375 هزار واحدی عبور کرد. در این گزارش برخی از مهمترین نکات بازار روز یکشنبه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات یکشنبه 22 دی 98

برندگان و بازندگان سهام پس از ریزش شاخص

در جدول زیر سهام با بیشترین رشد و ریزش قیمت پس از روز چهارشنبه دو هفته گذشته و شروع ریزش قیمت‌ها آورده شده‌است. در بین 576 نماد بورسی، فرابورسی و بازار پایه، 101 نماد در محدوده صفر و مثبت بوده‌اند و 62 نماد با وجود رشدهای روزهای اخیر بیش از 10 درصد افت قیمت را نشان می‌دهند.

 وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات یکشنبه 22 دی 982

بازگشت سهامداران خرد

تشکیل صف‌های خرید طولانی و پر حجم برای بازگشت به بورس و تبدیل مجدد سرمایه‌ها به سهام امروز نیز ادامه داشت. در بسیاری از نمادها پس از تجربه رشد بیش از 7 درصد قیمت در دو روز کاری، فروشندگان بیشتری دارند که منجر به افزایش جریان داد و ستدها و کاهش صف‌های خرید شده‌است. اما با این وجود ارزش صف‌های خرید بورسی در پایان معاملات روزانه رقم 1270 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که هزار میلیارد تومان کمتر از ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز گذشته است. تشکیل صف خرید با چنین ارزشی در 277 نماد بورسی میانگین ارزش صف خرید 4.6 میلیارد تومانی را برای هر نماد مشخص می‌کند که از کاهش قدرت صف‌های خرید حکایت می‌کند. اما هنوز در بسیاری از نمادهای بورسی عرضه‌ها به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد شوک‌های وارد شده به بازار سهام در اوج خرید و فروش‌های روزانه و موج‌های مثبت حالا تبدیل به ایجاد یک نظم جدید در تخصیص سهام به متقاضیان پرشمار شده‌است که می‌تواند عطش ورود به بازار و سهم‌های یاد شده را افزایش دهد. این سبک عدم عرضه‌ها و رشدهای قیمت با جابجایی کم حجم برگه‌های سهم می‌تواند زمینه‌ساز بروز حباب های قیمتی دوباره در بسیاری از نمادهای بورسی شود که نباید در فرآیند احساس عقب ماندن از جریان سودآوری روزانه دور از نظر بماند.

 

جابجایی دو رکورد

امروز در بازار سهام شاهد جابجایی دو رکورد همزمان بودیم. رکورد اول مربوط به رشد مقداری شاخص کل است که جهش 15842 واحدی را به ثبت رساند و رکورد دوم مربوط به خالص خرید سهام توسط سهامداران حقیقی‌ست. رشد 4.4 درصدی شاخص کل به عنوان سومین رشد درصدی تاریخی بورس تهران در روز جاری به ثبت رسید که روزهای سرسبز بورس تهران را تداعی می‌کند. این مهم با برداشته شدن محدودیت 2 درصدی نوسان روزانه قیمت‌ها و بازگشت به روال گذشته 5 درصدی از یک سو و هجوم سرمایه‌های خارج شده از بورس از سوی دیگر رقم خورد که دومین رکورد روزانه بیانگر این رشد است. در دومین روز کاری هفته سوم دی‌ماه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی رقم قابل توجه 945 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. ترکیب جهش قیمت‌ها همزمان با تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی یکی از مهمترین نشانه‌های ورود پول جدید به بورس است. برای اظهارنظر در خصوص ایست قیمت‌ها و بازگشت تعادل به بازار سهام از این منظر باید توجه داشت که طی روزهای گذشته چه میزان از سرمایه‌های حقیقی از بورس خارج شده‌اند و با بازگشت مجدد این سرمایه‌ها به بدنه بورس تهران می‌توان انتظار بازگشت آرامش را به فضای بورس داشت. طی 4 روز هفته گذشته، خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی رقم 3743 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این میزان پول از بدنه بازار سهام در پی ریسک‌های سیستماتیک خارج شده‌اند. طی دو روز اخیر و با تجمیع تقاضاهای خرد در پشت درهای تالار شیشه‌ای خالص تغییر مالکیت در جهت معکوس (حقوقی به حقیقی) رقم 1308 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که می‌تواند موید برقراری روند رو به رشد طی روزهای آتی باشد. هرچند در این مدل تحلیلی روند قیمت‌های جهانی در هفته جدید میلادی، تغیرر ترکیب مالکیت‌ها و رشد و نزول قیمت‌ها نیز می‌تواند ترکیب پازل رشد قیمت‌ها در بازار سهام را تغییر دهد.

 

زمزمه افزایش سرمایه خودرویی‌ها

مدیرعامل سایپا امروز در گردهمایی زنجیرهتامین محصول جدید این شرکت گفت: با اجرای برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان امسال و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینه‌های تولید، گروه سایپا سال آینده از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد. این خبر در کنار اخباری مبنی بر تایید افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در هفته‌های گذشته، نگاه مثبت اهالی بازار سهام را به خودروسازان زیان‌ده در پی داشته‌است. درگیر بودن سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این جریان و عدم حرکت قیمتی سهام نمادهای مربوط طی ماه‌های گذشته می‌تواند موج تقاضا را به این بخش از بازار هدایت کند و شاهد رالی جدید خودرویی‌ها باشیم. از سوی دیگر برخی نمادهای بانکی بزرگ نیز می‌توانند تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند و تشابه روند رشد قیمت سهام خودروسازهای بزرگ و بانکی‌ها می‌تواند جهت دهنده جدید جریان سرمایه‌ای در بورس پس از برقراری تعادل‌ باشند.

 

رکورد تاریخی فرابورس

با بازگشایی نماد «هرمز» پس از ثبت افزایش سرمایه 67 درصدی از محل سود انباشته، این نماد در بازار امروز فرابورس با رشد قیمت 21 درصدی بازگشایی شد که تاثیر 41.6 واحدی بر شاخص فرابورس داشت و منجر به ثبت رکورد تاریخی رشد 248 واحدی نماگر اصلی بازار فرابورس ایران شد. از سوی دیگر بازگشایی پرقدرت نماد شرکت فولاد هرمزگان در روز جاری به پرواز بیش از 5 درصدی شاخص کل فرابورس ایران و ثبت رکورد تاریخی رشد این متغیر شد. روز گذشته در فرابورس، ارزش معاملات 950 میلیارد تومانی به ثبت رسید در حالی که ارزش صف‌های خرید در این بازار (بازار اول، دوم و پایه) 490 میلیارد تومان بود که بیش از نیمی از ارزش معاملات خرد روزانه است. تشکیل صف خرید در 104 نماد فرابورسی، حاکی از توزیع کم حجم و گسترده سفارش‌های خرید پشت صف‌های فروش در این بازار است.